Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-21, 18:13
  #1
Medlem
Jag skulle köpa en aktie, men får då ett meddelande om att jag inte borde göra det förrän jag har läst om riskerna vid handel av detta värdepapper.

Problemet är att Avanza inte skriver vad för typ av värdepapper det är. Jag har absolut ingen koll och vill gärna lära mig om varför det finns risker med just denna aktie, men de säger ju inte var jag kan ta reda på det. Skulle nån kunna berätta vad som är speciellt med denna aktie så kan jag googla vidare och lära mig? Enda jag kan komma på själv är att företaget är amerikanskt - är det någon skatt eller nåt?

Ber om ursäkt om jag låter som en idiot
Citera
2017-05-21, 18:18
  #2
Medlem
Decentralizeds avatar
Det skulle vara bra om du nämnde vilken aktie du tänkt köpa. Skulle du kunna länka dess sida från Avanza?

Det jag vet är att det tillkommer en viss avgift vid köp av amerikanska aktier (eller egentligen alla aktier som inte är svenska). Vet ej vad denna avgift kallas dock.
Citera
2017-05-21, 18:29
  #3
Medlem
För det första är det ingen aktie alls. Du kanske borde läsa lite noggrannare vad Avanza skriver.
Citera
2017-05-21, 18:31
  #4
Medlem
Det står ju exakt vad det är för något. Det är en ETF som investerar i företag som har med halvledare att göra. Så företag som AMD, NVDA och INTC är några företag som är med.

Mäklare skriver sådant här för att ta bort risk från sin sida. Att inte idioter köper något och sedan förlorar pengar och börjar stämma är viktigt för en mäklare.
Citera
2017-05-21, 18:32
  #5
Medlem
Det du länkar till är ingen aktie, utan en ETF, d.v.s. en börshandlad fond.
Citera
2017-05-21, 19:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Det skulle vara bra om du nämnde vilken aktie du tänkt köpa. Skulle du kunna länka dess sida från Avanza?

Det jag vet är att det tillkommer en viss avgift vid köp av amerikanska aktier (eller egentligen alla aktier som inte är svenska). Vet ej vad denna avgift kallas dock.

Har ju länkat. "En aktie" är understruket.

Citat:
Ursprungligen postat av Phynance
För det första är det ingen aktie alls. Du kanske borde läsa lite noggrannare vad Avanza skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det står ju exakt vad det är för något. Det är en ETF som investerar i företag som har med halvledare att göra. Så företag som AMD, NVDA och INTC är några företag som är med.

Mäklare skriver sådant här för att ta bort risk från sin sida. Att inte idioter köper något och sedan förlorar pengar och börjar stämma är viktigt för en mäklare.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det du länkar till är ingen aktie, utan en ETF, d.v.s. en börshandlad fond.

Okej, så i princip är det enda speciella att det är en ETF. Detta vet jag som tur är vad det är, även om jag inte har förstått varför man väljer att ha en ETF istället för en vanlig fond.

Men då borde det ju inte vara några problem, så jag kan bara klicka förbi meddelandet och köpa
Citera
2017-05-21, 19:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Okej, så i princip är det enda speciella att det är en ETF.
Ja, det "enda" speciella är att det är en fond och inte ett enskilt bolag. Men det är ju detaljer...

Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Men då borde det ju inte vara några problem, så jag kan bara klicka förbi meddelandet och köpa

Du kan ju inte ha gjort någon analys ö.h.t. om du inte ens märkte att företaget du ville köpa aktier i inte ens är ett företag, utan en fond. Så på vilka grunder köper du fonden (det du trodde var en aktie)?
Citera
2017-05-21, 19:26
  #8
Medlem
blabla-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Har ju länkat. "En aktie" är understruket.







Okej, så i princip är det enda speciella att det är en ETF. Detta vet jag som tur är vad det är, även om jag inte har förstått varför man väljer att ha en ETF istället för en vanlig fond.

Men då borde det ju inte vara några problem, så jag kan bara klicka förbi meddelandet och köpa
ETF:er handlas ofta med hävstång. Har du exempelvis 2x hävstång i ETF:en tjänar du dubbelt så mycket i en uppgång och förlorar dubbelt i en nedgång. Det kan därför vara högre risk i en ETF än i den underliggande aktien, varför Avanza vill att du skaffar dig mer kunskap i ämnet innan du börjar handla med den typen av produkt. Just den ETF:en du länkade till har ingen hävstång, men jag antar som sagt att Avanza ändå vill att du ska ha koll på vad du köper för något innan du börjar förlora pengar i olika värdepapper.
Citera
2017-05-21, 19:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du kan ju inte ha gjort någon analys ö.h.t. om du inte ens märkte att företaget du ville köpa aktier i inte ens är ett företag, utan en fond. Så på vilka grunder köper du fonden (det du trodde var en aktie)?

Visste att det var en fond. Formulerade mig dåligt bara

Citat:
Ursprungligen postat av blabla-
ETF:er handlas ofta med hävstång. Har du exempelvis 2x hävstång i ETF:en tjänar du dubbelt så mycket i en uppgång och förlorar dubbelt i en nedgång. Det kan därför vara högre risk i en ETF än i den underliggande aktien, varför Avanza vill att du skaffar dig mer kunskap i ämnet innan du börjar handla med den typen av produkt. Just den ETF:en du länkade till har ingen hävstång, men jag antar som sagt att Avanza ändå vill att du ska ha koll på vad du köper för något innan du börjar förlora pengar i olika värdepapper.

Okej, tack!
Citera
2017-05-21, 19:49
  #10
Medlem
Men vafan, nu står det att det krävs avtal med Nasdaq och Nyse för handel med USA-noterade bolag. Då går det inte att köpa? Eller vad är det jag ska göra nu? Ordern blir bara felaktig
Citera
2017-05-21, 19:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Men vafan, nu står det att det krävs avtal med Nasdaq och Nyse för handel med USA-noterade bolag. Då går det inte att köpa? Eller vad är det jag ska göra nu? Ordern blir bara felaktig


Det är lag i USA att man har ett sådant kontrakt. Du kan hur som helst inte köpa den nu eftersom marknaden är stängd i USA. Det finns blanketter på Avanza du kan skriva på så du kan köpa i USA.

Man handlar med ETFer för att de är bättre än vanliga fonder.
Citera
2017-05-21, 20:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Jag har absolut ingen koll och vill gärna lära mig om varför det finns risker med just denna aktie

Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Skulle nån kunna berätta vad som är speciellt med denna aktie så kan jag googla vidare och lära mig?

Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Enda jag kan komma på själv är att företaget är amerikanskt

Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Visste att det var en fond. Formulerade mig dåligt bara

Ja, det är ju lätt hänt att skriva fel tre gånger.

Allvarligt talat, den här funktionen finns just för sådana som dig, så det kanske är någonting du skulle ta till dig av?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback