Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-15, 05:23
  #157
Medlem
Rasande-Roses avatar
Personligen ser jag trilogin som skapligt underhållande för en riktigt regnig hemmakväll. Men de brister i ganska mycket också, ser man speciellt tydligt nu när man blivit äldre. Ganska många klena val på skådespelarlistan. Några är riktigt bra, andra väldigt intetsägande. Sen så pajade animerade smeagol ganska mycket av filmerna för mig då det är en sån central karaktär i film 2 och 3. Fattade ärligt talat aldrig varför de inte rollsatte nån akrobat för rollen istället för att rakt igenom datoranimera den. Hade förvisso inte gott att få till lika "monsterlik", men man hade kunnat få ett mycket mer trovärdigt resultat ändå med riktigt bra stuntinsatser, smink och maskering. Med datoranimeringen så sticker karaktären verkligen ut som en sårig tumme och ger hela trilogin lite barnfilmkänsla alá vem satte dit roger rabbit.
Citera
2021-06-17, 03:55
  #158
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kommer ihåg vintrarna 2001-2003. Jag som avskyr vintern vanligtvis kunde inte längta mer till Julafton veckan. Det var pga Sagan om Ringen. Vilka mastodontfilmer. De hade allt. Äventyr. Lite komedi. Action. Storslagna slag. De bästa största slagen någonsin som än idag är de bästa 16 år senare! Helt jävla otroligt. Jag finner inga ord. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.

Vilken fantastisk Värld geniet Tolkien skapade. Började läsa böckerna samtidigt som filmerna kom. Jämsides. Han la grunden för hela fantasy genre vi idag ser i både film och spel världen. Han är det urgamla trädet och andra fantasy böcker dess grenar.


Jag kan skriva en hel bok om detta fantastiska underverk men lär sluta nu. Tror ni det kommer komma någon mer större, mäktigare, berörande, känslosam och kvalité?

Det finns definitivt en fantastisk storslagenhet i Tolkiens böcker, men jag tycker filmerna ganska mycket slarvar bort den. Det är för mycket matinéfilm för hela familjen över dem.

Och vad just slagscenerna beträffar är de förvisso ganska mäktiga, men denna mäktighet förtas för min del något av att det så uppenbart är CGI-arméer som ställs mot varandra. Jag blir mycket mer imponerad av slagscenerna i Bondarchuks gamla filmer om Napoleontiden med deras tiotusentals statister:

https://www.youtube.com/watch?v=M64UU9AaIYs

https://www.youtube.com/watch?v=7vlcuvrM1po

https://www.youtube.com/watch?v=1oLflPilcMc


Beträffande vilka mäktigare och samtidigt mer berörande filmer som skulle kunna göras... Om vi ska hålla oss till fantasy tror jag nog att en Lord of the Rings-bräckande filmatisering skulle kunna göras av Steven Eriksons böcker. De är förvisso inte riktigt jämförbara, men de har också storskalig konflikt och minnesvärda karaktärer, och därtill en helt annan komplexitet (inte för att det är ett självändamål dock).
Citera
2021-06-17, 08:58
  #159
Avstängd
karm13s avatar
Är det nån här som har sett den animerade versionen från 70-talet?
Citera
2021-06-21, 20:08
  #160
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karm13
Är det nån här som har sett den animerade versionen från 70-talet?
Japp. Jag föredrar den alla dagar i veckan för Jacksons trilogi.

Den är ju välgjord med gott hantverk och gott tekniskt kunnande. Problemet är att för mig så är karaktärerna och storyn såna sömnpiller.

Battle of Helms Deep? Visst, men jag hade sett Battle of Yavin. Och The Dambusters för den delen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback