Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 20:11
  #1
Medlem
Hej allesammans!

söker lite vägledning och hjälp med fakturering till företag.

Jag har inte avtalat någon förfallotid för fakturan med beställaren.

Kan jag fakturera företaget med 10 eller 7 dagars förfallodatum? Eller är det standard "30" dagar mellan företag?


Jag har redan levererat det uppdrag som beställaren beställt.

Mitt företag och beställarens företag är AB.
Citera
2017-05-21, 20:13
  #2
Medlem
Mosebys avatar
Du får bestämma helt själv egentligen.

Vi brukar alltid fakturera med 20 dagar eller 30 dagars förfallodatum.
Citera
2017-05-21, 20:27
  #3
Medlem
studioxswes avatar
Du kan skriva precis vad du vill på fakturan, men om ni inte överenskommit några specifika villkor kan du inte kräva ränta tidigare än 30 dagar.

Att kräva betalt efter 7 dagar verkar synnerligen ovanligt och om jag varit kund till dig hade jag nog bett dig dra åt fanders.

Det är bättre att ha scyssta villkor och sen debitera dröjsmålsränta, så lär sig kunderna att betala i tid.
__________________
Senast redigerad av studioxswe 2017-05-21 kl. 20:39.
Citera
2017-05-21, 20:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Du kan skriva precis vad du vill på fakturan, men om ni inte överenskommit några specifika villkor kan du inte kräva ränta tidigare än 30 dagar.

Att kräva betalt efter 7 dagar verkar synnerligen vanligt och om jag varit kund till dig hade jag nog bett dig dra åt fanders.

Det är bättre att ha scyssta villkor och sen debitera dröjsmålsränta, så lär sig kunderna att betala i tid.
Jag tror knappast de kommer vilja måla en dålig bild om sig.

10 dagar är schyst enligt mig, speciellt som ett litet företag. Vi är ingen Scania eller Volvo lastbilar. Vi har också levererat det de ville.

Vi har fakturor att betala.
Citera
2017-05-21, 20:36
  #5
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Hej allesammans!

söker lite vägledning och hjälp med fakturering till företag.

Jag har inte avtalat någon förfallotid för fakturan med beställaren.

Kan jag fakturera företaget med 10 eller 7 dagars förfallodatum? Eller är det standard "30" dagar mellan företag?


Jag har redan levererat det uppdrag som beställaren beställt.

Mitt företag och beställarens företag är AB.
Som ovan, det är 30 dagar som gäller om du inte har något annat specificerat i ett avtal. Även om du skriver 10 dagar så lär de betala på 30 och du kan inte ta ut någon ränta för det.
Citera
2017-05-21, 20:42
  #6
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Jag tror knappast de kommer vilja måla en dålig bild om sig.

10 dagar är schyst enligt mig, speciellt som ett litet företag. Vi är ingen Scania eller Volvo lastbilar. Vi har också levererat det de ville.

Vi har fakturor att betala.

Så om du redan har svaret på din fråga varför terroriserar du oss? Skicka din faktura och få betalt, problem solved.

Jag har drivit konsultfirma och haft stora kunder "som Scania och Volvo" och de betalar inte tidigare än 90 dagar, men det får jag helt enkelt gilla. Så är det att göra affärer. Om du har ett AB kan detta knappast vara din första faktura du skickar, eller??

Du verkar gilla att skapa dubbletter på dina trådar (FB) 10 dagar eller mindre faktura

(FB) Om förseningsavgiter
Citera
2017-05-21, 20:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Som ovan, det är 30 dagar som gäller om du inte har något annat specificerat i ett avtal. Även om du skriver 10 dagar så lär de betala på 30 och du kan inte ta ut någon ränta för det.
Korrekt i avseende på ränta, dock fullt möjligt att skicka påminnelse och krav inom den tiden, den senare med påslag om 180 kronor. I vissa lägen förseningsavgift istället med 450 kronor.
Det är vad man får göra, vill man ha annat än engångskunder anbefalles som standard 30 dagar.
Citera
2017-05-21, 23:16
  #8
Medlem
Turbaas avatar
Mellan företag 30dagar om ni inte avtalar något Annat.

Gör du en faktura på typ 7 så är risken att du skjuter dig själv i foten

Oseriöst intryck.

Alla har vi saker som ska betalas men större delen av företagandet är uppbyggt på kredit och kan du inte acceptera detta så kommer du inte vara långvarig tyvärr

Du kommer lära dig av spel reglerna
Antingen försent eller i rätt tackt
Citera
2017-05-22, 09:10
  #9
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Korrekt i avseende på ränta, dock fullt möjligt att skicka påminnelse och krav inom den tiden, den senare med påslag om 180 kronor. I vissa lägen förseningsavgift istället med 450 kronor.
Det är vad man får göra, vill man ha annat än engångskunder anbefalles som standard 30 dagar.
Ja, det är ju som du säger ett rätt effektivt sätt för att inte ha kvar några kunder, vilket torde vara det som ger minst inkomster framåtriktat.
Citera
2017-05-22, 13:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Jag tror knappast de kommer vilja måla en dålig bild om sig.

10 dagar är schyst enligt mig, speciellt som ett litet företag. Vi är ingen Scania eller Volvo lastbilar. Vi har också levererat det de ville.

Vi har fakturor att betala.

10 dagar är inte så bra, bolagen hinner knappt få in fakturan i sina system för betalning, postgång, attest osv. Kommer alltid bli sent betald och skapar irritation. Jag betalar på 10 dagar om det är en ny leverantör, därefter försöker jag alltid få 30 dagar. Om inte det går så byter jag till annan leverantör. Skapar för mycket trassel att hantera enstaka leverantörer manuellt för att hålla 10 dagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback