Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 22:13
  #1
Medlem
Hej!
Jag går transport i gymnasiet och vill bli lastbilschaufför.

Jag har nyss blivit diagnostiserad med ADD och har då uppmärksamhetsproblem och hela den grejen. Jag har valt att inte ta medicin för detta. Jag provade i början och det funkade men jag mådde så fruktansvärt dåligt så jag tyckte att jag klarade mig bättre utan. Min läkare hade inget emot det eftersom hon tyckte att jag inte hade några större problem.

Nu till grejejn..

Min lärare på min skola har sagt till min mamma att jag inte får fortsätta köra lastbil på skolan om inte jag tar medicin bara för att jag har uppmärksamhetsproblem och om jag inte fokuserar när jag kör lastbil så blir det ju inte bra..
Jag förstår varför dom säger så men dom bryr sig inte ens att kolla upp detta. Jag har bara problem när jag sitter i ett klassrum och gör saker som jag tycker är tråkiga. Jag har ingen fokus alls då. Men när jag är ute och kör så har jag jättebra fokus för då gör jag nånting som jag verkligen gillar!

Vet inte vad jag ska göra.. min familj vill heller inte att jag ska bo kvar hemma om jag inte tar medicin..
Citera
2017-05-22, 00:29
  #2
Medlem
Tråkig sits.
Borde väl gå att ha ett större samtal med läkaren där du får med alla argument så ni tillsammans kan skriva ett utlåtande att visa lärarna, att du faktiskt kan göra det du ska bakom ratten utan din medicin.

Angående föräldrarna kan ju de få vara med på samma möte så de också får ta del av all fakta så de kanske kommer på andra tankar.

Annars kan du ju säga att du vill testa olika mediciner tills du hittar en som du inte mår dåligt av.

Bara lite tankar, har varit i samma sits med föräldrarna. Gav mig inte, hade möte med dem ihop med läkare och gick ut som vinnare. Dock annan sjukdom/medicin.
Citera
2017-05-22, 08:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charliew
Tråkig sits.
Borde väl gå att ha ett större samtal med läkaren där du får med alla argument så ni tillsammans kan skriva ett utlåtande att visa lärarna, att du faktiskt kan göra det du ska bakom ratten utan din medicin.

Angående föräldrarna kan ju de få vara med på samma möte så de också får ta del av all fakta så de kanske kommer på andra tankar.

Annars kan du ju säga att du vill testa olika mediciner tills du hittar en som du inte mår dåligt av.

Bara lite tankar, har varit i samma sits med föräldrarna. Gav mig inte, hade möte med dem ihop med läkare och gick ut som vinnare. Dock annan sjukdom/medicin.

aa vi ska ha möte med skolan imorgon och då ska jag försöka få dom att förstå att jag inte behöver medicin för jag klarar mig utan den. Kan bara behöva lite hjälp ibland. Typ i skolan på lektioner som Historia.. xD

Jag skulle jättegärna vilja fortsätta testa olika mediciner men jag är sån att varje gång jag mår dåligt så får jag panik.. Funkar inte att ha panik från strax efter lunch till efter man somnat.. Och dessutom har jag problem med att somna så då mår jag dåligt ännu längre..
Mina föräldrar kommer förmodligen inte ändra sig för när jag är utan medicin så är jag väldigt envis och jag ger mig aldrig i en diskussion så dom blir typ helt galna..
Har skilda föräldrar så kan flytta till min pappa men han bor i en väldigt liten 2a ochdå får jag sova i vardagsrummet men här hos mamma har jag ett eget rum..
Citera
2017-05-22, 10:49
  #4
Medlem
Aldrig hört att någon har en diagnos om ADD. Drick lite kaffe så blir du normal. Annars kan du ju alltid ta dig medicin.
Citera
2017-05-22, 19:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Aldrig hört att någon har en diagnos om ADD. Drick lite kaffe så blir du normal. Annars kan du ju alltid ta dig medicin.

ADD är som ADHD fast man är inte hyperaktiv och man är mer introvert.
Folk som inte känner mig ser mig som blyg och lugn.. mina vänner ser mig som galen xD

Hahah skulle dricka kaffe om det inte smaka skit xD

Klart jag kan ta medicinen men jag föredrar mig själv utan den.
För det e så att jag mår piss när jag tar medicinen för jag mår jätteilla och kan inte sova (min kropp blir jättekonstig om den inte får tillräckligt med sömn). Får också panik av att må illa för jag har Emetofobi (Spyfobi)...
Citera
2017-07-11, 08:40
  #6
Medlem
Nu är det ju som sådant att det varken är du, din mamma eller rektorn som kan bestämma om du ska få köra eller inte. Det är din körlärare som har ansvaret om dig och övrig trafik när ni övningskör. Händer det något i trafiken är det körläraren som åker på vållandet. Denna lärare har nu bedömt att du inte kan framföra fordon utan medicin och vill alltså inte ta på sig det ansvaret.

Går vi vidare upp till transportstyrelsen (hur fanken du nu fick ett körkortstillstånd med obehandlad ADD) så kommer de säga att du behöver behandla din ADD för att få tillstånd att köra. Du kör en lastbil och inte en personbil!

Sedan har jag aldrig förstått hur ett barn kan framföra tunga fordon bara för att denne går på fordonsgymnasiet, men detta är en annan fråga.
Citera
2017-07-11, 08:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charliew
Tråkig sits.
Borde väl gå att ha ett större samtal med läkaren där du får med alla argument så ni tillsammans kan skriva ett utlåtande att visa lärarna, att du faktiskt kan göra det du ska bakom ratten utan din medicin.

Angående föräldrarna kan ju de få vara med på samma möte så de också får ta del av all fakta så de kanske kommer på andra tankar.

Annars kan du ju säga att du vill testa olika mediciner tills du hittar en som du inte mår dåligt av.

Bara lite tankar, har varit i samma sits med föräldrarna. Gav mig inte, hade möte med dem ihop med läkare och gick ut som vinnare. Dock annan sjukdom/medicin.

Läkarna på BUP kan inte sitta och intyga saker de inte vet något om. Ansvaret för herrns liv ligger på körläraren och det är således körläraren som bedömer om herrn är mogen och lämplig nog för att framföra ett tungt fordon!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback