Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-10, 08:57
  #13
Medlem
Hej

Tittar på att köpa en en El cykel/moped med Dapu-motor. Går det på något sätt att ta bort fartspärren för 25 km/h? Detta måste ju bara vara något elektroniskt eller hur? Hur går man i så fall till väga?

Tack på förhand.
Citera
2017-09-10, 22:38
  #14
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Hej

Tittar på att köpa en en El cykel/moped med Dapu-motor. Går det på något sätt att ta bort fartspärren för 25 km/h? Detta måste ju bara vara något elektroniskt eller hur? Hur går man i så fall till väga?

Tack på förhand.

Borde gå, du får googla lite på just din specifika motor.
Citera
2017-09-11, 08:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Borde gå, du får googla lite på just din specifika motor.

Googla har jag absolut gjort.

Vad för termer plus tillverkaren kan vara gångbara? Hack, speed hack, remove limit..

Får inga träffar nämligen på just den tillverkaren och 750 w motorn.
Citera
2017-09-11, 11:16
  #16
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki

En oväntad effekt av trimningen är att mitt favoritläge nu är effektläge 2 (av 4) med chipet inkopplat. Detta ger en träningseffekt samtidigt som jag kan köra betydligt fortare än innan trimningen med ca 32 km/h.

Hur blir det då med elförbrukningen jämfört med tidigare?
Citera
2017-09-11, 19:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hur blir det då med elförbrukningen jämfört med tidigare?

Jag har bara dragit ur batteriet helt en gång efter trimning och aldrig innan. När jag drog ur batteriet med trim och högsta assistans och hög fart (+40 km/h) räckte mitt 500Wh-batteri 44km.

Cykeldatorn har ju också en stapel som visar hur hårt motorn jobbar just då och i hög fart visar den såklart fullt hela tiden.

Men om du menar med assistans på läge 2 och en fart på dryga 30 km/h så räcker batteriet långt. Vågar knappt ens gissa, men troligen +80km.

Det verkar finnas olika skolor om hur man ska ladda batteriet för att skona det men jag laddar efter varje längre tur, oftast min jobbpendling på 24 km. Då är det normalt långt över hälften kvar i batteriet.

Nu blev jag lite sugen på att köra 2 dagar till jobbet utan laddning och med rimlig fart och assistans. Trafiken tillåter inga högfartstest just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback