Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-22, 08:17
  #1
Medlem
Trots att Sverige är ett av världens mest progressiva länder har vi långt kvar. Både när det gäller jämställdhet och tolerans finns det många brister. Inte mins i flera förorter har problemen gjort sig tydliga. Jag känner att vi har ett behov av mer radikala åtgärder för att bli av med den rasism och sexism som finns kvar i samhället. Och då menar jag rasism åt och från alla håll och sexism i alla delar av samhället.

Det bästa sättet att förändra samhället är att börja hos barnen. Det är dags tycker jag att lära barn att pojkar inte behöver vara våldsamma i lekar med mera. Att pojkar får klä sig precis som de vill, kramas och tala om känslor. Att flickor har exakt samma rättigheter. Att rasism är en pseudovetenskap som orsakar stora kostnader på både individ och samhällsnivå. Förhoppningsvis skulle en sådan undervisning kunna få bort mycket av näthatet (det är nästan alltid män), det sexuella våldet (det är nästan alltid män), de rasistiska attackerna och glåporden (det är nästan alltid män) samt stenkastningen och gängkriminaliteten (det är nästan alltid män).

Är det inte dags att införa feminism och antirasism som ett eget ämne i grundskolan?
__________________
Senast redigerad av Episteme.phronesis 2017-05-22 kl. 08:20.
Citera
2017-05-22, 08:27
  #2
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Episteme.phronesis
Är det inte dags att införa feminism och antirasism som ett eget ämne i grundskolan?
Ja, helt klart. Varför inte passa på att gå all-in på flera andra pseudovetenskaper samtidigt? Kryptozoologi, exempelvis? Eller varför inte astralhealing och studier i att öppna sitt inre chakra? Det är fullt rimligt och befinner sig på samma nivå som feminism och genusstudier, så varför inte?

Ska man göra något så ska det göras ordentligt och den svenska skolan har ju redan förflackats till oigenkännlighet så varför inte bara gå full stolle?
Citera
2017-05-22, 09:28
  #3
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Ja, helt klart. Varför inte passa på att gå all-in på flera andra pseudovetenskaper samtidigt? Kryptozoologi, exempelvis? Eller varför inte astralhealing och studier i att öppna sitt inre chakra? Det är fullt rimligt och befinner sig på samma nivå som feminism och genusstudier, så varför inte?

Ska man göra något så ska det göras ordentligt och den svenska skolan har ju redan förflackats till oigenkännlighet så varför inte bara gå full stolle?
Hur menar du att feminism och genusteori är pseudovetenskap? Tycker du att sociologi är pseudovetenskap? Är ekonomi pseudovetenskap? Är lingvistik pseudovetenskap? Var drar du gränsen liksom?
Citera
2017-05-22, 09:37
  #4
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Hur menar du att feminism och genusteori är pseudovetenskap? Tycker du att sociologi är pseudovetenskap? Är ekonomi pseudovetenskap? Är lingvistik pseudovetenskap? Var drar du gränsen liksom?
Ja, feminism och "genusteori" är självfallet pseudovetenskap. Enbart en komplett dåre skulle komma på tanken att jämföra de här vansinnigheterna med exempelvis fysik eller ekonomi. Feminism och genus är trams rakt igenom och tilltalar därför bara det mest rubbade avskrädet, sådana som frivilligt söker sig till Södertörns Bögskola.
Citera
2017-05-22, 09:51
  #5
Medlem
Vi har väl lite av detta redan nu? Det kommer väl bli mer och mer av det. Vi behöver ingen kurs om detta.
Citera
2017-05-22, 11:05
  #6
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Ja, feminism och "genusteori" är självfallet pseudovetenskap. Enbart en komplett dåre skulle komma på tanken att jämföra de här vansinnigheterna med exempelvis fysik eller ekonomi. Feminism och genus är trams rakt igenom och tilltalar därför bara det mest rubbade avskrädet, sådana som frivilligt söker sig till Södertörns Bögskola.
Jag jämförde de inte med fysik, ekonomi jämförde jag de dock med. Förklara en egenskap hos ekonomi som gör det till vetenskap som genusvetenskapen saknar.

Att feminism och genus är trams är väl din åsikt, på samma sätt skulle ju jag kunna tycka att ekonomi är trams för att jag anser att pengar inte borde finnas. Det finns olika grader av verklighetsförankring hos vetenskaper, naturvetenskaperna är väldigt verklighetsförankrade medan ekonomi, sociologi och genusvetenskap är antropologiska ämnen.
Citera
2017-05-22, 12:45
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Det här är ett diskussionsforum, svar av typen "ja", "nej" och andra oneliners är raderade. I framtiden kräver vi någon form av motivering till svaren i tråden.

/Mod
Citera
2017-05-22, 12:49
  #8
Medlem
Verkligen inte! För det ÄR inga ämnen som ska bör läras ut. De är s k icke-ämnen som folk med vänsterpolitisk agenda snöat in på.
Citera
2017-05-22, 12:55
  #9
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Hur menar du att feminism och genusteori är pseudovetenskap? Tycker du att sociologi är pseudovetenskap? Är ekonomi pseudovetenskap? Är lingvistik pseudovetenskap? Var drar du gränsen liksom?
Finns ju fler som tycker:
http://urskola.se/Produkter/178893-U...kult-vetenskap

Kanske vi skall börja skolan med en trepoängskurs i Mao Tse Tungs tänkande också?
Citera
2017-05-22, 14:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Episteme.phronesis
Trots att Sverige är ett av världens mest progressiva länder har vi långt kvar. Både när det gäller jämställdhet och tolerans finns det många brister. Inte mins i flera förorter har problemen gjort sig tydliga. Jag känner att vi har ett behov av mer radikala åtgärder för att bli av med den rasism och sexism som finns kvar i samhället. Och då menar jag rasism åt och från alla håll och sexism i alla delar av samhället.

Det bästa sättet att förändra samhället är att börja hos barnen. Det är dags tycker jag att lära barn att pojkar inte behöver vara våldsamma i lekar med mera. Att pojkar får klä sig precis som de vill, kramas och tala om känslor. Att flickor har exakt samma rättigheter. Att rasism är en pseudovetenskap som orsakar stora kostnader på både individ och samhällsnivå. Förhoppningsvis skulle en sådan undervisning kunna få bort mycket av näthatet (det är nästan alltid män), det sexuella våldet (det är nästan alltid män), de rasistiska attackerna och glåporden (det är nästan alltid män) samt stenkastningen och gängkriminaliteten (det är nästan alltid män).

Är det inte dags att införa feminism och antirasism som ett eget ämne i grundskolan?


Det är ju detta som är problemet, låt mig visa:

Antirasism + feminism = Syntax error.

Antirasismen måste inse invandrares extrema anti-feminism. Om du nämner ordet feminism för en nyanlända från MENA kommer han (nästan alltid en han) kolla på dig konstigt och sen fråga om du vill ligga.

Kombinationen av antirasism och feminism menar att allt är den vita mannens fel och därför kan invandrare in göra sig skyldiga till kvinnohat och förtryck.

Feminismen i Sverige är på dekis och håller på att kollapsa. Hur många språkrör ska vi sparka innan du fattar det? Hur många bostadsministrar från muslimska brödrarskapet ska vi kicka innan du fattar att antirasismen har fel?

Men visst, lev du i din drömvärld där du tror att feminism och antirasism faktiskt har en gnutta möjlighet att påverka "världen"

EDIT: och ja, som vissa säger - genusvetenskap är inte riktig kunskap utan propaganda som saknar vetenskapliga metoder. Det är ett gäng tomtar som drömmar fram världsbilder i cannabisrus och använder sig enbart av cirkelargument.

Kolla och tänk ett varv till
https://www.youtube.com/watch?v=cVaTc15plVs
__________________
Senast redigerad av tuschpennarosa 2017-05-22 kl. 14:18.
Citera
2017-05-22, 15:33
  #11
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Jag jämförde de inte med fysik, ekonomi jämförde jag de dock med. Förklara en egenskap hos ekonomi som gör det till vetenskap som genusvetenskapen saknar.
Jag tänker inte sitta och förklara självklarheter för idioter. Det är upp till dig om du väljer att tro på pseudovetenskapligt svammel, men det är du som blir utskrattad för det. Inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Att feminism och genus är trams är väl din åsikt, på samma sätt skulle ju jag kunna tycka att ekonomi är trams för att jag anser att pengar inte borde finnas.
Nej, det är inte min åsikt. Det är den breda majoritetens åsikt. Du är å andra sidan bara en del av en liten gapig minoritet och bör därför inte tas på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Det finns olika grader av verklighetsförankring hos vetenskaper, naturvetenskaperna är väldigt verklighetsförankrade medan ekonomi, sociologi och genusvetenskap är antropologiska ämnen.
Dina hobbyteorier intresserar mig inte.
Citera
2017-05-22, 16:50
  #12
Medlem
gralehs avatar
Jag är 1982:a och vi pratade om feminism och rasism i skolan. Det jag reagerade på var att man aldrig snackar om diskriminering mot män eller rasism mot vita. Det tycker jag vi borde införa i sådana fall.

Jag tror inte vi får ner näthatet pga det.
Skolan är ju ganska vänsterorienterad så vi kan ju tänka själva hur materialet skulle se ut om det skulle utbildas mer inom feminism och rasism . Det skulle delas ut privilegier i klassrummet och alla kommer känna sig kränkta för allting. Det skapar mer "vi och dem".

Vad man istället bör upplysa om är allmänt vett, empati, alla typer av fördomar etc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback