Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 12:05
  #1
Medlem
(Jag gissar att denna fråga har ställts förut, men lyckas inte söka fram något, så länka gärna om ni vet trådar)

Har precis köpt min första MTB och har tänkt börja motionscykla 3-5 timmar i veckan. Jag kan absolut ingenting om cyklar, men denna är iaf av märket Scott och gick på 16 000 och ska enligt försäljaren ha utmärkta komponenter för någon med mitt mål.

Det jag undrar nu är vilken typ av service man på egen hand bör utföra och hur ofta? Kommer lämna in den på verkstad för full service en gång om året, men antar att man bör göra vissa grejer själv där emellan? För att ge några konkreta frågor:

1. Hur ofta borde jag smörja kedjan och hur mycket ska på? Svårt att säga något om mängd här såklart, men jag menar ska det t.ex. vara så det nästan droppar om kedjan, eller bara ett väldigt lätt lager (köpte med någon teflonaktig sprej som tydligen ska passa bra).

2. Finns det något jag kan/bör göra för att underhålla växlar och bromsar?

3. Bör jag göra något för att underhålla stötdämparen (den är endast framdämpad.)

4. Övrigt?


Och en annan orelaterad fråga; Sadeln som ingick passar mig inte alls, så vill köpa en annan. Men hur vet man vilken sadel som passar just en själv? Antar att det har med bl.a. kroppsform att göra, sittbenen har ju olika avstånd på olika personer. Vad kännetecknar en bra sadel? Och kan man få en okej sadel i vettig prisklass? (min ekonomi är väldigt dålig just nu).


Sista frågan; när jag bromsar går det att låsa bakhjulet väldigt lätt, medan framhjulet inte bromsar alls lika hårt. Är det meningen att det ska vara så eller har jag något fel på min frambroms? (känns ju logiskt att det ska vara så om man tänker efter, men som sagt, jag är helt novis på cyklar).

Övriga tips och råd kring allt rörande MTB uppskattas också givetvis
Citera
2017-05-22, 17:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overd0se
Sista frågan; när jag bromsar går det att låsa bakhjulet väldigt lätt, medan framhjulet inte bromsar alls lika hårt. Är det meningen att det ska vara så eller har jag något fel på min frambroms? (känns ju logiskt att det ska vara så om man tänker efter, men som sagt, jag är helt novis på cyklar).

Det är väl bra att framhjulet inte låser sig. Eller menar du att det är svårare att få stopp på cykeln med frambromsen än bakbromsen? I sådant fall är något fel, för frambromsen ska vara betydligt mer effektiv än bakbromsen.

För effektivast möjligast nödinbromsning så bromsar man med frambromsen så mycket att bakhjulet nästan lättar.

Citat:
Maximum Deceleration--Emergency Stops
The fastest that you can stop any bike of normal wheelbase is to apply the front brake so hard that the rear wheel is just about to lift off the ground. In this situation, the rear wheel cannot contribute to stopping power, since it has no traction.

http://www.sheldonbrown.com/brakturn.html
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-05-22 kl. 17:21.
Citera
2017-05-22, 17:57
  #3
Medlem
1. Du bör smörja kedjan inför varje runda eller kanske varannan beroende på hur smutsigt det var gången innan. Lägg på ett tunt lager på varje rulle i kedjan och sen torkar du av överflödet med en trasa. Jag använder bara Muc-Off Dry lube till mina cyklar. Dra inte åt sig massor med smuts, men sitter inte kvar så länge.

2. Håll cykeln ren. Jag kör med varmt vatten och biltvättssvamp och en borste. Ingen högtryckstvätt eller avfettningsmedel. Jag tar även isär kedjan regelbundet (några gånger per år) och putsar bort smuts med en trasa länk för länk. Det är lite pyssligt, men det blir väldigt rent och fint. Smörj sen ordentligt, låt dra en stund så att oljan går in i alla delar och sen torka rent. Torka även rent kassett och framdrev med en trasa.
Om du har skivbromsar så är de i princip underhållsfria. För fälgbromsar så får du se till att fälgarna är rena.

3. Det enda jag gör är att torka rent gaffelbenen. När jag behöver serva dämparen så lämnar jag in cykeln.

Sadlar är helt individuellt. Det finns instruktioner på nätet för hur man ska mäta sittbenen genom att sitta på wellpapp och sånt, men det är inte helt lätt att lyckas och sen ska man överföra det till en passande sadel. På en MTB så sitter man inte på sadeln lika länge som på en landsvägscykel så det är inte lika viktigt att få till exakt rätt.

Du ska kunna låsa båda dina hjul, men det är oftast olämpligt att låsa frambromsen av naturliga skäl. Om frambromsen tar dåligt så bör du gå tillbaka till cykelhandlaren och få det fixat gratis.
Citera
2017-05-22, 22:18
  #4
Medlem
AiBangMaiNis avatar
1. Att smörja kedjan är enkelt. Gör utefter behov, inte efter en viss tid.

A)Är den svart och geggig eller rostar samt gnisslar så måste du utföra lite rengöring. Eller om den ser smutsig ut, du bedömer tillståndet.

B)Rengör kedjan med avfettningsmedel så att metallen skiner, kedjetvätt från biltema fungerar utmärkt.

C)Droppa sedan oljan i mitten av kedjan medans du snurrar hjulet bak.

D)Ta trasa eller papper och torka av så att yttre plattorna är helt torra.

E)Rör kedjan och titta hur mycket olja som fastnat på fingrarna. Flyter oljan av fingrar så har du lagt för mycket, får du knappast något så har du lagt för lite, du borde endast få svarta märken som går att torka bort lätt från fingret.

Byt kedjan när den blir sliten eller hoppar. Byt kassett när den blir sliten eller kedjan hoppar och krånglar.

2. Växlar och bromsar kräver nästan inget underhåll, speciellt på en 16k cykel. If it ain't broke, don't fix it.

A) kan den växla upp och ner snabbt och enkelt utan att fingrar blir trötta eller utan att den fastnar/kärvar så låt den vara.

B) Byt växelvajer samt hölje/smörj dem om det är vinter när A) inte är uppfyllt.

Hydrauliska Skivbromsar kräver ytterst lite underhåll:

A) byt bromsbelägg när dem blir slitna under 0.5 mm eller när dem fått olja på sig, har du fått olja så märker du genom att bromsar knappt funkar och att dem låter som ett vildsvin.

B) Lufta bromsarna när:
a) Bromsen inte biter direkt när du trycker utan sjunker ned till handtaget, det betyder oftast att det finns luft i systemet då.
b) Den biter inte direkt efter första trycket utan den får sitt bett efter du har tryckt bromsen ett par gånger, här också så finns det luft i systemet.

B) görs bäst av verkstad, är du händig och är påläst samt har verktygen så prova på, går allt åt skogen så lämna bara in i verkstad.

C) Justera bromsen när:

a) Den nuddar skivan vid varje revolution av hjulet och saktar ner den mycket.

OBS!!! Nya skivbromsar kräver något som kallas "inbromsning". Bromsbeläggen kommer oftast med ett skyddande lager från fabriken som medför reducerad förmåga att bromsa vilket behövs brännas av genom att bromsa in kraftigt. Cykla i en ganska hög fart och bromsa in hårt med en av bromsarna, se till så att du inte stannar när du har bromsat utan fortfarande rullar på, du vill inte låsa hjulet. Gör detta ett par gånger tills du märker att bromsen har fått sin fulla förmåga, kanske 10 gånger. Din frambroms borde lätt kunna låsa dina framhjul och lyfta bakhjulet. Var försiktig när du gör detta med frambromsen då den kan få dig att falla över framhjulet. Funkar inte bromsen efter flera upprepade försök så gå tillbaka med den till butik för den är med stor chans defekt.

3. Vet inte så mycket om stöddämpare då jag inte har nån cykel med dämpare så kan inte yttra mig om det.

4. Som e7andy säger, håll den ren. Hink med vatten och diskmedel samt svamp funkar utmärkt. Täck skivbromsen samt skivorna med plastpåsar så att dem inte får olja och annat på sig, detta är mycket viktigt faktiskt. Pumpa däcken. Följ 1 och 2 och 4 så borde din cykel rulla på fin fint i många år fram.

En sadel är extremt individuellt, många säger att du ska titta efter din sittbens bredd andra säger att om du ska köra mycket långdistans med framåtlutad ställning så behövs det smala sadlar, inte ens detta stämmer 100% av tiden. Jag använder en sadel jag köpte från biltema, det fanns tre versioner, comfort som var bredast, trekking lite smalare och sport vilket var den tunnaste, jag tog comfort även fast jag cyklar med en framåtlutade ställning under långa träningspass. Den ser löjlig ut på cykeln men den är extremt komfortabel och jag har inte haft problem med den alls till och med efter flera timmars träningspass (jag är kille).

Ta en sadel som är någorlunda anpassad till syfte (smal för långdistans, tjock för damcyklar med rak rygg), passar den dig bra utan att medföra gnidande med låren samt att den supportar dina sittben så är den bra, kör i några timmar på den och titta om den kräver justeringar samt ändra hur mycket den lutar upp och ner utifrån vad som passar bäst. gör den fortfarande ont så byt, men endast efter alla justeringar som går att göra.


Lite då och då så uppstår det oväntade och ibland lite komplexa problem som kräver lite mer kunskap om hur cykeln fungerar samt lite bredare sortiment av verktyg, som att en eker går sönder eller att hjulet kräver lite riktande om den är lite sne. Dessa saker går oftast att fixa hemma om du söker runt i internet om information men som sagt, går allt åt skogen så lämna in till verkstad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback