Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-23, 15:36
  #13
Medlem
JBernards avatar
Den ständiga pressen och svårigheterna att ta längre ledigheter.
Citera
2017-05-23, 16:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Har ännu inte fått någon påstötning av Skatteverket. Hur har det gått till för er? Var det slumpartade kontroller eller hade ni gjort något som de uppfattat som "misstänkt"?

Det finns flera exempel att ta i från. En gång ansåg dom att företaget hade tjänat mer än vad som redovisats, varpå dom gjorde en egen schablonberäkning för skatt som dom tyckte att jag kunde få betala. Trots inskickade kvitton som hade sparats, kontoutdrag mm så stod dom fast vid sitt beslut. Deras uträkning (som jag hade 0 att säga till om) ledde till en skatteavgift som var 20 gånger högre än verkligheten så dom var verkligen upp i det blå. Fick ligga ute med pengarna, för att något år senare få en korrigering till min fördel, och pengarna tillbaka.

En annan gång fick Skatteverket helt plötsligt för sig att utkräva räkenskaperna mitt under pågående räkenskapsperiod. Alltså i princip en delårsredovisning trots att mitt företag inte ska ha sådana. Orsaken till denna begäran fick jag aldrig reda på.
Citera
2017-05-23, 21:01
  #15
Medlem
knut_1s avatar
Det administrativa. Både helkul och jobbigast. Helkul när man ligger i fas eller framkant. Men så när man mestadels är upptagen med driften får pappersgörat inte sällan förläggas till det som tidigare var fritid. Lite halvkul att sitta med bokföringen medan man tittar på film med frugan, så det händer att man skjuter till morgondagen det som inte måste göras idag, vilket gör att det ibland blir tvungna uppesittarkvällar istället. De uppesittarkvällarna är inte kul.
__________________
Senast redigerad av knut_1 2017-05-23 kl. 21:04.
Citera
2017-05-24, 10:29
  #16
Medlem
I mitt fall är det möjligen att uppdragen är så korta (från någon timme upp till ett par dagar är vanligt). Det gör framförhållningen lite svårare, och gör det lite svårare att tacka nej till jobb. Numera har jag blivit bättre på att säga nej och har fem-sex kunder som står för 95% av alla jobb, så lite bättre har det blivit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback