Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-21, 19:21
  #1
Medlem
Platysmas avatar
Jag hade behövt tips från insatta. Ska bygga en arbetsdator som främst ska användas för 3D-program och rendering (främst Maya med Arnold och Iray, Zbrush och möjligtvis Solidworks). Budget ligger på runt 25k exklusive moms. Kommer vara långa perioder där processorerna står och jobbar på 100%.
Behöver därför mycket kräm vad gäller processorkraft och vill ha så många trådar som möjligt för ett vettigt pris. Ska därför ha dubbla processorer, de billigaste jag hittat har gemensamt 24 trådar. Här är inköpslistan från komplett (listan är ej fullbordad):
https://www.komplett.se/wishlists/32...8-df38d782e12c

Jag vill ha vattenkylning på båda processorerna, och behöver därför ett chassi med gott om utrymme för det. Jag tänker mig ett "cube"-chassi. Vad tror ni om det?
Funderar på antingen https://www.komplett.se/product/7838...be-case-svart#
eller
https://www.komplett.se/product/8982...be-case-svart#
Andra förslag på chassin som lämpar sig bättre? Det kassa med ovan nämnda är att de bara har dammfilter där fram.

Först tänkte jag ha vattenkylning även för GPUn men om jag har förstått det rätt ska man ha en radiator per enhet, tror det blir svårt att klämma in 3 radiatorer i ett chassi. Har också förstått det som att ju större radiator desto bättre kylning så jag tänkte ta de som tar upp minst 2x 140mm fläktar per radiator. Se de i inköpslistan. Så det lär bli 1 radiator per CPU varav en får sitta i toppen och en i front. GPUn får kylas med luft.

Behöver hjälp med vilka komponenter jag behöver för att vattenkyla två processorer, t.ex. vilken pump som man kan köra på. Vill gärna att systemet är någorlunda tyst också.
Förslag på bättre ställen än komplett att inhandla komponenter ifrån godtages gärna om möjligt. De verkar inte ens sälja slangar och överlag ganska begränsat utbud vad gäller vattenkylningskomponenter...

Vad gäller grafikkort så ska jag ha något med stöd för Iray-teknologi. I stil med Quadro M4000. Men jag har läst att det finns Nvidida-gamingkort som är billigare med samma funktionalitet. Har också läst att det till och med finns vissa AMD-kort som stödjer det (Iray är från Nvidia). Om jag hittar ett hyfsat billigt AMD-kort med stöd för Iray så satsar jag nog på två stycken och kör corssfire. Ska luska mer i det.

Vad tror ni om moderkortet? https://www.komplett.se/product/8260...socket-2011-3#

Den har plats för 8 st RAM men jag köper nog bara 4 st 8GB till att börja med. Det lär räcka gott och väl. Ni får gärna komma med förslag angående bättre lämpade RAM också.

Jag behöver en RAID 1-lösning för att säkra projektdata. Jobbar med stora filer och behöver mycket utrymme. Vilka hårddiskar skulle ni rekomendera för det ändamålet? Kanske några som används till servrar?
Utöver det ska jag ha en SSD att köra operativsystemet och alla program ifrån. Något förslag på en stabil sådan? Minst 500GB skulle jag tro.

Vad behöver jag för styrka på nätaggregatet? Räcker 1000W? Tror jag har fått med det mesta jag behöver. Tja en vettig Blueray-spelare hade nog varit bra också.

Ursäkta rörigt inlägg. Hoppas ni kan hjälpa mig!
Tack på förhand.
Citera
2017-05-21, 20:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platysma
Jag hade behövt tips från insatta. Ska bygga en arbetsdator som främst ska användas för 3D-program och rendering (främst Maya med Arnold och Iray, Zbrush och möjligtvis Solidworks). Budget ligger på runt 25k exklusive moms. Kommer vara långa perioder där processorerna står och jobbar på 100%.
Behöver därför mycket kräm vad gäller processorkraft och vill ha så många trådar som möjligt för ett vettigt pris. Ska därför ha dubbla processorer, de billigaste jag hittat har gemensamt 24 trådar. Här är inköpslistan från komplett (listan är ej fullbordad):
https://www.komplett.se/wishlists/32...8-df38d782e12c

Jag vill ha vattenkylning på båda processorerna, och behöver därför ett chassi med gott om utrymme för det. Jag tänker mig ett "cube"-chassi. Vad tror ni om det?
Funderar på antingen https://www.komplett.se/product/7838...be-case-svart#
eller
https://www.komplett.se/product/8982...be-case-svart#
Andra förslag på chassin som lämpar sig bättre? Det kassa med ovan nämnda är att de bara har dammfilter där fram.

Först tänkte jag ha vattenkylning även för GPUn men om jag har förstått det rätt ska man ha en radiator per enhet, tror det blir svårt att klämma in 3 radiatorer i ett chassi. Har också förstått det som att ju större radiator desto bättre kylning så jag tänkte ta de som tar upp minst 2x 140mm fläktar per radiator. Se de i inköpslistan. Så det lär bli 1 radiator per CPU varav en får sitta i toppen och en i front. GPUn får kylas med luft.

Behöver hjälp med vilka komponenter jag behöver för att vattenkyla två processorer, t.ex. vilken pump som man kan köra på. Vill gärna att systemet är någorlunda tyst också.
Förslag på bättre ställen än komplett att inhandla komponenter ifrån godtages gärna om möjligt. De verkar inte ens sälja slangar och överlag ganska begränsat utbud vad gäller vattenkylningskomponenter...

Vad gäller grafikkort så ska jag ha något med stöd för Iray-teknologi. I stil med Quadro M4000. Men jag har läst att det finns Nvidida-gamingkort som är billigare med samma funktionalitet. Har också läst att det till och med finns vissa AMD-kort som stödjer det (Iray är från Nvidia). Om jag hittar ett hyfsat billigt AMD-kort med stöd för Iray så satsar jag nog på två stycken och kör corssfire. Ska luska mer i det.

Vad tror ni om moderkortet? https://www.komplett.se/product/8260...socket-2011-3#

Den har plats för 8 st RAM men jag köper nog bara 4 st 8GB till att börja med. Det lär räcka gott och väl. Ni får gärna komma med förslag angående bättre lämpade RAM också.

Jag behöver en RAID 1-lösning för att säkra projektdata. Jobbar med stora filer och behöver mycket utrymme. Vilka hårddiskar skulle ni rekomendera för det ändamålet? Kanske några som används till servrar?
Utöver det ska jag ha en SSD att köra operativsystemet och alla program ifrån. Något förslag på en stabil sådan? Minst 500GB skulle jag tro.

Vad behöver jag för styrka på nätaggregatet? Räcker 1000W? Tror jag har fått med det mesta jag behöver. Tja en vettig Blueray-spelare hade nog varit bra också.

Ursäkta rörigt inlägg. Hoppas ni kan hjälpa mig!
Tack på förhand.

Enda jag åsikt om är att minnena inte är gjorda med o köra med varandra. De mesta e annars överkurs verkligen. Inte roligt o slänga ut så mycket pengar o sedan märker man att dom inte fungerar bra ihop ändå av någon anledning.
Saknar stöd för processorn vad jag förstår de som

Kapabla processorer
Xeon E5-2600 v3-serien, Xeon E5-2600 v4 series
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-05-21 kl. 20:40.
Citera
2017-05-21, 20:41
  #3
Medlem
Platysmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Enda jag åsikt om är att minnena inte är gjorda med o köra med varandra. De mesta e annars överkurs verkligen. Inte roligt o slänga ut så mycket pengar o sedan märker man att dom inte fungerar bra ihop ändå av någon anledning.
Tack för inputen! Hur avgör man om de kan köras med varandra? Vad ska jag hålla utkik efter?

Jag tror jag bara tog de billigaste DDR4 8GB 2400MHz.
Busshastighet - ju högre desto bättre, eller? Störst är kanske inte alltid bäst?

Tack för upplysningen om moderkortet. Får leta upp ett annat!

EDIT: Alla moderkort med stöd för dubbla processorer på Komplett fungerar ju bara med Xeon. Hm... Finns det ens moderkort för dubbla i7? Efter en hastig googling verkar det inte som det. Då får jag försöka leta rätt på en Xeon med minst 12 trådar. Om en sådan existerar... Men det tror jag nog.

EDIT 2: Enligt den här sidan är Xeon E5-2670 en billig processor med 16 trådar uppdelat på 8 kärnor. Får nog bli att beställa från utlandet där den ligger på runt 1500 kr jämfört med 18799(!!!) kr här i Sverige. Märklig prisskillnad.
Blir nog att köpa från Amazon. Får leta upp ett annat moderkort. ASUS Z9PE-D8 WS rekommenderas av en användare på Amazon.
__________________
Senast redigerad av Platysma 2017-05-21 kl. 21:17.
Citera
2017-05-21, 20:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platysma
Tack för inputen! Hur avgör man om de kan köras med varandra? Vad ska jag hålla utkik efter?

Jag tror jag bara tog de billigaste DDR4 8GB 2400MHz.
Busshastighet - ju högre desto bättre, eller? Störst är kanske inte alltid bäst?

Tack för upplysningen om moderkortet. Får leta upp ett annat!

De handlar bara om enkel logik. E dom inte gjorda som par finns risken alltid att dom på något sätt ska " ogilla " varandra. De e ingen slump att de finns människor som byter ut alla minnen när dom uppgraderar minnet.

Här har du support listan för CPU på de moderkortet . Finns även minneskompabilitet och ta hänsyn till

https://www.asus.com/se/Commercial-S.../HelpDesk_CPU/
Citera
2017-05-21, 20:49
  #5
Avstängd
Melange5738s avatar
Fattar absolut inte varför du vill snåla och enbart köra 8GB RAM när du ändå slänger ut så mycket på resten. Jag använder lätt upp mina 8GB utan vidare.
Citera
2017-05-21, 20:53
  #6
Medlem
Platysmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fattar absolut inte varför du vill snåla och enbart köra 8GB RAM när du ändå slänger ut så mycket på resten. Jag använder lätt upp mina 8GB utan vidare.
Du har rätt, ingen idé att snåla. Men jag tänker inte köra endast 8GB, det hade aldrig fungerat. Ska ha 4 st 8GB, alltså 32 sammanlagt. Vill jag utöka i framtiden så kan jag göra det, men jag tror inte det kommer behövas.
Citera
2017-05-21, 20:54
  #7
Medlem
Platysmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
De handlar bara om enkel logik. E dom inte gjorda som par finns risken alltid att dom på något sätt ska " ogilla " varandra. De e ingen slump att de finns människor som byter ut alla minnen när dom uppgraderar minnet.

Här har du support listan för CPU på de moderkortet . Finns även minneskompabilitet och ta hänsyn till

https://www.asus.com/se/Commercial-S.../HelpDesk_CPU/
Tackar för infon, ska slänga ett öga på länken!
Citera
2017-05-21, 21:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platysma
Tackar för infon, ska slänga ett öga på länken!

Kan hända att de behövs en bios uppd för någon också . Men de borde stå såfall. Men e dålig på o läsa såna lister o se vilka som stödjer de från grinden o inte . Stödjer den inte de i grunden så får du ingen bild helt enkelt tills du uppd,moderkortet . . Men såg nu att de står ganska tydligt . Från kretskort första sliken . Man fick skrolla ner lite. O sen från bios. Ganska lätt o förstå ändå 😊
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-05-21 kl. 21:13.
Citera
2017-05-21, 21:04
  #9
Medlem
Vad har du för något idag föresten ? 😊
Citera
2017-05-21, 21:31
  #10
Medlem
Platysmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Vad har du för något idag föresten ? 😊
Har en hobbydator med några år på nacken.

AMD Phemom II X6 1100T 3.3GHz
16GB RAM
Radeon HD 6970 2GB GDDR5
Radeon HD 6950 2GB GDDR5
250GB SSD

Men ska starta eget som frilansare och den nuvarande håller inte måttet.
Citera
2017-05-21, 21:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platysma
Har en hobbydator med några år på nacken.

AMD Phemom II X6 1100T 3.3GHz
16GB RAM
Radeon HD 6970 2GB GDDR5
Radeon HD 6950 2GB GDDR5
250GB SSD

Men ska starta eget som frilansare och den nuvarande håller inte måttet.

Hehe nee med de kraven blir de jobbigt för den lilla processorn 😛. Behövs garanterat något bättre 😊. Så länge du ska ha dubbla CPU så verkar det Vara xeon som gäller 😊
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-05-21 kl. 22:02.
Citera
2017-05-21, 23:54
  #12
Medlem
Platysmas avatar
TS är inte up to date, här är nuvarande inköpslistan:

Chassi: Corsair Carbide Air 740 Cube

CPUs: 2x Intel E5-2670 2.60Ghz 20M Cache 8-Core 115W Processor SR0KX
Verkar vara en gammal modell med en uråldrig 2011-socket. Begränsar valet av moderkort, RAM och block för vattenkylning. Priset är dock väldigt tilltalande.

Moderkort: ASUS Z9PE-D8 WS

Grafikkort:GTX 1080 TI, men vilket ska jag välja? Dyrast = bäst?
Det här Iray-benchmarktestet är motivationen av mitt val.

Minne: ????
Vill gärna ha minst 32GB. Moderkortet stöder:

Hårddiskar för RAID 1: ????

SSD för system och program (minst 500GB): ????

PSU: ????
Vad behöver jag för styrka på nätaggregatet? Räcker 1000W?


Vattenkylning för processorerna:
Block: ????
Som sagt ovan; måste ha stöd för Intel 2011-socket.

Radiatorer: ????

Pump: ????

Tank: ????


Som ni ser är det en del komponenter som saknas. Tar gärna emot tips.
__________________
Senast redigerad av Platysma 2017-05-21 kl. 23:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback