Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-22, 01:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Den risken finns ju alltid men det är något som man måste räkna med. Som det amerikanska talesättet lyder "Don't do the crime if you can't do the time".

Om "Anders" annars tjänar svensk medianlön med cirka 20 000 kr efter skatt (det är valfritt att plussa på alternativt dra ifrån 2-3000) kan man ju annars se hur 80 000 kr går rakt in på sparkontot eller i olika investeringar utan att man behöver göra avkall på levnadsstandarden.

Börjar man jobba på samma ort som tidigare är ju risken betydligt större att den gamla arbetsgivaren får reda på det. Denna risk minskar givetvis ju längre ifrån den förra arbetsplatsen man börjar arbeta men går självklart inte att eliminera helt och hållet, speciellt inte i dagens digitala tidevarv där information och rykten färdas snabbare än ljuset.

Är det inte avtalat om att avräkning inte ska se är det mot lagen och i grunden bedrägeri att ta ut lön man inte har rätt till från sin gamla arbetsgivare. Vid upptäckt så är det i bästa fall återbetalning och i värsta fall lagföring för bedrägeri som gäller.
Vad sedan risken för upptäckt är en annan sak men betänk på att vad gäller lön finns det extremt mycket elektroniska spår.
Citera
2017-05-22, 01:47
  #14
Medlem
TheReefs avatar
Stöld leder väl till sparken direkt?
Citera
2017-05-22, 06:07
  #15
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Låt oss i exempel nr. 2 anta att "Anders" blir uppsagd pga. att företaget han jobbat på i 10 år lägger ner sin verksamhet med anledning av dålig lönsamhet. "Anders" blir entledigad under uppsägningstiden då det inte finns några arbetsuppgifter för honom att utföra men har rätt till sex månaders lön under uppsägningstiden. Efter tre veckor hemma får "Anders" ett jobberbjudande från ett annat företag i en närliggande stad. Han skriver anställningskontrakt och börjar jobba utan att meddela sin gamla arbetsgivare detta. Då är väl chansen ganska stor att "Anders" ska kunna kamma hem dubbla månadslöner?

Nu bor och jobbar jag i USA, men något i den stilen hände mig. Efter 14 år på samma företag blev jag uppsagd tillsammans med ett antal andra, på grund av företagets ekonomi. Jag fick ett avgångsvederlag motsvarande 14 veckors lön (en vecka per år jag jobbat där), vilket verkar vara ganska standard. Notera att det inte var lön, utan en klumpsumma. Vi fick alla gå på dagen, det är ju det normala när man blir uppsagd. Annars hade jag ju kunnat göra en massa interessanta saker med datorsystem jag programmerar och administrerar. Inte för att jag någonsin skulle göra det, men företaget måste ju skydda sig.

Nu tog jag ett par månader ledigt och reste lite, men på dagen 3 månader efter att jag blivit uppsagd började jag på mitt nya jobb (med högre lön, närmare bostaden och en extremt mycket bättre arbetsmiljö). Men hade jag fått ett nytt jobb direkt så hade min tidigare arbetsgivare inte brytt sig eller kunnat göra något. Pengarna var mina.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback