Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 10:47
  #1
Medlem
Har en weber gasolgrill på balkongen, inköpt förra året.
Kör med butangas, det vill säga små engångsbehållare med butan på cirka halvkilot.
Sånna här (fast annat märke) http://www.clasohlson.com/se/Gasbeh%...er-Gas/31-9327

Alternativet är att köpa en stor återfyllbar propanbehållare på 5-11kg.


Helst vill jag ha de små behållarna då platsen på balkongen inte är obegränsad. Men problemet är att jag inte tycker jag får ut riktigt bra värme ur de.
Har jag haft den på i 5 minuter på full styrka och lägger på en köttbit börjar det inte fräsa, så det begränsas hur jag kan grilla min mat.
Är behållaren halvfull är det ännu värre (känns det som, inte hunnit testa så mycket ännu), la på en majskolv när det var ca1/3 kvar och den blev snarare uppvärmd än grillad.

Har inte använt gasolgrill förr, bara kol, så undrar om det är någon skillnad på propan och butan? Främst i hur varmt man kan få det?
Vet att butan har en högre kokpunkt (0 grader vs propans -40 grader) men tänker inte grilla i minusgrader ändå så det spelar ingen roll.

Något annat jag bör tänka på innan jag gör ett val?
Citera
2017-05-22, 12:22
  #2
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7sgnusmas
Vet att butan har en högre kokpunkt (0 grader vs propans -40 grader) men tänker inte grilla i minusgrader ändå så det spelar ingen roll.

Det spelar roll eftersom temperaturen på vätskan i behållaren sjunker efterhand som man tar ut gas och vätskan kokar för att släppa ifrån sig mer gas - det behövs värmeenergi för att vätskan ska övergå till gasform. När kokpunkten är 0 grader minskar mängden gas man kan få ut ur behållaren drastiskt när temperaturen sjunkit nära 0 grader, så det är ganska normalt att man får hyfsat bra flås första stunden när man börjar ta ut gas men att det avtar efterhand som temperaturen på behållaren sjunker.

Behållaren tar ju upp värme från omgivningen, men inte snabbt nog för att hålla trycket uppe. Om du har möjlighet skulle du kunna testa att ställa behållaren i ljummet (inte hett!) vatten medan du använder grillen, det överför värmen mycket bättre till behållaren än enbart kontakt med luften utanför och bör ge en aning större låga (i alla fall om systemet fungerar som det brukar med dessa engångsbehållare).

Har grillen möjlighet att koppla in både små engångsbehållare och stora återfyllbara flaskor?
Citera
2017-05-22, 14:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Det spelar roll eftersom temperaturen på vätskan i behållaren sjunker efterhand som man tar ut gas och vätskan kokar för att släppa ifrån sig mer gas - det behövs värmeenergi för att vätskan ska övergå till gasform. När kokpunkten är 0 grader minskar mängden gas man kan få ut ur behållaren drastiskt när temperaturen sjunkit nära 0 grader, så det är ganska normalt att man får hyfsat bra flås första stunden när man börjar ta ut gas men att det avtar efterhand som temperaturen på behållaren sjunker.

Behållaren tar ju upp värme från omgivningen, men inte snabbt nog för att hålla trycket uppe. Om du har möjlighet skulle du kunna testa att ställa behållaren i ljummet (inte hett!) vatten medan du använder grillen, det överför värmen mycket bättre till behållaren än enbart kontakt med luften utanför och bör ge en aning större låga (i alla fall om systemet fungerar som det brukar med dessa engångsbehållare).
Det låter rimligt.
Men gör det någon skillnad i praktiken tro?
Läste när jag försökt googla att propantank ofta kräver en strypventil (eller vad namnet var) för att klara inte skulle bli för starkt.

Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Har grillen möjlighet att koppla in både små engångsbehållare och stora återfyllbara flaskor?
Ja, om jag köper en annan slang/adapter till den så klarare den återfyllbar tank också.

Lite därför jag inte vill testa bara så där. Köpa en slang för 500kr och en tank för 1000, och sen visar det sig att det är grillen som är klen (är en Weber Q-modell).

Kan kanske vara värt att undersöka propan/butan-mixen på de olika 1-gångsflaskorna baserat på vad du skriver om trycket, men var bannemig svårt att hitta info på nätet.
Citera
2017-05-22, 18:08
  #4
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7sgnusmas
Det låter rimligt.
Men gör det någon skillnad i praktiken tro?
Det gör märkbar skillnad på min "blåslampa" som drivs med engångsbehållare. Inte riktigt samma sorts brännare i en grill antar jag, men även den borde tappa effekt av begränsad gastillgång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback