Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-25, 08:33
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
https://www.inet.se/produkt/6902349/...platinum#specs

Se om det e något o ha 😊. Jag tycker stabil bra psu är extreeeeemt viktigt. Kanske datorns viktigaste komponent när man bygger dessa system .

Citat:
Ursprungligen postat av Platysma
Ja, kanske det är en beställningsvara för dem eftersom modellerna är rätt gamla? Skulle jag gissa på. Litar på Amazon då jag handlat där innan. Har kollat så butikerna skickar till Sverige vilket de gör, så det bör vara lugnt!

Nu har jag lagt the final touch på inköpslistan, såvida ingen kommer med förslag eller rättningar om att något är inkompatibelt. Bytte ut förra valet av SSD mot en Samsung EVO 500GB. Vattenkylningen blev Cooler Master Nepton 240M.

Priset hamnade på 25 165 kr så det var inte helt off!


Jaha okey tycker jag va bra att du bytte den ssd. Samsung är beprövat o man vet vad man får. Bland som snabbare 2,5 tums diskarna har jag för mig. Om inte den snabbaste. O de e beprövade flera gånger om.
Citera
2017-05-26, 03:21
  #26
Medlem
annanmedlems avatar
Vänta in AMDs 16-kärniga processorer?
Citera
2017-05-27, 06:26
  #27
Medlem
Platysmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vänta in AMDs 16-kärniga processorer?
Tackar, det där var ett väldigt bra tips. Hade ingen aning.
Citera
2017-05-27, 10:04
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platysma
Angående Komplett så kollade jag faktiskt på deras datorpaket innan jag började leta på egen hand, men känner på mig att det blir en del överpris om man kör på det. Och de hade inte precis några arbetsstationer utan allt var ju bara "gaming xXxtreme 3L1Te". Plus att det är spännande att försöka hitta allt man behöver själv (med hjälp från kära flashbackare, såklart)!

Även om du komponera eget paket så kan du ändå fråga dem om delarna passar ihop innan du beställer om du köper alla delar från komplett? Sist jag kollade så kan man även välja ett färdig datorpaket men byter ut ett eller flera delar innan man gör beställning. Klickar man på en komponent i paketet så få man upp en lista med förslag på alternativ man kan välja istället. Deras färdiga paket är bra på det viset att man se alla komponenter som ingå och vad de skulle kosta att köpa separat. Tycker det är bättre att utgå från ett färdig paket som man vet fungerar och bara byta ut delar man hellre vill ha tills man är nöjd.
Citera
2017-05-27, 11:48
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
...
Tycker det är bättre att utgå från ett färdig paket som man vet fungerar och bara byta ut delar man hellre vill ha tills man är nöjd.
Inget angrepp på just dig, men jag tycker det resonemanget är "onödigt fegt".

T.ex är det då stor risk att man missar både moderkort och chassin av extra god kvalitet/egenskaper, bara för att paketpriset synbarligen sticker iväg "i onödan".
Citera
2017-06-03, 12:14
  #30
Medlem
Hur har de gått TS. Fått hem allt ?
Citera
2017-06-03, 13:12
  #31
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platysma
Jag hade behövt tips från insatta. Ska bygga en arbetsdator som främst ska användas för 3D-program och rendering (främst Maya med Arnold och Iray, Zbrush och möjligtvis Solidworks). Budget ligger på runt 25k exklusive moms. Kommer vara långa perioder där processorerna står och jobbar på 100%.
Behöver därför mycket kräm vad gäller processorkraft och vill ha så många trådar som möjligt för ett vettigt pris. Ska därför ha dubbla processorer, de billigaste jag hittat har gemensamt 24 trådar. Här är inköpslistan från komplett (listan är ej fullbordad):
https://www.komplett.se/wishlists/32...8-df38d782e12c

Jag vill ha vattenkylning på båda processorerna, och behöver därför ett chassi med gott om utrymme för det. Jag tänker mig ett "cube"-chassi. Vad tror ni om det?
Funderar på antingen https://www.komplett.se/product/7838...be-case-svart#
eller
https://www.komplett.se/product/8982...be-case-svart#
Andra förslag på chassin som lämpar sig bättre? Det kassa med ovan nämnda är att de bara har dammfilter där fram.

Först tänkte jag ha vattenkylning även för GPUn men om jag har förstått det rätt ska man ha en radiator per enhet, tror det blir svårt att klämma in 3 radiatorer i ett chassi. Har också förstått det som att ju större radiator desto bättre kylning så jag tänkte ta de som tar upp minst 2x 140mm fläktar per radiator. Se de i inköpslistan. Så det lär bli 1 radiator per CPU varav en får sitta i toppen och en i front. GPUn får kylas med luft.

Behöver hjälp med vilka komponenter jag behöver för att vattenkyla två processorer, t.ex. vilken pump som man kan köra på. Vill gärna att systemet är någorlunda tyst också.
Förslag på bättre ställen än komplett att inhandla komponenter ifrån godtages gärna om möjligt. De verkar inte ens sälja slangar och överlag ganska begränsat utbud vad gäller vattenkylningskomponenter...

Vad gäller grafikkort så ska jag ha något med stöd för Iray-teknologi. I stil med Quadro M4000. Men jag har läst att det finns Nvidida-gamingkort som är billigare med samma funktionalitet. Har också läst att det till och med finns vissa AMD-kort som stödjer det (Iray är från Nvidia). Om jag hittar ett hyfsat billigt AMD-kort med stöd för Iray så satsar jag nog på två stycken och kör corssfire. Ska luska mer i det.

Vad tror ni om moderkortet? https://www.komplett.se/product/8260...socket-2011-3#

Den har plats för 8 st RAM men jag köper nog bara 4 st 8GB till att börja med. Det lär räcka gott och väl. Ni får gärna komma med förslag angående bättre lämpade RAM också.

Jag behöver en RAID 1-lösning för att säkra projektdata. Jobbar med stora filer och behöver mycket utrymme. Vilka hårddiskar skulle ni rekomendera för det ändamålet? Kanske några som används till servrar?
Utöver det ska jag ha en SSD att köra operativsystemet och alla program ifrån. Något förslag på en stabil sådan? Minst 500GB skulle jag tro.

Vad behöver jag för styrka på nätaggregatet? Räcker 1000W? Tror jag har fått med det mesta jag behöver. Tja en vettig Blueray-spelare hade nog varit bra också.

Ursäkta rörigt inlägg. Hoppas ni kan hjälpa mig!
Tack på förhand.


Vilken typ av vikt gräns har du för datorn? Ska den stå på golv eller bord? Är storleken viktig eller är det just vikten? Jag tänkte att du vill ha en tung arbetsdator, finns det någon särskild anledning? Blev lite nyfiken.
Citera
2017-06-11, 10:18
  #32
Medlem
Platysmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Hur har de gått TS. Fått hem allt ?
Tjena mannen!
Nej, inte beställt något än. Väntar på att få veta vad en AMD Threadripper (lamaste namnet) kan tänkas kosta. Om jag hade kört på en sån så hade valet av RAM-minnen men också budgeten ändrats rejält. Frågan är om prestandaskillnaden kommer motivera prisökningen. Men det är jag inte kapabel till att klura ut. Får bara sitta på händerna ett tag och se vad processorn kommer landa på. Ingen brådska, men lite otålig är man.


Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Vilken typ av vikt gräns har du för datorn? Ska den stå på golv eller bord? Är storleken viktig eller är det just vikten? Jag tänkte att du vill ha en tung arbetsdator, finns det någon särskild anledning? Blev lite nyfiken.
Tänkt på rubriken lite i efterhand - inte bästa formuleringen. "Dator för tunga arbeten" hade lämpat sig bättre. Men för att svara på din fråga så kommer den nog bli tung så den ska få stå på golvet eftersom att mitt höj- och sänkbara skrivbord inte kommer palla vikten av den.
Citera
2017-06-12, 09:21
  #33
Medlem
[quote=Platysma|60960372]Tjena mannen!
Nej, inte beställt något än. Väntar på att få veta vad en AMD Threadripper (lamaste namnet) kan tänkas kosta. Om jag hade kört på en sån så hade valet av RAM-minnen men också budgeten ändrats rejält. Frågan är om prestandaskillnaden kommer motivera prisökningen. Men det är jag inte kapabel till att klura ut. Får bara sitta på händerna ett tag och se vad processorn kommer landa på. Ingen brådska, men lite otålig är man.

Ja de e lite intressant vad AMD kan punga ut faktiskt 🤔
Citera
2017-06-12, 09:22
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platysma
Tjena mannen!
Nej, inte beställt något än. Väntar på att få veta vad en AMD Threadripper (lamaste namnet) kan tänkas kosta. Om jag hade kört på en sån så hade valet av RAM-minnen men också budgeten ändrats rejält. Frågan är om prestandaskillnaden kommer motivera prisökningen. Men det är jag inte kapabel till att klura ut. Får bara sitta på händerna ett tag och se vad processorn kommer landa på. Ingen brådska, men lite otålig är man.



Tänkt på rubriken lite i efterhand - inte bästa formuleringen. "Dator för tunga arbeten" hade lämpat sig bättre. Men för att svara på din fråga så kommer den nog bli tung så den ska få stå på golvet eftersom att mitt höj- och sänkbara skrivbord inte kommer palla vikten av den.

Ja de e intressant vad amd kan punga ut faktiskt 🤔
Citera
2017-07-01, 15:22
  #35
Medlem
rawsezxs avatar
[quote=Jens86|60967773]
Citat:
Ursprungligen postat av Platysma
Tjena mannen!
Nej, inte beställt något än. Väntar på att få veta vad en AMD Threadripper (lamaste namnet) kan tänkas kosta. Om jag hade kört på en sån så hade valet av RAM-minnen men också budgeten ändrats rejält. Frågan är om prestandaskillnaden kommer motivera prisökningen. Men det är jag inte kapabel till att klura ut. Får bara sitta på händerna ett tag och se vad processorn kommer landa på. Ingen brådska, men lite otålig är man.

Ja de e lite intressant vad AMD kan punga ut faktiskt 🤔

Vänta på du! Och efter Threadripper så kan du ju vänta ett litet tag till på Intel core i9 som kommer Q4 med ännu mer kärnor, och efter den... osv.

Jag kan rekommendera pcpartpicker.com om du vill bygga ihop datorer, majoriteten av ALLA komponenter finns med där, går även att se om dom är kompatibla med varandra, räknar ut effektåtgång mm.

Jag har själv precis byggt en spel/CAD dator då jag ibland sitter hemma i solidworks och ritar. (28k + Moms). Inkl. Skärm, tangentbord mus.

Min setup: https://pcpartpicker.com/b/n3ZRsY

Jag har ett Fractal Design R5 chassi med vattenkylning på processor och GPU (1080 ti), det går att få in ytterligare en radiator med fläktar till processor nr 2 om det önskas.

Måste även tillägga att jag precis delidat om 7700K prollen och snurrar fint på 5 GHz @70 grader i prime95.

Vattenkylning är verkligen tyst!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback