Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 00:01
  #1
Medlem
Enligt farsan så opererades farfar en gång i tiden för magsår och dom tog då bort en stor del av magsäcken på honom. Jag frågade aldrig farfar om detta men minns att han endast åt små portioner mat och ganska ofta. Detta var innan syrahämmarna kom så han hade antagligen haft magsäcken kvar om det hänt idag.

Blev lite nyfiken på operationer på magsår. Hittar en del mestadels äldre info på ämnet och snubblade på flera artiklar med temat "chronic penetrating gastric ulcer" men måste dubbelkolla med folk här om jag förstår artiklarna rätt?

https://books.google.se/books?id=VcT...cer%22&f=false

Jag vet att man kan ha kroniska magsår och att dom kan ställa till med jävelskap men kan man verkligen ha penetrerande sår (som går igenom till andra organ) och att dom blir kroniska? Borde man inte dö rätt omgående av inflammation/blödning osv? Eller kapslar det in sig på något sätt? Trodde det var en akut företeelse?
__________________
Senast redigerad av lassegreta 2017-05-22 kl. 00:05.
Citera
2017-05-22, 01:36
  #2
Medlem
Man kan inte ha ett kroniskt penetrerande sår ut i fri bukhåla, det leder till peritonit och död. Om det perforerade såret täcks av ett annat organ kan man dock få en avkapslad varansamling med en mer långdragen infektionssjukdom istället.
Citera
2017-05-22, 08:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
Man kan inte ha ett kroniskt penetrerande sår ut i fri bukhåla, det leder till peritonit och död. Om det perforerade såret täcks av ett annat organ kan man dock få en avkapslad varansamling med en mer långdragen infektionssjukdom istället.

OK, måste vara en ovanlig grej nuförtiden? Kan det ha varit därför han opererades (måste varit ganska stort eftersom han åt rätt små portioner)? Hur märker man att det är ett sånt vs ett vanligt?
Citera
2017-05-22, 13:03
  #4
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lassegreta
OK, måste vara en ovanlig grej nuförtiden? Kan det ha varit därför han opererades (måste varit ganska stort eftersom han åt rätt små portioner)? Hur märker man att det är ett sånt vs ett vanligt?

I dag opererar man inte magsår om man inte är helt hundra på vad som orsakar magsåret.
Annars är risken att man inte har någon magsäck alls till slut.
Har fått den förklaringen av mina magläkare till varför de inte kan operera mitt kroniska i perioder blödande magsår.

Och hur man ser skillnad. Genom gastroskopi och kontraströntgenundersökningar.

Medicinerna i dag är så bra att det är sällan man behöver opereras för magsår.
Citera
2017-05-22, 14:13
  #5
Medlem
Låter mer som att det har med kost att göra. Har du testat att äta olika slags mat för att se vad som är bra och dåligt för dig.
Citera
2017-05-22, 15:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
I dag opererar man inte magsår om man inte är helt hundra på vad som orsakar magsåret.
Annars är risken att man inte har någon magsäck alls till slut.
Har fått den förklaringen av mina magläkare till varför de inte kan operera mitt kroniska i perioder blödande magsår.

Och hur man ser skillnad. Genom gastroskopi och kontraströntgenundersökningar.

Medicinerna i dag är så bra att det är sällan man behöver opereras för magsår.

Aj, låter jobbigt. 🙁 Hur behandlar du det då? Besväras du av det? Tänker att det borde bli ärrvävnad i längden.
Citera
2017-05-22, 15:38
  #7
Medlem
Flamsans avatar
Jag har Crohns som satt sig i magsäcken och då kan det bli så här.

Diet hjälper ej.
Då jag en dag tål en sak för att nästa vecka ligga dubbelvikt av smärtor.


Nu sitter mitt sår så jäkla dumt, det sitter på nedre magmunnen runt hela. Så när det nu hade läkt lite så gjorde ärrvävnaden att det blev trångt där så då gör det ont av det med när jag har ätit. Och det bidrar till att det inte läker placeringen alltså, det får aldrig vara ifred.

Äter maxdos av Nexium och väntar på läkning har väntat i fem år nu.

I perioder får jag panikont var gång jag äter någonting men perioderna när jag mår bra blir längre och längre nu. Och jag är ganska tålig.
Värsta är när smärtorna från magen utlöser kärlkramp då är jag inte så tuff.

Men min kropp har kommit på ett bra sätt att reagera på outhärdlig värk, jag somnar. Det är som någon dänger till mig i huvudet med en gummiklubba så sover jag några timmar sedan när jag vaknar brukar det värsta vara över.
Citera
2017-05-22, 23:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Jag har Crohns som satt sig i magsäcken och då kan det bli så här.

Diet hjälper ej.
Då jag en dag tål en sak för att nästa vecka ligga dubbelvikt av smärtor.


Nu sitter mitt sår så jäkla dumt, det sitter på nedre magmunnen runt hela. Så när det nu hade läkt lite så gjorde ärrvävnaden att det blev trångt där så då gör det ont av det med när jag har ätit. Och det bidrar till att det inte läker placeringen alltså, det får aldrig vara ifred.

Äter maxdos av Nexium och väntar på läkning har väntat i fem år nu.

I perioder får jag panikont var gång jag äter någonting men perioderna när jag mår bra blir längre och längre nu. Och jag är ganska tålig.
Värsta är när smärtorna från magen utlöser kärlkramp då är jag inte så tuff.

Men min kropp har kommit på ett bra sätt att reagera på outhärdlig värk, jag somnar. Det är som någon dänger till mig i huvudet med en gummiklubba så sover jag några timmar sedan när jag vaknar brukar det värsta vara över.

OK bra att höra att dom bra perioderna blir längre alla fall 😊 antar att dom håller koll på det åt dig?
Citera
2017-05-23, 02:34
  #9
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lassegreta
OK bra att höra att dom bra perioderna blir längre alla fall 😊 antar att dom håller koll på det åt dig?

Har världens bästa magläkare. Gastroskopi minst en gång om året. Ibland andra undersökningar. Har jag andra problem som ingen av de andra läkarna vill ta tag i löser han det.
Kommer få gå igenom minst en gastro om året i resten av mitt liv då jag har haft cellförändringar i magsäcken, måste hållas koll så det inte utvecklar sig till cancer i smyg.

Denna läkate har jag rykt ihop med några gånger men ändå gör han alltid mina Gastroskopier då jag har sagt att jag känner mig tryggast med honom. Han är överläkare och forskare men han klämmer alltid in mig när jag hör av mig och missar aldrig att kalla mig till Gastroskopi.
Har varit patient hos honom i snart tio år.

Finns underbara läkare därute.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback