Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-22, 04:39
  #13
Medlem
bigmackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shogun2k15
Helt ärligt tror jag det bästa i din situation är att torska för grovt narkotikabrott eller åtminstone narkotikabrott så du får några år på kåken.

Kan tänka mig att det hjälper för vissa, men kom ihåg att det finns kiosk på kåken också
Citera
2017-05-22, 22:59
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigmacko
Kan tänka mig att det hjälper för vissa, men kom ihåg att det finns kiosk på kåken också

Haha ja det är sant i och för sig. Är väl kanske bättre att vara sockertorsk än amfetamintorsk iallafall! :P
Citera
2017-05-24, 11:04
  #15
Medlem
Striatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
När ett missbruk har tagit över livet, hur övervinner man det? Den enda längtan jag har är att missbruka. Den känslan jag känner när jag gör det är oemotståndlig och oövervinnerlig. Känslan av lugn, glädje, energi, att ha koncentration, att känna motivation. Jag känner de känslorna när jag missbrukar men aldrig annars. Utan missbruket är livet ett mörker. Det finns inget annat för mig. Vill göra det här till dagen jag dör. Men de är så skadligt för kroppen, jag vill ju levat ett normalt svensson liv och bilda en familj och må bra.

Nu är det bara jag och missbruket...

Vad ska jag göra? Ta kontakt med sjukvården är uteslutet.

Vad menar du när du säger att livet är ett mörker utan missbruket? De senaste veckorna, hur lång tid har du som mest spenderat i detta mörker i ett streck? Vad händer om du stannar kvar i det tillståndet?
Citera
2017-05-24, 14:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
Ja det är sockerberoende eller chips mest .. eller äta överhuvudtaget.. tycker så mycket om att äta att jag kan spy hur många gånger som helst under en dag bara för att kunna fortsätta äta efter att magen är full

Jag förstår dig, det är inte lätt att bli av med ett missbruk oavsett vad det är. Mycket sitter i hjärnan, det måste bli trist och tråkigt och saker måste bli jobbiga om du ska lyckas komma ur det, ändra rutiner osv.

Varje gång du blir sugen, ta en promenad, eller ta ett äpple eller en morot (kul va?)
Jag har en kompis som gick ner säkert 40 kg, han levde väldigt onyttigt och var bästa kund på godisaffären.

Tog stora portioner mat, backa osv. allt la han ner, han höll på att bryta ihop flertaler gånger men stod på sig, han var konstant hungrig och sötsugen i två månader sa han.
Men jklar vad han gick ner, och mår som en prins idag.
Citera
2017-05-24, 22:21
  #17
Medlem
Knastrass avatar
Missbruk botas effektivast genom att finnas i ett socialt sammanhang. Bland amerikanska soldater som befann sig i Vietnam så blev oerhört många heroinmissbrukare. Minns inte exakta siffran, men för den som bryr sig är det nog bara en snabb googling bort, men jag tänker mig att det rörde sig om ca 10-20% av alla soldater om minnet inte sviker alldeles. Det visade sig att när de kom hem igen så var det inget problem att sluta med heroinet för de som hade familj och vänner och kände att de hade en trygg plats i världen och folk som fanns där för dem. De som däremot kom tillbaka till en ensam och otrygg miljö fortsatte däremot sitt missbruk. Det finns studier på möss som påvisar exakt samma sak.

Jag kan för egen del erkänna att för varje spliff jag röker så är det egentligen en kram och lite kärlek och omtanke som jag egentligen törstar efter, men i brist på det försöker jag fylla hålet inombords men något som lindrar för stunden och skänker någon form av tillfredsställelse.

Jag har själv periodvis skurit ned eller slutat med socker och då känt avsmak för allt för söta saker osv. Jag blev då aldrig ens sugen på något godis. Du kan inte prova att ersätta ditt ätande av onyttigheter med något, i alla fall lite nyttigare? Jag körde rätt mkt melon och annanas och andra goda frukter en period då jag inte åt vanligt socker. Det innehåller ju ändå fruktsocker såklart, men ändå nyttigare och kanske en bra väg för att lägga om kosten då du ändå får smaka lite sött? Sen ska man ju passa sig rejält för diverse majssirap, majsstärkelse, glukossirap och liknande produkter då dessa är betydligt mer beroendeframkallande än vanligt socker.

Sen är det även så att många individer som lider av fetma gör det p.g.a. att de inte har normala hunger- och mättnadskänslor. En "vanlig" människa känner sig hungrig, äter sig mätt och är nöjd i flera timmar. De som går upp mycket känner sig istället aldrig egentligen särskilt hungriga, men aldrig mätta och belåtna heller, vilket leder till ett ständigt småätande. Det har visat sig att efter en gastric bypass operation så verkar i alla fall de flesta få sina "rubbade" hungerkänslor normaliserade och får då även av den anledningen lättare att äta mer lagom och färre gånger per dag.

Jag hoppas att något av detta kan inspirera dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback