Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-22, 11:14
  #13
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanzal
Om vi ska hålla oss till ämnet så tror jag inte på segregerade skolor.

Samhället är blandat och att inte spegla den bilden i skolan tror jag är jättedåligt för att skapa samförstånd mellan varandra och lära oss av varandra. Att skapa ett vi och dom redan i skolan känns jättekonstigt. Redan nu försöker man ju integrera särskolor in i "vanliga" skolor så gott det går för att man ska få mer förståelse för varandra vilket jag upplever funkar väldigt bra (studerar till lärare och har vart ute i integrerade skolor).

Det beror helt på vilket värde du anser att skolan bör producera och vad deras uppgift är. Som jag ser det så är det ett brott mot de normalbegåvade eleverna att inte exkludera de med särskilda behov. Kunskap > godhet. Det fungerade inte bra när jag gick i högstadiet, hade tre-fyra grabbar och två tjejer som antagligen hade begåvningshandikapp vilket ledde till att nivån för hela klassen sänktes så att det inte skulle märkas. Det blir ju snarare smärtsamt uppenbart så fort klassrummets diskussion lämnar pedagogens utgångspunkt, då är ju den lågbegåvade elevens situation ännu värre än innan; nu kan du utöver en känsla av otillräcklighet också lägga misstro till auktoriteter. De flesta skulle dessutom göra en ny analys av tidigare positiva omdömen och snarare tolka de på motsatt sätt. Lika taskigt som att inte disciplinera sina barn och därmed döma de till att endast möta falska leenden och direkt fientlighet i framtiden.

Att integrera idioter bland intelligenta är riktigt taskigt mot samtliga inblandade. Den enda som vinner något är lögnhalsen till politiker som plockar billiga poäng.

Kom igen, du ska bli lärare, ditt yrke bör vara fokuserat vid att tillhandahålla utbildning, inte göra arma krakar bättre till mods. Det finns det andra för.
Citera
2017-05-22, 13:50
  #14
Medlem
franges avatar
Jasså, så nu finns kön helt plötsligt igen? Ja givetvis - närt det handlar om att kvinnor är offer. Då finns absolut kön - när det är onda män som är förtryckare.

Men annars så finns givetvis inte kön, utan bara är ett patriarkalt påhitt från onda män (som inte finns eftersom alla är könsneutrala hennar).
Citera
2017-05-22, 16:02
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jasså, så nu finns kön helt plötsligt igen? Ja givetvis - närt det handlar om att kvinnor är offer. Då finns absolut kön - när det är onda män som är förtryckare.

Men annars så finns givetvis inte kön, utan bara är ett patriarkalt påhitt från onda män (som inte finns eftersom alla är könsneutrala hennar).

Men om könen nu inte är konstruktioner vore det väl bättre att anpassa skolundervisningen till de båda kön som finns? Blir det inte bäst så för båda?
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-05-22 kl. 16:07.
Citera
2017-05-22, 16:06
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag tror ganska hårt på "segregerade" skolor i form av en mer genomtänkt klasssammansättning där elever med likartade förutsättningar placeras tillsammans för att få en skolning som är så väl anpassad till den individuella eleven som möjligt. Könssegregerade skolor är dock något helt annat. Jag har svårt att se de konkreta fördelarna.

Visst vore det om man redan från början visste vilka förutsättningar eleverna hade. Det skulle nog dock vara svårt att veta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback