Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 02:17
  #1
Medlem
Fått jobb i schweiz men har inget schweiziskt bankkonto. Kommer få lönen insatt på mitt svenska konto. Hur sannolikt är det att jag måste skatta i sverige om jag gör såhär? Om jag betalar skatt i Schweiz så är det väl kanske inte ens ett måste att betala skatt i sverige också?
Hur svårt är det att öppna ett schweiziskt bankkonto egentligen? Skulle gärna ha ett isk eller högränte.
Vill inte skatta i sverige. Tackar hellre nej till jobbet och fortsätter vara arbetslös.
Citera
2017-05-22, 08:07
  #2
Medlem
Om du jobbar över 6 månader beskattas du inget för den lönen i Sverige.
Citera
2017-05-22, 08:13
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Ska du jobba där mer än 6 månader, har en Schweizisk firma som arbetsgivare och skattar där skattar du inget i Sverige.

Dumheter att inte ha schweiziskt bankkonto. Svenska skatteverket kan, trots det inte är korrekt, dra igång en skatteprocess mot dig där du måste bevisa att du är oskyldig och under tiden ska de ha in pengarna som oftast uppgår till nära 100% av vad du tjänat. Det betyder att du måste betala in mer än vad du äger för lite kostnader att leva lär du ha. Sedan får du tillbaks dem med ränta men innan dess kanske du har varit tvungen att sälja allt du äger.
Citera
2017-05-24, 19:29
  #4
Medlem
Så då är det alltså värt mödan att skaffa ett schweiziskt bankkonto! Jag tänkte jobba högst fem månader. Kanske jag kan ändra till sex iofs. Varför inte. Men det beror ju på hur svårt det är att öppna bankkonto här. Ska googla runt lite men hade uppskattat om någon här har erfarenhet och kan berätta lite snabbt hur de gick till väga. Skiljer sig väl ganska stort åt beroende på nationalitet osv.
Jag är inte folkbokförd här men däremot har jag ett arbetskontrakt.
Citera
2017-05-27, 11:26
  #5
Medlem
PernillaWahlgres avatar
Det finns rätt mycket information om detta på Internet.
http://alplandet.se/skatt-i-schweiz-privatpersoner/

Denna länken kan vara intressant för dig att studera.

Sök på "skatt på lön i schweiz" och liknande uttryck, Du är inte först på plan, så att säga!
Jag tycker ändå att du i alla fall ska försöka göra rätt. Du kan gå till Skatteverket och fråga eller ringa och fråga. Dom är faktiskt mycket hjälpsamma i olika ärenden!

I denna texten står också att "man drar skatten i slutet av året" vilket i värsta fall, för din del, kan betyda att du får betala skatt i efterhand... Sånt måste man ta reda på, vad som gäller för just dig och i din situation.

Ta även kontakt med arbetsgivaren och se till att dom drar skatt, om det nu ska vara så!
Det låter jättespännande och jag önskar dig all lycka med allt!
Citera
2017-05-27, 21:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Fått jobb i schweiz men har inget schweiziskt bankkonto. Kommer få lönen insatt på mitt svenska konto. Hur sannolikt är det att jag måste skatta i sverige om jag gör såhär? Om jag betalar skatt i Schweiz så är det väl kanske inte ens ett måste att betala skatt i sverige också?
Hur svårt är det att öppna ett schweiziskt bankkonto egentligen? Skulle gärna ha ett isk eller högränte.
Vill inte skatta i sverige. Tackar hellre nej till jobbet och fortsätter vara arbetslös.
Det här är antagligen det mest patetiska jag hört på länge (betänk nu att jag jobbar med skuldsatta), jag kan kan förstå att man inte vill betala skatt i Sverige. Men om valet är 0kr och eller socialbidrag och en lön lön med svensk skatt att man väljer alternativ 1 är så så patetiskt att jag inte vet vad jag skall säga mer.
Citera
2017-05-28, 12:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Det här är antagligen det mest patetiska jag hört på länge (betänk nu att jag jobbar med skuldsatta), jag kan kan förstå att man inte vill betala skatt i Sverige. Men om valet är 0kr och eller socialbidrag och en lön lön med svensk skatt att man väljer alternativ 1 är så så patetiskt att jag inte vet vad jag skall säga mer.
Jag har pengar och lever hellre snålt på dem än att betala skatt i Sverige.
Jag har aldrig gått på eller ens ansökt om socialbidrag.
Citera
2017-06-02, 21:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Jag har pengar och lever hellre snålt på dem än att betala skatt i Sverige.
Jag har aldrig gått på eller ens ansökt om socialbidrag.
Jag sammanfattar du har hellre ingen lön (och ingen skatt) och går miste om lön minus skatt. Du låter som en riktig vinnare NOT!
Citera
2017-06-06, 22:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Jag sammanfattar du har hellre ingen lön (och ingen skatt) och går miste om lön minus skatt. Du låter som en riktig vinnare NOT!
Din dotter kommer att tacka mig när hon i framtiden blir våldtagen av endast tre loppbitna skäggapor. Om det inte vore för mitt skattevägrande hade de istället varit fyra.
Citera
2017-06-08, 04:15
  #10
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Jag har pengar och lever hellre snålt på dem än att betala skatt i Sverige.
Jag har aldrig gått på eller ens ansökt om socialbidrag.

Men din dotter ska ha gratis skolgång, sjukvård, tandvård osv?
Du själv likaså. Gissar att du redan fått gratis skolgång, tandvård och nyttjat vården ett antal gånger också.

Jävla snyltare, flytta gärna till Schweiz.
Citera
2017-06-08, 09:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Men din dotter ska ha gratis skolgång, sjukvård, tandvård osv?
Du själv likaså. Gissar att du redan fått gratis skolgång, tandvård och nyttjat vården ett antal gånger också.

Jävla snyltare, flytta gärna till Schweiz.
Ogrundad moralhysteri deluxe.
Citera
2017-06-09, 10:54
  #12
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Ogrundad moralhysteri deluxe.
Verkligen inte ogrundat då det bygger på verklig fakta eller nekar du till att du gått i skolan, fått tand/sjukvård med mera?

Varför flyttar du inte då du vantrivs med det svenska systemet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback