Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-21, 19:32
  #1
Medlem
Hej!
Jag har en ganska okontroversiell tes att marknader och affärer har gått ifrån att vara familjebaserade eller små företag till att bli mer internationella kedjor med allt större butiker. Tänker kanske egentligen inte svenska utomhusmarknader eller så, utan mer att i en lokal som HM nu har på säg 2000 m2 så var det tidigare 10 st typ slaktare, fiskare, snickare etc med 200 m2 i. Det vore iaf kul att kunna göra en grafisk representation av en marknad, ett center/gata idag vs för 100 år sen. Eller så funkar det fint med ett område som fortfarande har kvar exakt samma storlekar på lokaler som de hade 100 år sen.

Någon som har ett tips på ett sådant område?
Citera
2017-05-21, 20:29
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Hej!
Jag har en ganska okontroversiell tes att marknader och affärer har gått ifrån att vara familjebaserade eller små företag till att bli mer internationella kedjor med allt större butiker. Tänker kanske egentligen inte svenska utomhusmarknader eller så, utan mer att i en lokal som HM nu har på säg 2000 m2 så var det tidigare 10 st typ slaktare, fiskare, snickare etc med 200 m2 i. Det vore iaf kul att kunna göra en grafisk representation av en marknad, ett center/gata idag vs för 100 år sen. Eller så funkar det fint med ett område som fortfarande har kvar exakt samma storlekar på lokaler som de hade 100 år sen.

Någon som har ett tips på ett sådant område?

Jag tittade nyligen på en film om Bartlett, Texas. En helt tom stad, så kallad "ghost town". Enligt personerna i filmen så tömdes staden på butiker när "köpladorna" typ Wal-Mart öppnade några miles på någon åker utanför stan. Men det kanske inte är just det du söker efter?
https://www.youtube.com/watch?v=QSTGM8pAeUg

I svenska städer, tänker jag mer på alla gamla EPA och Domus-varuhus som fått ny användning:
Gamla EPA på Hisingen blev B&W, som sedan blev Coop Forum. När det stora B&W minskade ytan rejält, hyrde de ut en massa kvadratmeter till flera mindre butiker, kommer ihåg att "Galne Gunnar" flyttade in i gamla vitvaruavdelningen. Tja, Galne Gunnar försvann också för länge sedan, där ser ni hur ofta jag besökt det stället.. Kanske därför de har svårt med ekonomin där? Hursom, gamla EPA/BW/Coop blev till en liten "mall". Dvs. köpcentrum. Urtråkiga lokaler, kan man leva med om man ska köpa något "billigt"/göra fynd, men det kostade inte mindre där än på trevligare ställen, därför butiksdöden.. (Samt att det ligger på Hisingen, ett jäkla ställe där man fastnar i tunnelköer/broköer)
Citera
2017-05-21, 20:50
  #3
Moderator
pudelluss avatar
Gator med småbutiker? Äldre hus tänker jag på. B- och C-lägen. Ofta inte de dyraste lägena för där har man ofta rivit de gamla husen om de inte blivit k-märkta, eller blåst ur dem invändigt och byggt om helt.
Citera
2017-05-21, 22:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Gator med småbutiker? Äldre hus tänker jag på. B- och C-lägen. Ofta inte de dyraste lägena för där har man ofta rivit de gamla husen om de inte blivit k-märkta, eller blåst ur dem invändigt och byggt om helt.

Jag tänker nog inte så mycket på Sverige utan kanske mer utomlands. Eller ja, om ni vet någon gata i Sverige som tidigare var "butiksgata" som fortfarande har små tomter, plots alltså. Hittade en marknads i istanbul där det var 50 butiker på 150 meter men jag vet inte riktigt om den gatan är något nybyggt eller om den har funnits i hundratals år.
Citera
2017-05-22, 12:58
  #5
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Jag tänker nog inte så mycket på Sverige utan kanske mer utomlands. Eller ja, om ni vet någon gata i Sverige som tidigare var "butiksgata" som fortfarande har små tomter, plots alltså. Hittade en marknads i istanbul där det var 50 butiker på 150 meter men jag vet inte riktigt om den gatan är något nybyggt eller om den har funnits i hundratals år.

Om du menar gator som inte längre är butiksgator och där husen är små så tror jag vissa mindre samhällen kan visa på rester av sådant.

Typ infartsgata eller fd genomfartsväg. Man har sedan byggt om genomfarten, butiker har lagts ner och vissa har flyttat till köplador i det gamla centrumets utkant. Ibland finns de gamla skyltfönstren kvar. Man kan se att det var det gamla "centrum" men idag är det mest bostäder. Tyvärr har mycket sådant blivit rivet och ersatts av större hus, ofta hyreslängor. Ibland finns det diverse halvcentrala lokaler även i de längorna.

50 butiker på 150 meter låter mer som basar. Jag tror det har delvis med klimatet att göra, kanske också brandskyddsregler. Jag har sett ungefär det du möjligen söker efter i Litauens näst största stad Kaunas, nära stationen. Som rader av mindre kiosker/småhus/skjul, smala gränder. Rätt litet område.
Citera
2017-05-22, 14:06
  #6
Medlem
Gamla butikslokaler som byggts om till bostäder (eller förstorat befintliga) finns lite varstans. I princip alla samhällen på över 500 invånare som funnits sedan 1870-1930 kan visa upp sådant. I mindre samhällen ofta ett hus/villa där bottenvåningen var affär och ovanvåningen butik. Idag kan man se resterna av detta med sådant som två dörrar ut mot gatan, extra stora vardagsrums/köksfönster á la panoramastorlek, kanske en extra stor asfalterad plätt strax utanför dörren för parkering/varuleveranser.
Ett samhälle på 1000 inv. år 1960 kunde kanske ha fyra livsmedelsaffärer som låg inhysta så, idag är det kanske ett COOP/ICA i en modernt byggd lokal från 1970-1990. Den utvecklingen har lämnat många gamla lokaler efter sig.

I större städer kan det vara knepigare att se men många bottenvåningslägenheter har i olika skeenden varit butiker. I vissa fall har man då behållit butiksingången men den har sedan blivit en egen bostadsingång skild från trappuppgången exempelvis.


Om du vill se en svensk affärsgata men som stått märkligt stilla med avseende på lokalstorlekar etc (inte fullständigt förstås men ganska nära iaf) borde Klostergatan i Lund vara ett bra exempel.
Alla husen är från 1890-1930 med skilda fastighetsägare, och även om butikslokalerna blivit lite större går det ganska lätt att skilja ut och föreställa sig hur stora/små lokalerna var från början.
https://goo.gl/maps/zjciAP4Y4A82
Citera
2017-05-22, 16:13
  #7
Moderator
pudelluss avatar
Bangatan Tomelilla. Några av de äldre husen är idag bostäder eller kontor på nedre botten.
https://goo.gl/maps/uoBBVWSuLf22

Norregatan i Sjöbo. Den största matbutiken ligger idag långt utanför centrum.
https://goo.gl/maps/MU6uLqVwon52

Järnvägsgatan i Vansbro
https://goo.gl/maps/FoohaNFj8et
(Centralare del: https://goo.gl/maps/pDWFW22psiH2)

Postgatan i Malung. Blandad bebyggelse. 60-talsbutikshuset ligger idag inte i det bästa läget.
https://goo.gl/maps/xUjmD69aYuT2

Notera Lidl ett stenkast från genomfartsvägen (också Malung):
https://goo.gl/maps/LDmb3w5gcts

Storgatan i Glommersträsk. Det är en gammal handelsort men idag åker de flesta till Arvidsjaur "bara" 4 mil bort, eller Skellefteå.
https://goo.gl/maps/bjyFiym16fr

(Det här är rätt kul och det finns förstås hundratals andra exempel.)
Citera
2017-05-23, 11:36
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Hej!
Jag har en ganska okontroversiell tes att marknader och affärer har gått ifrån att vara familjebaserade eller små företag till att bli mer internationella kedjor med allt större butiker. Tänker kanske egentligen inte svenska utomhusmarknader eller så, utan mer att i en lokal som HM nu har på säg 2000 m2 så var det tidigare 10 st typ slaktare, fiskare, snickare etc med 200 m2 i. Det vore iaf kul att kunna göra en grafisk representation av en marknad, ett center/gata idag vs för 100 år sen. Eller så funkar det fint med ett område som fortfarande har kvar exakt samma storlekar på lokaler som de hade 100 år sen.

Någon som har ett tips på ett sådant område?
Den främsta skillnaden mellan moderna "stormarknader" och tex gamla "basarer" eller marknadsplatser är väl att i basarerna - liksom de gamla marknadsplatserna - är varje unik näring hopklumpad i "kluster". Där tex alla kopparslagare sitter i samma del av basaren, marknadsplatsen, där alla rökelseförsälajre har sina butiker i närheten, alla ljus-makare har i samma ställe ... osv.

Men i de moderna stormarknaderna är varje butik helt för sig själv.
Den interna planlösningen handlar väl mer om kostnader för uthyrning (olika attraktivt beroende på plats och storlek etc).

Så som i basarerna såg det ut i det Medeltida Sverige också.
Även då delades platserna upp beroende på skråtillhörighet

Jag vet inte om något av det har levt vidare i de "marknader" som fortfarande finns på sina håll och kanter (Kiviks marknad tex).
Det var så länge sedan jag besökte en sådan att jag inte riktigt minns hur uppdelningen såg ut).
Citera
2017-05-25, 21:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Den främsta skillnaden mellan moderna "stormarknader" och tex gamla "basarer" eller marknadsplatser är väl att i basarerna - liksom de gamla marknadsplatserna - är varje unik näring hopklumpad i "kluster". Där tex alla kopparslagare sitter i samma del av basaren, marknadsplatsen, där alla rökelseförsälajre har sina butiker i närheten, alla ljus-makare har i samma ställe ... osv.

Men i de moderna stormarknaderna är varje butik helt för sig själv.
Den interna planlösningen handlar väl mer om kostnader för uthyrning (olika attraktivt beroende på plats och storlek etc).

Så som i basarerna såg det ut i det Medeltida Sverige också.
Även då delades platserna upp beroende på skråtillhörighet

Jag vet inte om något av det har levt vidare i de "marknader" som fortfarande finns på sina håll och kanter (Kiviks marknad tex).
Det var så länge sedan jag besökte en sådan att jag inte riktigt minns hur uppdelningen såg ut).

Ja exakt! Jag vill se en bild eller något jag kan googla för som är just precis så, ett mindre kluster av något som var en basar eller handelsgata. Ska kolla de googlelänkar jag precis fick alldeles nu.

Teorin för detta är väl naturlig, jag vill bara dock ha ett specifikt område som någon sorts prototyp på en average size av en kopparslagares affär 100 eller ännu längre tillbaka. Som sagt, tesen är inte kontroversiell men jag vill kunna visa grafiskt det faktum att snitt-sizen på en butik har ökat otroligt i takt att av det har gått ifrån att småföretagare stod för större delen av ekonomin till en kedje-fiering av ekonomin som gör att HM, Zara, banker och är de som har råd att ta butiksplatser där folk går, och att dessa butiksstorlekar gör det svårt nuförtiden för någon liten att få en butik på en traffikerad plats.
Citera
2017-05-25, 21:30
  #10
Medlem
Okej, du menar att dessa google-maps bilder är platser som är konfirmerade som handelsgata med samma storlek med minst 100 år tillbaka? Alltså, även om vissa av husen är nyare så vore det en tomt som tidigare var butik även 100 år tillbaka? Isf duger de fint!
Citera
2017-05-25, 21:31
  #11
Medlem
Tvivlar dock oerhört starkt på att storgatan var en handelsgata förr i tiden.... Såg google streetviewen där och tvekar på att det är enskilda hus med sådär 40 m emellan på en livlig handelsgata.
Citera
2017-05-27, 09:13
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Ja exakt! Jag vill se en bild eller något jag kan googla för som är just precis så, ett mindre kluster av något som var en basar eller handelsgata. Ska kolla de googlelänkar jag precis fick alldeles nu.

Teorin för detta är väl naturlig, jag vill bara dock ha ett specifikt område som någon sorts prototyp på en average size av en kopparslagares affär 100 eller ännu längre tillbaka. Som sagt, tesen är inte kontroversiell men jag vill kunna visa grafiskt det faktum att snitt-sizen på en butik har ökat otroligt i takt att av det har gått ifrån att småföretagare stod för större delen av ekonomin till en kedje-fiering av ekonomin som gör att HM, Zara, banker och är de som har råd att ta butiksplatser där folk går, och att dessa butiksstorlekar gör det svårt nuförtiden för någon liten att få en butik på en trafikerad plats.
Ja alltså, det är ju mer som har förändrats än det du rknar upp.

Tex den upplevda storleken. Men det beror ju mer på att varorna "kommit ut från lagret" ... så att säga.
För förr var alla varorna gömda i ett lager bakom disken var butiksbiträdet stod och var transaktionerna genomfördes.
Kunden talade om för biträdet vilka varor han önskade, så gick biträdet iväg för att hämta varorna ur lagret.

Men med självbetjäningen öppnades Hela butiken, i stort sett. och kunde plockar själv varorna.
Ja du vet, så som det är nu =)

och att tex småbutikerna i städernas centrala delarhar stora problem pga framväxten av större varuhus (ofta i städernas utkanter istället) är, som du skriver, inget kontroversiellt påstående - det är en välkänd sanning som ständigt debatteras på alla nivåer.

Ett exempel, som dock inte tas upp särskilt ofta, är IKEA och dess effekter på den svenska möbeltraditionen.
Dvs IKEA har, helt på egen hand, praktiskt utrotat hela den svenska möbeltraditionen.

Före IKEAs storhetstid fanns det lokala och regionala möbelvaruhus och -butiker i varje svensk stad och region. Som alltså vände sig till den lokala kundkretsen.
och som också förde vidare de olika lokala svenska traditionerna i möbeldesign och möbeltillverkning.
Men när IKEA kom, så slog de ut alla dessa. De kunde inte längre konkurrera med en jätte som IKEA (som ju säljer så billigt pga att de producerar i låglöneländer, inte i Sverige).
Medan de forna lokala aktörerna hade hela produktionen lokalt. De nyttjade lokala råvaror, liksom lokala hantverkare, maskinoperatörer samt designers etc.
Inget av det finns länge.
Nu åker alla istället till IKEA när de ska handla nytt möblemang (och egentligen allt som behövs för hemmet).

Ändå Hyllas Kamprad som någon slags svensk hjälte.
Det är fullständigt vansinnigt faktiskt.


Du skriver om H&M också.
Det är kanske lätt att glömma att H&M inte är den enda av dessa klädkedjorna. Men det är den som "segrat" så att säga.
För inte så länge sedan var väl loppet jämt mellan H&M, Lindex, Kappahl och allt vad de nu hette.
Men före det var kläder något man köpte bara sällan, och man nyttjade de lokala Skräddarna istället.
Skräddare som fanns i varje stadsdel, som tog tillvara på de lokala behoven helt enkelt.
Idag är skräddare en sällsynt sak.

---

Men, det du skriver om ett mer levande klimat för mindre detaljhandel, det är något som många andra också har höga tankar om.
Det ger en betydligt trevligare stadsmiljö, vilket i sin tur attraherar folk till stadskärnorna.
I många kontinentala städer har man behållit stadskärnornas småbutiker intakt, trots att även de har sina större varuhus.
Men just Sverige har en tråkig närhistoria, med massiva rivningar i just stadskärnorna. Som faktiskt var kopplade till exakt samma slags näringsliv som ligger bakom framväxten av de stora galleriorna och varuhusen i utkanterna av städerna. Under 60- och 70-talet verkade en "ohelig allians" mellan byggherrar, kommunalpolitiker och lokala banker, som tyvärr inte hade invånarnas bästa för ögonen ...

---

Men att underlätta för småföretagare i detaljhandel hade kunnat göra underverk även i den sk "integrationsfrågan".
För en stor del av de nyinflyttade har egna erfarenheter av liknande gatunära näringar inom detaljhandel och tjänstesektor.
De hade lätt kunnat förvandla de nu s¨å sterila förortskomplexen till levande och pulserande små stadskärnor.

Men då hade det krävts att politikerna gjorde vissa ändringar i en del lagar, som tex bygglovsfrågan.
Minjonprogramsområdena har egentligen helt perfekta förutsättningar för just detta. Där finns centrala torg, där finns stora grönområden som hade tillåtit bodar och baracker som hade tjänat som caféer, tjänsteförsäljare, butiker..
och ju mer de lokala invånarna blir aktivt involverade i något sådant, ju mer kommer de att engagera sig för att även resten av området ska upplevas som så välkomnande och trivsamt, säkert som bara möjligt - för annars får de inga kunder.

Men nu låter man områdena bara stå och förfalla.
Vilket är hela vansinnigt om man tänker på hur det Hade Kunnat Se Ut istället ...

Se bara på hur motsvarande områden hade utvecklats i andra delar av världen.
Dvs där de har "China Towns", "Little Italys" osv.
Platser var lokalinvånarna Själva har haft möjligheten att ta vara på den efterfrågan som redan fanns där. och därmed lyckats skapa en Levande Miljö, som attraherar besökare - och kunder - från både när och fjärran.


om politikerna hade vågat släppa taget om den så stelbenta byråkratin och bara tillåtit de boende att få ta egna initiativ, så hade flera av de problem de områdena är så drabbade av idag att minskas kraftigt.
och då hade vi fått se det du frågar efter.
Då hade de olika småbutikerna och utvecklats på plats i enlighet med dessa gamla, organiska modellerna. Där vissa näringar tex klustrar ihopa sig,
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback