Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 16:02
  #1
Medlem
Hej jag kommer börja ett högskoleingenjörs program vid Linköpings tekniska universitet nu till höst och hade ett par frågor angående hur det funkar med klasserna.

-Har man klasskamrater som på gymnasiet där man går till föreläsningar och käkar lunch tillsammans
med? Eller har alla olika föreläsningar med folk från olika program på dessa föreläsningar?
-Blir de kompisar grupper man hänger med samma som de man går med i sitt program eller hänger man med folk från alla möjliga program?
Citera
2017-05-08, 17:12
  #2
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSunflower
Hej jag kommer börja ett högskoleingenjörs program vid Linköpings tekniska universitet nu till höst och hade ett par frågor angående hur det funkar med klasserna.

-Har man klasskamrater som på gymnasiet där man går till föreläsningar och käkar lunch tillsammans
med? Eller har alla olika föreläsningar med folk från olika program på dessa föreläsningar?
-Blir de kompisar grupper man hänger med samma som de man går med i sitt program eller hänger man med folk från alla möjliga program?
Vid uppropet får man veta vilken klass man tillhör. Du kommer att gå på föreläsningar tillsammans med dina klasskamrater, kursare i parallellklasserna samt andra klasser inom Lingsektionen som går samma kurs (hela sektionen läser samma matte första terminen, el och data läser mycket samma första tiden, etc). Senare kommer du gå på föreläsningar med människor från andra program från skolan (men oftast inom samma programområde). Dessa människor kommer också dela labbpass med, men i regel labbar du ju med människor i din krets.

Hur sammanhållningen ser ut beror helt och hållet på dig och dina klasskamrater. Och program. I regel så umgås du väl med din klass i de interna grupperingar som bildas under de första veckorna. Men grupperna är ju dynamiska, vissa experimenterar, det kommer nya till gruppen, obalans och omgruppering sker. Helt naturliga saker alltså. Det är med dessa som du kommer labba, plugga och äta med - så försök hamna med ett schysst gäng med liknande målsättning som du, annars blir det lätt obalans.
__________________
Senast redigerad av Falafeln 2017-05-08 kl. 17:47.
Citera
2017-05-08, 17:48
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSunflower
Hej jag kommer börja ett högskoleingenjörs program vid Linköpings tekniska universitet nu till höst och hade ett par frågor angående hur det funkar med klasserna.

-Har man klasskamrater som på gymnasiet där man går till föreläsningar och käkar lunch tillsammans
med? Eller har alla olika föreläsningar med folk från olika program på dessa föreläsningar?
-Blir de kompisar grupper man hänger med samma som de man går med i sitt program eller hänger man med folk från alla möjliga program?

Då yrkesexamina typiskt sett har obligatoriska kurser i en viss ordning under grundterminerna går alla i samma klass. När man väljer inriktning splittras stor-klassen och alla går sina egna specialkurser.
Citera
2017-05-10, 22:03
  #4
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Då yrkesexamina typiskt sett har obligatoriska kurser i en viss ordning under grundterminerna går alla i samma klass. När man väljer inriktning splittras stor-klassen och alla går sina egna specialkurser.
Som högskoleingenjör delas alla nya studenter in i klasser under sina respektive program (data, el, maskin och kemi). Antalet klasser per program varierar, men man tillhör ändå bara en mindre klass.
Citera
2017-05-10, 23:12
  #5
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Som högskoleingenjör delas alla nya studenter in i klasser under sina respektive program (data, el, maskin och kemi). Antalet klasser per program varierar, men man tillhör ändå bara en mindre klass.

Det är klart. Syftade alltså på att TS söker in till en viss linje. Jag skulle inte kalla alla nya H.I.studenter för en klass, istället ser jag varje enskild linje som en egen klass.
Citera
2017-05-11, 21:14
  #6
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är klart. Syftade alltså på att TS söker in till en viss linje. Jag skulle inte kalla alla nya H.I.studenter för en klass, istället ser jag varje enskild linje som en egen klass.
Precis. Och alla linjer har i sin tur underklasser. Di1a, Di1b, osv. Efter ett tag slutar klasserna att existera rent praktiskt eftersom man blandas i kurser som fler läser. Det är min upplevelse på Di i alls fall, kan hända att maskin räknar mer tillsammans under hela studietiden eftersom de räknar mer än data.
Citera
2017-05-21, 13:53
  #7
Medlem
Byggteknik och Design på KTH eller H.Ing Maskinteknik på LiTH

Hej, Jag är 21 år gammal, bor i Stockholm och är osäker på vilket program och vilken högskola jag ska välja nu till hösten. Jag vill gå ett program där jag har möjligheten att jobba med att bygga/skapa saker, få lösa problem, gå från idéer till färdiga produkter och där jag får vara med i tillverkningsprocessen.

Valet står mellan
1: Byggteknik och Design på KTH
2: Högskoleingenjör Maskinteknik på LiTH.

Anledningen till att valet inte är självklart är för att jag är osäker på en hel del angående dessa utbildningar och högskolor och har sammanställt frågor som förhoppningsvis kan ge mig de svar som kan ge mig en bättre ide av vad jag ska välja.

Det jag är osäker på är dels karriärs delen, dvs
* Vilka typer av jobb kan jag få från de två programmen?
* Vilka arbetsuppgifter kan man tänkas få?
* Hur enkelt/svårt är det att få jobb efter 3 år på ett av de två programmen?

Jag är även osäker på hur den sociala biten ser ut på de olika högskolorna, dvs
* Hur enkelt är det att skaffa vänner på det programmet/den högskolan?
* Hur är sammanhållningen på programmet?
* Träffar man tjejer genom det programmet/den högskolan?
* Hur skapas kompisgrupperna man hänger med på skolan? (är det genom programmen
sektionerna, klubbarna eller annat?).

Sist skulle jag också vilja veta
* Vad lär man sig efter 3 år på en av dessa utbildningar?

Om ni har erfarenhet från dessa program och högskolor så skulle jag bli väldigt tacksam om ni kunde svara, eller länka till ett svar, på en eller flera av dessa frågor.
Citera
2017-05-21, 14:57
  #8
Medlem
Xer0s avatar
Du träffar inte tjejer på tekniskt. Om du träffar tjejer så är de ofta från andra skolor.

Hur lätt det är att få jobb som byggingenjör, tja, det vet jag inte mycket om.

Frågan är vad du verkligen är du skall göra. Du kommer ju inte att vara arkitekt.
Att göra beräkningar på hållfasthet av balkar och liknande görs med fördel i ett program där man caddar hela byggnaden.

Kanske skall du vara med och utveckla just de här datorprogrammen som används för att göra dessa beräkningar.

Ett annan problem är att minimera materialåtgången. Det är ren optimeringslära.

En tredje grej man skulle kunna tänka sig är att optimera byggpersonalens schema, så att bygget kan avslutas i tid. Även detta är optimeringsproblem, och det löses med fördel med villkorsprogrammering, i prolog eller liknande.

Det finns olika lösningsmotorer, ett exempel är gecode.

Men igen, jag vet inte vad en ingenjör inom byggteknik gör. Designar du lyftkranar?
Citera
2017-05-21, 15:42
  #9
Medlem
Enligt UHR så är det ca 33 % tjejer på utbildning i KTH medan den vid LiTH har mindre än 10 % tjejer.

Tycker dock att du ska välja utbildningen enligt det du gillar och inte vart du kan hitta tjejer...
Citera
2017-05-21, 20:38
  #10
Moderator
fredrik686s avatar
Eftersom TS första tråd innehåller hälften av frågeställningarna i tråd 2 så slog jag ihop dessa.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback