Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-21, 16:29
  #1
Medlem
Hej jag skulle vilja veta vad ni tycker är jobbigast med att driva eget företag?
Det spelar ingen roll inom vilket område ni arbetar i.

Alla svar välkomnas, förhoppningsvis lite diskussion om det också!
Kanske har några någon bra lösning för det ev. problemet eller kanske det inte ens är ett problem?


Jag tror många skulle uppskatta om ni som är erfarna kan dela med er av era erfarenheter!


Mvh Daniel
Citera
2017-05-21, 17:01
  #2
Medlem
Personligen tycker jag att pappersexercisen i samband med redovisning och moms är något jag gärna hade sluppit. Det är inte ovanligt att Skatteverket kommer med egna invändningar, vilket leder till att man får gräva i pärmarna och komplettera med diverse uppgifter. Om jag hade haft företagandet som heltidssyssla och tjänat bra på det så hade jag utan tvekan lastat över hela den biten som en extern tjänst, konsult eller vad som helst.
Citera
2017-05-21, 17:26
  #3
Medlem
Redovisningen och kundrelationer/möten som äter upp all tid. Det är jobbiga delar
Citera
2017-05-21, 17:32
  #4
Medlem
Provokatörs avatar
Att betala skatt för saker jag aldrig har eller kommer att utnyttja.

/Provokatör
Citera
2017-05-21, 17:34
  #5
Medlem
Jag har varit "företagare" i ett par omgångar, dels som detaljhandlare: ett litet företag som delvis utvecklades till partihandel. Dels som frilansjournalist, som utvecklades till bildförmedling, något översättning och något textförmedling - alltså försäljning/förmedling av andras texter och bilder.

Jag tyckte inte något av detta var "jobbigt", utan enbart kul och inspirerande. I början av handelsföretaget var jag ensam, det kunde vara lite jobbigt att vara närmast permanent upptagen, aldrig ledig, tills jag kunde anställa personal - vi var tre när firman var som störst.

Frilansjournalistik innebär oftast att man jobbar tillsammans med någon form av fast redaktion, t ex på ett mediaföretag. Jag var på olika sätt inblandad i 17 sådana redaktioner. Om inte redaktionerna hade kompetenta eller utbildade medarbetare kunde det ibland bli lite gnissel - gnissel är här en mildare form av "jobbigt". Jag hade för det mesta bra lösningar att erbjuda, eller väldigt hårda nypor att ta till i nödfall - och då alltid med stöd av ett befintligt samarbetskontrakt.

Har dessvärre inget "jobbigt" att erbjuda dig - utan endast: kul, inspirerande och utvecklande.
Citera
2017-05-21, 19:02
  #6
Medlem
alla jävla kunder!!
Citera
2017-05-21, 19:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielcarlson85
Hej jag skulle vilja veta vad ni tycker är jobbigast med att driva eget företag?
Det spelar ingen roll inom vilket område ni arbetar i.

Alla svar välkomnas, förhoppningsvis lite diskussion om det också!
Kanske har några någon bra lösning för det ev. problemet eller kanske det inte ens är ett problem?


Jag tror många skulle uppskatta om ni som är erfarna kan dela med er av era erfarenheter!


Mvh Daniel
Att ibland hamna i gråzoner - Finns inga tydliga konkreta svar - När man kontaktar rätt myndighet och de bara hänvisar till lagen utan att besvara frågan som jag mailar eller ringer om. Det tycker jag är tuffast. Att man alltid ska vara den som man ska hänga, om något blir fel. Att man ska behöva dopa sig för att klara av alla tuffa krav som åläggs en.
Citera
2017-05-21, 20:03
  #8
Medlem
jipeesss avatar
bokföringen helt klart!
Citera
2017-05-21, 20:09
  #9
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Allt bråk om hantering av spillolja och skrotdetaljer.

Och vissa kunder, så klart.
Citera
2017-05-22, 22:39
  #10
Medlem
Att bli terroriserad av skatteverket trots att jag inte gjort något fel.
Citera
2017-05-22, 22:56
  #11
Medlem
Jämfört med anställning är det väl stressen i att veta att man inte får pengar i slutet av månaden om man inte är aktiv eller jobbar tillräckligt hårt.
Citera
2017-05-23, 14:19
  #12
Medlem
BigBusinesss avatar
Upptäckte till min förvåning att jag tyckte bokföringen var rätt kul.

Skatterna är jobbiga. Att man är så utsatt för nyckerna i SGI-reglerna upplever jag som riktigt jobbigt. Att man inte kan leva på sina periodiseringsfonder utan att hamna på noll. Man kan helt enkelt inte ha en utvecklingsfas om man kör EF.


Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Att bli terroriserad av skatteverket trots att jag inte gjort något fel.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Personligen tycker jag att pappersexercisen i samband med redovisning och moms är något jag gärna hade sluppit. Det är inte ovanligt att Skatteverket kommer med egna invändningar, vilket leder till att man får gräva i pärmarna och komplettera med diverse uppgifter. Om jag hade haft företagandet som heltidssyssla och tjänat bra på det så hade jag utan tvekan lastat över hela den biten som en extern tjänst, konsult eller vad som helst.

Har ännu inte fått någon påstötning av Skatteverket. Hur har det gått till för er? Var det slumpartade kontroller eller hade ni gjort något som de uppfattat som "misstänkt"?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback