Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 15:10
  #1
Medlem
teasardigs avatar
Ni som påstår att det finns signifikanta, biologiskt bestämda, könsskillnader mellan män och kvinnor har ni tänkt på att de flesta gynnar kvinnorna?

Typexemplet är följande: Barnen Ebba och Magnus är ute och leker. De får syn på en flock änder.
  • Magnus som har jägarinstinkter i sig börjar jaga och kasta sten på änderna. Han vill fånga en and och döda den.
  • Ebba som har omhändertagande instinkter vill mata änderna. Hon kastar brödsmulor till dem. Kanske ser hon någon and som villratt bort sig och försöker återföra den till flocken.
Barnen växer upp och ska börja arbeta. Antagligen på kontor eftersom teknologer uppfunnit maskiner som tar hand om alla fysiskt påfrestande uppgifter.

På kontoret finns det ingen att kasta sten på därför får inte Magnus utlopp för sina instinkter. Ebba däremot har massor med medarbetare runt omkring sig som mår dåligt och som hon kan ta hand om. Därför passar jobbet Ebba och hon gör ett bra jobb medan Magnus gör ett dåligt jobb.

Vi kan också tänka oss att Magnus är mycket bättre på matte än Ebba ( (FB) Är kvinnor sämre på matematik?), men å andra sidan är Ebba mycket bättre än Magnus på språk. Vilka jobb kräver mattekunskaper? I princip de enda som gör det är ingenjörsjobb och mattelärare. Men dessa utgör endast en försumbar andel av arbetsmarknaden.

Magnus kan därför inte räkna med att få ett jobb där hans mattekunskaper premieras. Ebba däremot, som är bra på språk och att uttrycka sig, kan räkna med att tillgodogöra sig sina förmågor oavsett vilket jobb hon än tar. Personalchef, sjuksköterska, läkare, jurist, socionom... Sådana jobb kräver att man kan uttrycka sig, men inte att man kan räkna.

Visst finns det några jobb kvar som kräver att man är stark, men dessa blir sällsyntare och sällsyntare.

Summa summarum: Magnus "manlighet" kommer ligga honom i fatet på arbetsmarknaden. Hans enda chans är att få ett mattejobb (ingenjör, "siffernisse"), men det finns inte tillräckligt många sådana jobb. Ebbas "kvinnlighet" å andra sidan, kommer ge henne en fördel oavsett vilket jobb hon tar.
__________________
Senast redigerad av teasardig 2017-05-21 kl. 15:16.
Citera
2017-05-21, 15:16
  #2
Medlem
Magnus kan använda sina psykopatiskt medfödda instinkter till att fejka ett sympatiskt yttre och manipulera omgivningen till sin fördel.
Citera
2017-05-21, 21:33
  #3
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Magnus kan använda sina psykopatiskt medfödda instinkter till att fejka ett sympatiskt yttre och manipulera omgivningen till sin fördel.
Vad är alternativet till att ta platsen som skapelsens krona i toppen av näringskedjan?
Om man låter blir, blir man någon annans mat?

Du är inget offer, men det är inte din förtjänst att du inte är det. Vi håller koll på rovdjuren åt dig.
Citera
2017-05-22, 22:26
  #4
Medlem
teasardigs avatar
Här var det inte mycket action. Det kanske inte är lika kontroversiellt som jag trodde att påstå att, om biologiska könsskillnader i beteende finns, då måste det betyda att kvinnor, överlag, är bättre anpassade till en modern arbetsmarknad än vad män är.
Citera
2017-05-22, 23:16
  #5
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Här var det inte mycket action. Det kanske inte är lika kontroversiellt som jag trodde att påstå att, om biologiska könsskillnader i beteende finns, då måste det betyda att kvinnor, överlag, är bättre anpassade till en modern arbetsmarknad än vad män är.
De har större budget än polis och försvar tillsammans. Nånstans borde det ju synas?
Citera
2017-05-22, 23:26
  #6
Medlem
När jag läste rubriken så trodde jag du syftade på lägre krav när det kommer till fystesterna.
Citera
2017-05-23, 11:30
  #7
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Ni som påstår att det finns signifikanta, biologiskt bestämda, könsskillnader mellan män och kvinnor har ni tänkt på att de flesta gynnar kvinnorna?

Typexemplet är följande: Barnen Ebba och Magnus är ute och leker. De får syn på en flock änder.
  • Magnus som har jägarinstinkter i sig börjar jaga och kasta sten på änderna. Han vill fånga en and och döda den.
  • Ebba som har omhändertagande instinkter vill mata änderna. Hon kastar brödsmulor till dem. Kanske ser hon någon and som villratt bort sig och försöker återföra den till flocken.
Barnen växer upp och ska börja arbeta. Antagligen på kontor eftersom teknologer uppfunnit maskiner som tar hand om alla fysiskt påfrestande uppgifter.

På kontoret finns det ingen att kasta sten på därför får inte Magnus utlopp för sina instinkter. Ebba däremot har massor med medarbetare runt omkring sig som mår dåligt och som hon kan ta hand om. Därför passar jobbet Ebba och hon gör ett bra jobb medan Magnus gör ett dåligt jobb.

Vi kan också tänka oss att Magnus är mycket bättre på matte än Ebba ( (FB) Är kvinnor sämre på matematik?), men å andra sidan är Ebba mycket bättre än Magnus på språk. Vilka jobb kräver mattekunskaper? I princip de enda som gör det är ingenjörsjobb och mattelärare. Men dessa utgör endast en försumbar andel av arbetsmarknaden.

Magnus kan därför inte räkna med att få ett jobb där hans mattekunskaper premieras. Ebba däremot, som är bra på språk och att uttrycka sig, kan räkna med att tillgodogöra sig sina förmågor oavsett vilket jobb hon än tar. Personalchef, sjuksköterska, läkare, jurist, socionom... Sådana jobb kräver att man kan uttrycka sig, men inte att man kan räkna.

Visst finns det några jobb kvar som kräver att man är stark, men dessa blir sällsyntare och sällsyntare.

Summa summarum: Magnus "manlighet" kommer ligga honom i fatet på arbetsmarknaden. Hans enda chans är att få ett mattejobb (ingenjör, "siffernisse"), men det finns inte tillräckligt många sådana jobb. Ebbas "kvinnlighet" å andra sidan, kommer ge henne en fördel oavsett vilket jobb hon tar.

Verkligen, man kan nästan sätta en siffra på det signalpolitiska värdet i att anställa kvinnor i vissa branscher och yrken. Tänk om till exempel PEAB anställde en kvinna som VD, med tanke på hur det politiska läget i sverige ser ut så kan man ju garanterat räkna med massiv, positiv medieuppmärksamhet från diverse opportunistiska skribenter och politiker. Vanligtvis är det något du betalar stora pengar för och hoppas att det blir rätt, här vet du att det blir hyper-PK och det är en effekt som en tilltänkt kvinnlig VD antagligen inte tar betalt för.

Det är en helt klart intressant utveckling, om jag går till mig själv så skulle jag definitivt försökt spela ut sveriges gynocentrism mot sig självt. Jag hade självklart anställt en svart kvinna som VD, då hade man ju även fått dig på köpet som marknadsassistent teasardig
Citera
2017-05-24, 18:55
  #8
Medlem
Libertarismuss avatar
Magnus kan skaffa barn och stanna hemma med dem och uppfostra dem. Han kanske inte är lika socialt kompetent och empatisk som mamman, men jag tvivlar på att han kommer att kasta sten på sina barn. I framtiden kanske män kan jobba som pappor, det hade varit bra för barnen som slipper gå i förskola och hemmet hade varit mer välstädat.

Citera
2017-05-30, 00:41
  #9
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Magnus kan skaffa barn och stanna hemma med dem och uppfostra dem. Han kanske inte är lika socialt kompetent och empatisk som mamman, men jag tvivlar på att han kommer att kasta sten på sina barn.

Om Magnus styrs av sina jägarinstinkter så kommer han inte må bra av att vara hemma med barn.

Det är det jag vill ha sagt med den här tråden. Om män och kvinnor styrs av könsstereotypa instinkter, då betyder det att det moderna samhället passar män dåligt och kvinnor mycket bra.
Citera
2017-05-30, 00:48
  #10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Om Magnus styrs av sina jägarinstinkter så kommer han inte må bra av att vara hemma med barn.

Det är det jag vill ha sagt med den här tråden. Om män och kvinnor styrs av könsstereotypa instinkter, då betyder det att det moderna samhället passar män dåligt och kvinnor mycket bra.
Kanske är det så. Men människan kan anpassa sig. Kan människan lära sig att köra bil, jobba på ett kontor och äta med kniv och gaffel, så är jag ganska säker på att män kan lära sig att uppfostra barn (trots våra jägarinstinkter).
Människan är djuret som kan ignorera sina instinkter, det är därför vi är så extraordinära.
__________________
Senast redigerad av Libertarismus 2017-05-30 kl. 00:53.
Citera
2017-05-30, 01:01
  #11
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Kanske är det så. Men människan kan anpassa sig. Kan människan lära sig att köra bil, jobba på ett kontor och äta med kniv och gaffel, så är jag ganska säker på att män kan lära sig att uppfostra barn (trots våra jägarinstinkter).
Människan är djuret som kan ignorera sina instinkter, det är därför vi är så extraordinära.

Jo jag tror det också. Men folk som kallar sig för Men's Rightsaktivister eller anti-feminister brukar ofta framhålla biologiska könsskillnader som väsentliga. Vilket jag inte förstår eftersom om det förhåller sig så, då är kvinnor som grupp överlägsna män som grupp på arbetsplatser.

Ungefär på samma sätt som män som grupp är överlägsna kvinnor som grupp när det kommer till sport.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback