Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 09:59
  #1
Medlem
var hos en bekant i helgen på fest. deras treåring hade egen tv på sitt rum. det finns inte i min tankevärld att ställa in en tv på min fyraårings rum än på många år.

så låt oss öppna pandoras ask och kalla varandra dåliga föräldrar. när fick era barn:

1. egen tv på rummet
2. egen smartphone (köpt ny? ärvd? jobbat ihop till själv)
3. egen surfplatta? (och fick barnet ha den på rummet med dörren stängd)
4. dator med internet på rummet

...och hur resonerade ni?
Citera
2017-05-21, 13:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
var hos en bekant i helgen på fest. deras treåring hade egen tv på sitt rum. det finns inte i min tankevärld att ställa in en tv på min fyraårings rum än på många år.

så låt oss öppna pandoras ask och kalla varandra dåliga föräldrar. när fick era barn:

1. egen tv på rummet
2. egen smartphone (köpt ny? ärvd? jobbat ihop till själv)
3. egen surfplatta? (och fick barnet ha den på rummet med dörren stängd)
4. dator med internet på rummet

...och hur resonerade ni?
1. När de flyttade hemifrån. Vår familj tittade så lite på TV att det inte fanns behov av mer än en.
2. Smartphone fanns inte på den tiden. De fick sin första mobil i mellanstadiet. Självklart fick de ärva våra mobiler o anledningen var att vi ville kunna nå dem.
3. Tre datorer. Barnen fick även dessa i mellanstadiet. Alla datorer var samlade i ett rum vilket vi baserade på att de inte skulle sitta isolerade i sina egna rum.
4. Nej
Citera
2017-05-21, 15:04
  #3
Medlem
1. egen tv på rummet Lär aldrig hända.
2. egen smartphone (köpt ny? ärvd? jobbat ihop till själv)5 år ca. Pga en händelse då pappan akut insjuknade och barnet kunde inte hitta hans telefon för att ringa 112 (vilket hon visste att man skulle). Vi har ingen hemtelefon heller. Som tur var återfick pappan medvetandet och kunde själv ringa.
Annars vete fan hur det hade gått. Hon fick en ärvd. Lillebror kommer att få en egen av samma orsak så fort det blir en tillgänglig, han är 4 nu. Alternativet vore att skaffa hemtelefon men det är dyrare än varsitt kontantkort.

3. egen surfplatta? (och fick barnet ha den på rummet med dörren stängd) Båda barnen har egna, gamla surfplattor. De var nånstans mellan 2 och 3 när de fick dem. Givetvis får de använda sina saker som de önskar. Tycker det funkar bra, oftast används plattorna bara i bilen på långresor och för att lyssna på ljudbok på kvällen.
4. dator med internet på rummet När det finns behov av det för skolarbete, har inte hänt än.
Citera
2017-05-22, 19:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
var hos en bekant i helgen på fest. deras treåring hade egen tv på sitt rum. det finns inte i min tankevärld att ställa in en tv på min fyraårings rum än på många år.

så låt oss öppna pandoras ask och kalla varandra dåliga föräldrar. när fick era barn:

1. egen tv på rummet
2. egen smartphone (köpt ny? ärvd? jobbat ihop till själv)
3. egen surfplatta? (och fick barnet ha den på rummet med dörren stängd)
4. dator med internet på rummet

...och hur resonerade ni?

Våra barn är 3, 6 och 13 år gamla.
Och det är bara det äldsta barnet som ett helt eget rum där han även har egen "TV", stationär dator, spelkonsoler, bärbar dator/surfplatta och en egen lur som han ärvt efter mig.

Är lite av en elektronik nörd så har flera telefoner och plattor än folk i huset. Är även "TV" och dator i alla sovrum och vardagsrum.

Dom två mindre barnen delar på grejerna har inget som är specifikt deras.
Dottern på 6 år har ganska nyligen fått en stationär speldator då hon gillar minecraft och att bygga hus på sims. Men den står i Vardagsrummet/Allrummet och används även flitigt av frun.

Men på alla punkter är det väl strax före 10 års ålder som dom kommer få eget av grejer känns det som. Var däromkring grabben fick det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback