Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 18:12
  #1
Medlem
Mindstormers avatar
Hej!

Har precis gett mig in på landsvägscykling och tänkte införskaffa mig ett "reservdelskit" om olyckan skulle vara framme.

* Cykelslang - hjulen heter "Shimano WH-RS010-CL", passar denna slang?
* CO2-munstycke med 2 patroner, eller ska man ha en handpump?
* Multiverktyg - för ev. justering.

Något mer som kan vara användbart?
Citera
2017-05-21, 18:30
  #2
Medlem
INTPs avatar
Skulle föredra pump framför något som använder patroner. Pumpen har ingen begränsning i hur många gånger man kan använda den.

Jag vet inte hur stora reparationer du vill kunna utföra längs vägkanten, men om du står ut med extravikten kan någon broms- och växelvajer i reserv vara bra att ha. Under förutsättning att du klarar att byta och justera in såna naturligtvis.

Buntband och tejp kan lösa många oförutsedda problem.
Citera
2017-05-21, 18:40
  #3
Medlem
knullklassons avatar
Du behöver en slang och en minipump. Allt ryms i en av fickorna på ryggen.
Citera
2017-05-21, 20:02
  #4
Medlem
1-2 däckavtagare kan vara bra också, inte all däck är så lätta att kränga av med fingrarna.
Citera
2017-05-22, 20:48
  #5
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Du borde också ha med dig reparationskit som innehåller reparationslappar som kan fixa små punkteringar på slangen, ibland kan du få fler punkteringar än vad du har slangar att ersätta med då gäller det att fixa dem du har. Dem lapparna med lim är alltid bäst men tar längre tid att utföra. Sådana finns det gott om nästan överallt, jag köper min från Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...ts-2000022467/

Pump är bäst, går oftast att fästa vid ramen och är relativt diskret. CO2 är helt ok men dem är inte till för att pumpa upp hjulet som normalt utan mer bara så att du kan ta dig hem, CO2 är inte som vanlig luft och rymmer mycket lättare från slangen genom ventilerna till exempel, därför så är det inte ovanligt att tappa all luft i däcken efter några dagar sedan blir också patronerna jävligt kalla när dem väl töms och kan lätt orsaka köldskada om man inte är försiktig.

multi-verktyg med ett brett sortiment av insexskruvar, pump/CO2 patron, reparationssats, extra slang/ar och däckavtagare (om det inte går att avlägsna däcket med händer) borde normalt täcka de flesta fel som kan uppstå under vägen.
Citera
2017-05-22, 20:49
  #6
Medlem
Ett kedjelås typ "missing Link" är också bra att ha med sig.
Citera
2017-05-30, 06:28
  #7
Medlem
Jag har i min sadelvaska (inte pa nagot sett revolutionerande):
  • tva (2) inneslangar
  • tva (2) dackavtagare
  • multitool
  • pump
  • ett par engangshandskar

Ar jag ute och cyklar brevet sa kan jag ha med mig kedjeolja, kedjelank och smorja (grease).
Citera
2017-06-04, 11:15
  #8
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blimp
Jag har i min sadelvaska (inte pa nagot sett revolutionerande):
  • tva (2) inneslangar
  • tva (2) dackavtagare
  • multitool
  • pump
  • ett par engangshandskar

Ar jag ute och cyklar brevet sa kan jag ha med mig kedjeolja, kedjelank och smorja (grease).

DET är bra att ha! Fan så jobbigt att bli oljig och smutsig. Jag har dock tre par, väger noll i princip. Se vidare till att du har fräscha däck på hojen, TS, innan du ger dig av, det förebygger mycket, det är det absolut värt, för du kommer svära ve o förbannelse om du får punka och har lite slitna däck.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback