Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-15, 16:26
  #805
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
https://localbitcoins.com/ och det finns en massa communities på IRC och Discord ocksa för att göra P2P-affärer. Jag tror att Binance erbjuder P2P-handel också men har inte använt det själv.



Nej, Ethereum och Bitcoin finns på två olika kedjor så du behöver två olika plånböcker för dem. Om du får en hårdvaruplånbok som Ledger kan du använda den för att skapa plånböcker för i princip alla populära kryptovalutor. Men du kan inte använda Metamask för att lagra Bitcoin.

Ethereum har också andra tokens distribuerade på deras kedja (kallas for ERC-20 tokens). De kan tradea i de populära Ethereum-plånböckerna (typ som Metamask).

Tack för svar. Jävligt krångligt att sätta sig in i detta.

Är wallet och plånbok 2 olika saker?

Jag har en 12-ords kod som jag skapat i BRD-appen på iphone. Är BRD då min wallet?
I den appen har jag iallafall köpt Ethereum och idag köpte jag även bitcoin. Både BTC och ETH har kommit in som dom ska och visas i appen som dollar.
Är nu båda dessa kryptovalutor skyddade av min enda 12-ords kod?
__________________
Senast redigerad av Sjuntorparn 2021-02-15 kl. 16:44.
Citera
2021-02-15, 21:14
  #806
Medlem
Ja, det finns båda varianterna. Alltså plånböcker (wallet) som bara hanterar BTC eller ETH och andra plånböcker som klarar båda samtidigt. Ofta kan du använda samma säkerhetskopia (12 ord) på båda kedjorna men du kan även ha två separata säkerhetskopior.

Jag känner inte till just BRD men om den inte visar olika 12 ord för BTC och ETH så används samma ord till båda kedjorna.

Och fler ställen att hitta Ether-köpare och säljare:
Localcryptos.com och Localcoinswap.com
Citera
2021-02-16, 05:46
  #807
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Ja, det finns båda varianterna. Alltså plånböcker (wallet) som bara hanterar BTC eller ETH och andra plånböcker som klarar båda samtidigt. Ofta kan du använda samma säkerhetskopia (12 ord) på båda kedjorna men du kan även ha två separata säkerhetskopior.

Jag känner inte till just BRD men om den inte visar olika 12 ord för BTC och ETH så används samma ord till båda kedjorna.

Och fler ställen att hitta Ether-köpare och säljare:
Localcryptos.com och Localcoinswap.com

Tack för svaret. Börjar klarna lite.

Stämmer det att mina ethereum aldrig ligger i en plånbok egentligen? En plånbok visar bara mina ethereums som ALLTID ligger i den där kedjan.

Jag har testat mina 12 ord i dessa appar:

BRD - Här ser jag mina Ethereum OCH Bitcoins.
Metamask - Här ser jag bara Ethereum
Coinbase Wallet - Här ser jag bara Ethereum.

Men så länge jag inte sender iväg mina ethereums så flyttar dom aldrig på sej, oavsett om jag använder de 12 lösenorden i olika appar för att lära mej?
Citera
2021-02-16, 07:25
  #808
Medlem
Klanledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Tack för svaret. Börjar klarna lite.

Stämmer det att mina ethereum aldrig ligger i en plånbok egentligen? En plånbok visar bara mina ethereums som ALLTID ligger i den där kedjan.

Jag har testat mina 12 ord i dessa appar:

BRD - Här ser jag mina Ethereum OCH Bitcoins.
Metamask - Här ser jag bara Ethereum
Coinbase Wallet - Här ser jag bara Ethereum.

Men så länge jag inte sender iväg mina ethereums så flyttar dom aldrig på sej, oavsett om jag använder de 12 lösenorden i olika appar för att lära mej?
Plånboken innehåller nyckelparen. Endast de publika nycklarna finns i blockkedjan med värdena på alla transaktioner. De privata nycklarna signerar transaktioner. Med backup orden kan du återskapa nycklarna. Hajjaru?
Citera
2021-02-16, 09:57
  #809
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klanledaren
Plånboken innehåller nyckelparen. Endast de publika nycklarna finns i blockkedjan med värdena på alla transaktioner. De privata nycklarna signerar transaktioner. Med backup orden kan du återskapa nycklarna. Hajjaru?

Hajjar ej.

Var ser man sina privata nycklar?
Var ser man sina publika nycklar?

Jag har bara skrivit upp de 12 orden.
Citera
2021-02-16, 10:09
  #810
Medlem
Klanledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Hajjar ej.

Var ser man sina privata nycklar?
Var ser man sina publika nycklar?

Jag har bara skrivit upp de 12 orden.
Adresserna motsvarar de publika nycklarna. Nycklarna går att få fram i vissa plånböcker. Det ska liksom vara dolt för användaren. Backup orden är allt man behöver förvara säkert någonstans.
Citera
2021-02-17, 06:43
  #811
Medlem
Sjuntorparns avatar
Näe jag fattar inte fortfarande.

Loggar jag in med de 12 orden i BRD-appen så finns mina Ethereums OCH mina bitcoins. (Jag växlade till mig bitcoins i BRD-appen mot Ethereums)

Jag prova nyss en app som heter Trust, skrev in mina 12 ord. Och här ser jag nu mina Ethereums, men på bitcoin står de 0 dollar.

Ligger mina bitcoins lokalt på BRD då elle? Så kan jag väl inte ha de? Hade jag kunnat sett dom någon annanstans än i bara BRD-appen hade jag varit trygg. (Tips på annan app?)
__________________
Senast redigerad av Sjuntorparn 2021-02-17 kl. 07:10.
Citera
2021-02-17, 09:26
  #812
Medlem
Klanledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Näe jag fattar inte fortfarande.

Loggar jag in med de 12 orden i BRD-appen så finns mina Ethereums OCH mina bitcoins. (Jag växlade till mig bitcoins i BRD-appen mot Ethereums)

Jag prova nyss en app som heter Trust, skrev in mina 12 ord. Och här ser jag nu mina Ethereums, men på bitcoin står de 0 dollar.

Ligger mina bitcoins lokalt på BRD då elle? Så kan jag väl inte ha de? Hade jag kunnat sett dom någon annanstans än i bara BRD-appen hade jag varit trygg. (Tips på annan app?)
??? Kör separata appar. Finns både till mobil och dator.

1.
'Electrum' med BIP-39 (standard seed) markerat (kugghjul ikonen).

2.
'Metamask'

Lycka till!
Citera
2021-02-17, 10:41
  #813
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Näe jag fattar inte fortfarande.

Loggar jag in med de 12 orden i BRD-appen så finns mina Ethereums OCH mina bitcoins. (Jag växlade till mig bitcoins i BRD-appen mot Ethereums)

Jag prova nyss en app som heter Trust, skrev in mina 12 ord. Och här ser jag nu mina Ethereums, men på bitcoin står de 0 dollar.

Ligger mina bitcoins lokalt på BRD då elle? Så kan jag väl inte ha de? Hade jag kunnat sett dom någon annanstans än i bara BRD-appen hade jag varit trygg. (Tips på annan app?)

Låt oss gå tillbaka till grunderna.

Det första vi behöver förstå är vad som är en adress. En adress är en text som har genererats från din offentliga nyckel, så de är i princip samma och de är båda offentliga. Den här adressen används för andra när de vill skicka Ether till dig.

För att du ska kunna skicka Ether _från_ denna adress måste du bevisa att du faktiskt är ägare till den adressen. Detta är vad den privata nyckeln är till för, att signera och bekräfta transaktioner _från_ din adress. Den här nyckeln ska vara privat, eftersom den som har nyckeln styr adressen.

Dina Ether som är ansluten till din adress finns aldrig i någon plånbok, lokalt eller remote. De är alltid på blockchainen, i det här fallet Ethereum blockchain, oavsett om du använder Coinbase eller en lokal plånbok som Ethereum.

När du gör en överföring överför du faktiskt inte mellan två plånböcker utan mellan två adresser på blockchainen. Plånboken används bara som en abstraktion för att få den att likna hur vårt nuvarande banksystem fungerar.

Så nu har vi något så här: Din plånbok innehåller din privata nyckel. Med den privata nyckeln kan du göra transaktioner från en adress och signa meddelanden. Det är därför du kan ta din privata nyckel och importera den till valfri plånbok och ha tillgång till dina Ether så länge du har en anslutning till blockchainen.

Vissa plånböcker (som den jag använder, Ledger) erbjuder att du importerar många olika privata nycklar till den, så att du kan komma åt Bitcoin, Ethereum och mer med samma UI. Sedan tillämpas det jag har beskrivit ovan för varje blockchain du är ansluten till.

Hoppas att detta gör saker och ting lite tydligare.
Citera
2021-02-17, 10:53
  #814
Medlem
se_där...s avatar
DigGaN,

Bra förklaring.

Borde nästan ha en klistrad tråd för hjälp med det fundamentala kring kryptos för att öka förståelsen och medvetenheten.
Citera
2021-02-20, 05:32
  #815
Medlem
pulverhonungs avatar
Nu fick eth momentum äntligen, så jävla korkat att sälja av lite på 1775, dåligt tålamod och fud överallt kom åt mig tillslut.
Citera
2021-02-20, 10:19
  #816
Medlem
Köpte nu på morgonen för 40k. Säljer senare idag eller imorgon när det är på 2500 usd. Garanti
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback