Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 20:11
  #1
Medlem
Vad är detta? Det försöker framstå som Return of the King, men det är ju bara på 177 sidor, så det är omöljligt, men ändå så verkar det täcka hela tidsperioden under vilken Return of the King utspelas ... det liksom börjar med att Pippin skjutsas mot Minas Tirith av Gandalf, och slutar hemma i Fylke igen, efter att Sauron besegrats.

Så vad i hela friden är det? En sammanfattning?

https://bbs.pku.edu.cn/attach/b4/7f/...The%20King.pdf
Citera
2017-05-21, 20:59
  #2
Medlem
iters avatar
Tror det kan vara hela texten. Sidorna ser ju ut att vara A4, så de rymmer en god del mer text än en normal oktav.
Citera
2017-05-23, 09:00
  #3
Medlem
Superkufs avatar
Svenska LotR, oavsett översättare, är rackarns mycket längre än LotR på engelska. 177 A4-sidor låter helt rimligt.
Citera
2017-05-24, 00:00
  #4
Medlem
Bactrianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Svenska LotR, oavsett översättare, är rackarns mycket längre än LotR på engelska.
Jag är inte så säker på att det stämmer, faktiskt. Jag har inga elektroniska versioner av de svenska utgåvorna, så jag kan inte göra någon exakt jämförelse, men när jag bläddrar bland de jämförande utdrag som finns tillgängliga (visserligen mest från första volymen) så hittar jag bara några få där Andersson verkar vara längre än Tolkien. Det tycks finnas fler där det är tvärtom. Ohlmarks däremot ... Well, Ohlmarks är Ohlmarks.
Citera
2017-05-24, 05:54
  #5
Medlem
lampross avatar
Översättning och längd. Översätter man från, säg, tyska, kan översättningen mycket väl bli kortare än originalet.

I regel är det annars så att översättningen blir längre än origialet. Kan bli 25% eller så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback