Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 20:58
  #13
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Jag valde att inte hoppa på tåget, rätt eller fel?
Vanlig villa byggd 1981, kranskommun till Malmö.
Tyckte 28K var för mycket.
Jag läser Flashback och betalar mina räkningar, ingen streaming.


28 000 är rejält i överkant. 15 - 20 000 känns mer realistiskt, givetvis beroende på faktorer som antalet hushåll i det aktuella området som väljer att ansluta, om man själv ombesörjer grävningen på tomten, bidrag os.v.

Dock ska man ha i åtanke att fiberanslutningen höjer värdet på bostaden.
Citera
2017-05-21, 21:05
  #14
Medlem
Angerods avatar
Skulle säga anslut. Vi kommer bara bli mer och mer beroende av att ha god tillgång till internet och andra nätverk. Allt från tv till trygghetslarm kommer kräva god och i många fall konstant uppkoppling.

Om du är säker på att ni inte kommer ha något behov eller sälja inom 5-10 år kan du väl låta bli. Eller vill att huset ska vara frizon 😉
Citera
2017-05-21, 21:19
  #15
Medlem
I vissa områden så krävs det att en viss andel vill ansluta sig, för att det överhuvudtaget ska börja grävas för fiber.
Om ert fritidshus ligger i ett blandat område tycker jag absolut att ni ska ansluta er.
Det kan hjälpa tiotals andra!

Jag har själv bekanta som är fastboende i ett område där många hus bara används som fritidshus, och det fattades tillslut typ 3 anmälningar för att de skulle få fiber.

Men eftersom sommargästerna inte var så intresserade så blev det ingen fiber, så hundratals fastboende får fortsätta med adsl och mobilt bredband.
Citera
2017-05-22, 02:11
  #16
Medlem
revodnebs avatar
Jag tycker du ska räkna på det. I mitt fall så tog det 3 år, sen gick jag plus minus noll. Därefter ren vinst (nu är det vinst). Kranskommun i Skåne. Det är bara att sätta dig ner med miniräknaren - ska du ha kvar stället? Kolla vad det kostar i dag och vad det kommer att kosta dig imorgon, inte speciellt svårt.
Citera
2017-05-22, 02:25
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker du ska räkna på det. I mitt fall så tog det 3 år, sen gick jag plus minus noll. Därefter ren vinst (nu är det vinst). Kranskommun i Skåne. Det är bara att sätta dig ner med miniräknaren - ska du ha kvar stället? Kolla vad det kostar i dag och vad det kommer att kosta dig imorgon, inte speciellt svårt.

Svårt att se hur det skulle gå plus minus noll på så kort tid?
Hade du uppringt modem a 2 kr/min innan

Jag betalar idag 400/månad för 200 gig
Citera
2017-05-22, 02:32
  #18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebakfull
Svårt att se hur det skulle gå plus minus noll på så kort tid?
Hade du uppringt modem a 2 kr/min innan

Jag betalar idag 400/månad för 200 gig

Min uträkning stämmer. Nej jag hade inte uppringt modem. Jag hade inte anslutit mig om det inte stämt. Du har en dyr uppkoppling, ok, men dyr.
Citera
2017-05-22, 14:45
  #19
Medlem
Bongomans avatar
De flesta erbjuder för 15-21 kkr. 28 är verkligen i överkant men är det ett område som är glest befolkat kostar det mycket att gräva. Då får man se det som att man kunnat köpa huset lite billigare och ändå tar igen merkostnaden på fibern på andra sätt.

Med den kalkylen tar det minst 7 år innan man kan räkna hem investeringen, kanske uppemot 10, men det är ändå värt det i längden. Behoven av data kommer att öka och hus utan fiber blir allt mer svåra att sälja. Finns ingen utbyggnadsplan ens köper knappt pensionärer.
Citera
2017-05-23, 09:52
  #20
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är urbota dumt att inte ansluta.
Sant. Att inte ansluta är som att skita sig själv i näven
Citera
2017-05-24, 00:58
  #21
Medlem
Topmales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skillnaden brukar främst vara mellan grupper och individer.
Skillnaden i pris?
Citera
2017-05-24, 01:05
  #22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topmale
Skillnaden i pris?

Kostnaden för att ansluta sig.
Citera
2017-05-24, 09:59
  #23
Medlem
25Decembers avatar
Här där jag bor grävde de ner fiber för specialerbjudanden om man nappade direkt. Då tror jag det var 25000 eftersom det var ute på landet. De som inte valde då fick betala fullpris i efterhand och det hamnade uppåt 100000.
Citera
2017-05-24, 10:40
  #24
Medlem
tigerrakets avatar
På fem år lägger du ut 24 000 kr för ditt mobila bredband.

Du kommer gå plus minus noll på några få år, plus att du ökar värdet på huset markant.

Det är billigare att ansluta sig när de redan rör sig i området. Annars måste de återkomma när du väl bestämmer dig för att ha fiber, gräva upp din tomt, och skarva om fibern. Fiberkablar är inget som man bara kopplar in sådär.

För vår del skiljde det mellan 16 000 kr när alla andra ville ha fiber, och 50 000 kr när folk ville ansluta när det redan var draget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback