Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-21, 18:05
  #25
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Så när de kommer till en viss ålder så tar man hem dem för att de ska lära sig att bli fruar. De ska lära sig att laga mat, diska och tvätta kläder

Självklara könsroller. Det är ju sådant kvinnor måste kunna för att kunna bli bra fruar åt sina män tycker Ari.
Citera
2017-05-21, 18:07
  #26
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vad är problemet? Kvinnor duger ju inte till annat än att tvätta smutsiga kalsonger. Ska de få tro att de kan göra något annat eller?

Du håller altså med Ari, aspirerande rektor på en skola i Angered på denhär punkten?
Citera
2017-05-21, 18:08
  #27
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag ser att dina döttrar skrivit en artikel på wikipedia. Nästa gång kanske de skulle ge den ett innehåll.

Testa att klicka igen, så kanske du lär dig något. Din bitterhet efter att ha behandlats som en cumdumpster hela ditt liv kan tyvärr inte jag göra något åt. Jag må vara en far men dina daddy-issues tillhör någon annan som kapitalt har misslyckats med sitt jobb.
Citera
2017-05-21, 18:14
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Testa att klicka igen, så kanske du lär dig något. Din bitterhet efter att ha behandlats som en cumdumpster hela ditt liv kan tyvärr inte jag göra något åt. Jag må vara en far men dina daddy-issues tillhör någon annan som kapitalt har misslyckats med sitt jobb.

Jag är ingen cumdumpster, men ja, jag är bitter. Det blir man av att sitta och läsa mäns tankar om svenska kvinnor.
Sen att man bara försöker hjälpa till att ändra på det och bara får skit för det bevisar att svenska män bara gillar att klaga.
Citera
2017-05-21, 18:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Du håller altså med Ari, aspirerande rektor på en skola i Angered på denhär punkten?

Jag skiter i vad de väljer att lära sina döttrar. Vill de att de ska bli attraktiva fruar och skickar dem till en skrubbkurs för att bli det, fine. Låt dem göra det då. Det kommer bara hjälpa deras döttrar här i livet.
Citera
2017-05-21, 19:20
  #30
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag är ingen cumdumpster, men ja, jag är bitter. Det blir man av att sitta och läsa mäns tankar om svenska kvinnor.
Sen att man bara försöker hjälpa till att ändra på det och bara får skit för det bevisar att svenska män bara gillar att klaga.

Och att skylla ifrån sig. Det är den svenska mannens signum.

Att stå rakryggad och ta ansvar för sig och sitt är inget en svensk man verkar se som viktigt längre...

Så, vad borde en ung kvinna satsa på enligt dig?
Citera
2017-05-21, 20:05
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Och att skylla ifrån sig. Det är den svenska mannens signum.

Att stå rakryggad och ta ansvar för sig och sitt är inget en svensk man verkar se som viktigt längre...

Så, vad borde en ung kvinna satsa på enligt dig?

Som utländsk kvinna, bara leva efter sina gamla traditioner.
Som svensk kvinna, utbilda sig och skaffa kompetens inom ett yrke.
Citera
2017-05-21, 20:08
  #32
Medlem
Jag tror att anledningen till att det står oemotsagt (?) är att det är en sörjande bror som talar och nämner detta i en bisats. Det är inte en debattartikel om huruvida det är rätt eller fel att skicka unga flickor på hushållskola utomlands utan en intervju, och annars verkar brodern ha försökt jobba för att unga flickor ska få samma möjligheter att sporta och idrotta som unga pojkar vilket ju är berömvärt.

Med det sagt, tror jag knappast att många feminister tycker att det är OK att flickor skickas iväg till hushållskolor för att lära sig bli duktiga fruar. Det ligger liksom lite i sakens natur att feminister skulle vara emot ett sådant resonemang tycker jag, även om det inte är detsamma som tvångsgifte.
Citera
2017-05-21, 20:11
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag tror att anledningen till att det står oemotsagt (?) är att det är en sörjande bror som talar och nämner detta i en bisats. Det är inte en debattartikel om huruvida det är rätt eller fel att skicka unga flickor på hushållskola utomlands utan en intervju, och annars verkar brodern ha försökt jobba för att unga flickor ska få samma möjligheter att sporta och idrotta som unga pojkar vilket ju är berömvärt.

Med det sagt, tror jag knappast att många feminister tycker att det är OK att flickor skickas iväg till hushållskolor för att lära sig bli duktiga fruar. Det ligger liksom lite i sakens natur att feminister skulle vara emot ett sådant resonemang tycker jag, även om det inte är detsamma som tvångsgifte.

Det är inte som tvångsgifte ö.h.t.
Det vore som att klaga på att föräldrar låter sina barn hjälpa till hemma med hushållssysslor och kalla det för barnarbete.
Citera
2017-05-21, 20:43
  #34
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De är knappast några Zlatans eller Einsteins. Vilka nobelpriser har de vunnit? Vad har de uppfunnit?

Fotbollsmedaljer från Knattecupper räknas inte.

Verkar som du inte tänkt på att det också är rätt många män som inte är Zlatans eller Einsteins... är det inte bäst att alla dessa lär sig laga mat, städa och diska så de också är bra på något?
Citera
2017-05-21, 20:45
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Verkar som du inte tänkt på att det också är rätt många män som inte är Zlatans eller Einsteins... är det inte bäst att alla dessa lär sig laga mat, städa och diska så de också är bra på något?

De är bra på många saker även om de inte är bäst. Det är få som kan vara bäst.
Citera
2017-05-22, 16:58
  #36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det är inte som tvångsgifte ö.h.t.
Det vore som att klaga på att föräldrar låter sina barn hjälpa till hemma med hushållssysslor och kalla det för barnarbete.
på vilket sätt är det inte tvångsgifte att könssegregera flickor att lära sig bli hemmafruar medan deras bröder tränas i att lalla runt och bestämma över sina systrar, med en stark press hemifrån, inbakad i själva träningen, att deras enda värde är att bli fruar till någon?

det enda som skiljer är ju att det inte finns en bestämd make överenskommen över kvinnans huvud mellan två familjer (och den blivande makens). värdet som kvinna är ju rätt gjutet i det här sammanhanget.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback