Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 22:35
  #1
Medlem
Hej. Jag har lite funderingar kring hur mycket av sina pengar man ska våga satsa på fonder. Jag har för närvarande cirka 100.000 kr, varav hälften på Swedbank (vanliga e-sparkonton) och hälften på Avanza (ISK). På mitt ISK hos Avanza har jag pengar som jag inte räknar med att använda på lång tid och har dem placerade i olika fonder med bra riskspridning.

Det jag nu funderar på är om man kanske skulle ha lite mer pengar i fonder istället för att bara ha dem på e-sparkonto hos Swedbank. Vad tror ni? Är det en bra idé att kanske ha två-tre månadsinkomster (är student) på Swedbank och resten på ytterligare ett ISK hos Avanza (i lågriskfonder, då pengarna kanske kan behövas inom de närmsta åren)? Vad tror ni? Hur mycket pengar behöver man ha "snabbt tillgängliga"? Hur stor andel av era pengar hade ni placerat i fonder? Känns onödigt att ha så stor andel av pengarna på Swedbank, där räntan är noll.
Är för övrigt student, bor i hyresrätt och har en bil av äldre modell, så några större utgifter har jag inte att vänta.
Tack på förhand!
Citera
2017-05-21, 22:58
  #2
Medlem
Tycker du det låter vettigt att spara pengar på ett sparkonto med 0,00% ränta? Nej.

Jag har tillgångar på ~1,3 milj och de ligger hos bl.a. Collector, med 0,80%, vilket innebär en avkastning på ~10,400 kr per år.
Citera
2017-05-21, 23:16
  #3
Medlem
Nej det klart det inte låter vettigt, därför jag frågar ju?
Så om jag ska fokusera min fråga:
Hur mycket pengar bör jag ha lätt tillgängliga, alltså på Swedbank?
De jag kommer placera i lågriskfonder KAN ju gå ner och då vill man ju låta dem vara kvar där till värdet åtminstone stigit till +-0 igen. Därför jag menar att pengarna inte är lika snabbt tillgängliga på Avanza.
Citera
2017-05-21, 23:24
  #4
Medlem
y.ys avatar
Du behöver 10k på swedbank för akutlägen. Typ bärgning, trasig dator, sprucken mobil etc.

Sedan behöver du ett sparkonto som täcker levnadskostnaderna för 4-6 månader för katastroflägen. Typ sjukdom, relegerad, brand i hyreshuset. Dessa kan du ha på annan bank med lite bättre ränta även om det tar några dagar att komma åt pengarna.

Katastrofkontot behöver vara stort om du är singel, är du gift kan du sänka till 3-4 månader. Skulle inte haft mindre då det tar tid oavsett om det är ersättning från försäkringsbolag eller sjukbidrag du väntar på.
Citera
2017-05-21, 23:25
  #5
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Beror på hur riskvillig du är.

Börsen kan ju som sagt gå upp och ner. Men i det långa loppet så kommer du tjäna väldigt mycket pengar på att ha fonder/aktier.

Jag skulle lagt in varenda krona i fonder/aktier för att kunna bygga upp räntan på räntan.

Sen använder du din månadslön för att betala dina fasta kostnader, samt eventuellt köpa saker du behöver/vill ha. Resten köper du fonder/aktier för.
Citera
2017-05-21, 23:28
  #6
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Du behöver 10k på swedbank för akutlägen. Typ bärgning, trasig dator, sprucken mobil etc.

Sedan behöver du ett sparkonto som täcker levnadskostnaderna för 4-6 månader för katastroflägen. Typ sjukdom, relegerad, brand i hyreshuset. Dessa kan du ha på annan bank med lite bättre ränta även om det tar några dagar att komma åt pengarna.

Katastrofkontot behöver vara stort om du är singel, är du gift kan du sänka till 3-4 månader. Skulle inte haft mindre då det tar tid oavsett om det är ersättning från försäkringsbolag eller sjukbidrag du väntar på.

Det där vore stabila råd ifall man är 40+, har familj osv.

För en ung person med litet kapital (som ts) är det onödigt att ha pengar utanför börsen, då går man miste om mycket avkastning.
Citera
2017-05-22, 08:39
  #7
Medlem
Tack för bra råd!
Citera
2017-05-22, 12:56
  #8
Medlem
Det är väl klart att fonder är bättre än bankkonton.
Citera
2017-05-22, 21:03
  #9
Medlem
Ja egentligen är det ju bäst att ha allt på börsen, men man måste tänka på hur man skulle reagera vid en krasch, skulle man paniksälja är det bättre att ha kanske 50% på börsen eller det man klarar av
Citera
2017-05-22, 21:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Tycker du det låter vettigt att spara pengar på ett sparkonto med 0,00% ränta? Nej.

Jag har tillgångar på ~1,3 milj och de ligger hos bl.a. Collector, med 0,80%, vilket innebär en avkastning på ~10,400 kr per år.

Avkastning och avkastning. Inflationen äter upp ditt kapital lite långsammare bara. Men ts, det borde räcka att ha ca 10k på sparkonto. Resten på börsen. Tills du byggt upp lite mer kapital iaf. Men vet du att du kommer behöva tex 30 eller 50k om ett par månader ska du ju inte ha dom på börsen med så kort tidshorisont.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback