Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-21, 09:49
  #1
Medlem
disclaimer.
Jag vill varken avskräcka eller uppmuntra någon till att investera i kryptovalutor


Prisökningen för cryptovalutor liknar inte längre en backe, det liknar en vägg som pekar spikrakt uppåt. Market cap för alla valutor ligger nu på lite över 72 miljarder dollar efter at ha legat på ca 55 miljarder för en vecka sedan. Market cap räknas ut på så vis att man tar den cirkulerande mängden coins och multiplicerar med dagspriset.

https://coinmarketcap.com/charts/

Befinner vi oss i uppbyggnaden av en stor bubbla just nu eller är detta bara början på krypto-revolutionen? Om det är en bubbla, tror ni att pengarna kommer att lämna krypto sfären så fort bubblan spricker eller kommer pengarna att fly uppåt och hamna i de stora valutorna? Eller kommer kanske vi få en mängd fler stora valutor? Om det är en revolution, var slutar detta? Tar krypto valutorna sin plats vid sidan av guld, eller kan detta gå längre än så?

I vilket fall som helst så är det spännande att se historia skrivas framför ens ögon.
__________________
Senast redigerad av dogecoinToTheMoon 2017-05-21 kl. 10:25.
Citera
2017-05-21, 09:58
  #2
Medlem
Jag tror det är en bubbla som har börjat blåsas upp. Snart kommer "alla" vilja snacka blockchain och tjäna pengar på kryptovalutor och då spricker bubblan. Sen kommer alla tycka att det var uppenbart att detta var en bubbla och pyramidspel.

Spännande tider!
Citera
2017-05-21, 10:45
  #3
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogecoinToTheMoon
Prisökningen för cryptovalutor liknar inte längre en backe, det liknar en vägg som pekar spikrakt uppåt.
Precis som det såg ut i slutet av 2013. Inget nytt att kursen kan uppvisa extrema värdestegringar på kort tid.

Citat:
Ursprungligen postat av dogecoinToTheMoon
Market cap för alla valutor ligger nu på lite över 72 miljarder dollar efter at ha legat på ca 55 miljarder för en vecka sedan. Market cap räknas ut på så vis att man tar den cirkulerande mängden coins och multiplicerar med dagspriset.

https://coinmarketcap.com/charts/
Vilket givetvis i reda pengar är försvinnande lite i ett globalt perspektiv. Tror man dessutom allt är en bubbla (eller pyramidspel) så spelar det ingen roll när det väl spricker.

Intressant kan vara att titta på totala mängden avgifter som folk betalar för att nätverket ska utföra transaktioner. Det kan i någon mån sägas vara en indikation på vad det reella värdet är.

Citat:
Ursprungligen postat av dogecoinToTheMoon
Befinner vi oss i uppbyggnaden av en stor bubbla just nu eller är detta bara början på krypto-revolutionen? Om det är en bubbla, tror ni att pengarna kommer att lämna krypto sfären så fort bubblan spricker eller kommer pengarna att fly uppåt och hamna i de stora valutorna? Eller kommer kanske vi få en mängd fler stora valutor? Om det är en revolution, var slutar detta? Tar krypto valutorna sin plats vid sidan av guld, eller kan detta gå längre än så?
Kan det inte vara en "bubbla" på samma sätt som det var en bubbla när priset toppade ut på drygt $1200? Kanske "började det" när det spräckte en-dollars-gränsen. Det var ju helt hutlöst att folk betalade över en dollar för en speciell siffra på internet, eller hur?

Personligen tror jag långsiktigt på Bitcoin. Jag tror att det är en revolution som vi ser. Jag tror dessutom vi bara är i absoluta början av den revolutionen. Om jag säger "informationsteknologi" vad tänker du på då? Pennor och A4-pärmar? Skrivmaskiner? Microfilm? Faxar? Telefoner? Brev och frimärken? Knappast va? Hoppa fram tillräckligt långt™ i tiden så tror jag man kommer kunna göra samma poäng på monetära system.

Sedan har jag givetvis ingen aning om hur vägen framåt kommer se ut eller hur detta kommer återspeglas i bitcoinkursen. Kursen är på kort sikt ganska irrelevant för min analys. Jag ser det mest som en indikator på hur snabbt världen anpassar sig till den nya verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av dogecoinToTheMoon
I vilket fall som helst så är det spännande att se historia skrivas framför ens ögon.
Absolut. Visst är det? Fast det har varit sant för alla generationer före oss också, problemet har alltid varit att inse vad som är "historia" och vad som kommer anses irrelevant.
__________________
Senast redigerad av 72mm 2017-05-21 kl. 10:47.
Citera
2017-05-21, 10:55
  #4
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Jag tror det är en bubbla som har börjat blåsas upp. Snart kommer "alla" vilja snacka blockchain och tjäna pengar på kryptovalutor och då spricker bubblan. Sen kommer alla tycka att det var uppenbart att detta var en bubbla och pyramidspel.

Spännande tider!
Det var förra året. Då var det väldigt poppis att prata blockchain bland banker. "Bitcoin bad. Blockchain good" (invest in blockchain-tech!).

Problemet är bara att vi hört det förut. "Internet bad. TCP/IP over intranet good. (buy Novell intranet!)"
Citera
2017-05-21, 11:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Kan det inte vara en "bubbla" på samma sätt som det var en bubbla när priset toppade ut på drygt $1200? Kanske "började det" när det spräckte en-dollars-gränsen. Det var ju helt hutlöst att folk betalade över en dollar för en speciell siffra på internet, eller hur?

Fast priset är bara ett jämförelsetal. Vad betyder det egentligen att en Bitcoin kostar 1 usd? Hade det funnits 10ggr så många Bitcoins så hade priset varit en tiondel. Det som är intressant är market cap. Dvs hur mycket pengar som har pumpats in i valutan och var nuvarande värdering ligger.

Det är dock självklart att det på något sätt är en bubbla. Market cap för Bitcoin ligger i skrivandets stund på 33 miljarder, men det betyder inte på något sätt att det har investerats 33 miljarder i bitcoin, utan det är bara en konsekvens av att tillgången är mindre än efterfrågan. Ett market cap på 33 miljarder kan inte trollas fram ur ingenting, utan någon gång i framtiden måste det korrigeras på något sätt. Det är dock inte säkert att det är bitcoin som kommer punkteras, det kan lika väl vara att korrigeringen kommer genom att köpkraften för andra valutor minskar.

Som sagt, 33 miljarders värde kan inte trollas fram utan att något annat blir värt 33 miljarder mindre, men jag är osäker på om något annat verkligen har blivit värt 33 miljarder mindre i skrivandets stund, därav är det någon form av bubbla. Frågeställningen ligger i om bitcoin är här för att stanna, i så fall tror jag inte priset kommer falla.
Citera
2017-05-21, 12:03
  #6
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Fast priset är bara ett jämförelsetal. Vad betyder det egentligen att en Bitcoin kostar 1 usd? Hade det funnits 10ggr så många Bitcoins så hade priset varit en tiondel. Det som är intressant är market cap. Dvs hur mycket pengar som har pumpats in i valutan och var nuvarande värdering ligger.

Det är dock självklart att det på något sätt är en bubbla. Market cap för Bitcoin ligger i skrivandets stund på 33 miljarder, men det betyder inte på något sätt att det har investerats 33 miljarder i bitcoin, utan det är bara en konsekvens av att tillgången är mindre än efterfrågan. Ett market cap på 33 miljarder kan inte trollas fram ur ingenting, utan någon gång i framtiden måste det korrigeras på något sätt. Det är dock inte säkert att det är bitcoin som kommer punkteras, det kan lika väl vara att korrigeringen kommer genom att köpkraften för andra valutor minskar.

Som sagt, 33 miljarders värde kan inte trollas fram utan att något annat blir värt 33 miljarder mindre, men jag är osäker på om något annat verkligen har blivit värt 33 miljarder mindre i skrivandets stund, därav är det någon form av bubbla. Frågeställningen ligger i om bitcoin är här för att stanna, i så fall tror jag inte priset kommer falla.
Verkligen? Du ser ekonomin som ett nollsumme-spel?

Kursen speglar, som du skriver, endast marknadens förväntningar och därav efterfrågan. Det ekonomiska värdet av bitcoin är väl dock dess funktion? Denna funktion har ett pris i form av transaktionsavgifter. Tror man att denna funktion kommer bli mer eller mindre viktig i framtiden?

Är kursen uppblåst av överentusiastisk spekulation? Kanske. Bestämmer priset på en bitcoin priset för funktionen? Nej. Är priset för en bitcoin relevant för långsiktiga (om man t.ex. ser det som en teknikrevolution) investeringar? Nej.

Fråga; om kursen om en vecka skulle ha tappat 50% och man kan köpa en bitcoin för $1000, var dagens kurs då en bubbla?
Citera
2017-05-21, 12:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Verkligen? Du ser ekonomin som ett nollsumme-spel?

Ja, men man får hålla tungan rätt i mun med vad man menar. Sett från köpkraft så är det i någon mening ett nollsummespel. Köpkraften är fördelad bland alla världens människor, när någon får mindre köpkraft så fördelas den på något sätt på världens andra människor per definition. Sen ligger ekonomin som ett lager ovanpå detta. Det finns olika valutor, man utsätts för inflation osv osv. Allting samverkar, men det man egentligen är intresserad av är vilken köpkraft man har, dvs hur mycket varor kan jag byta mina pengar mot, jämfört med andra.



Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Fråga; om kursen om en vecka skulle ha tappat 50% och man kan köpa en bitcoin för $1000, var dagens kurs då en bubbla?

Vet inte om det var en allmän fråga eller riktad till mig. Begreppet bubbla är egentligen bara semantik som inte intresserar mig. Men visst, halveras priset utan att återhämta sig inom en nära framtiden så är det väl vad man brukar kalla för en bubbla.
Citera
2017-05-21, 14:37
  #8
Medlem
https://coinmarketcap.com/currencies/dogecoin/

Om jag läser siffrorna rätt så har dogecoin en omsättning på 71 miljoner dollar dom senaste 24 timmarna. Tittar man på kursen under senaste dygnet så ligger den mellan 172 miljoner dollar och 265 miljoner dollar. Är detta coin som är till för fina små Shibes verkligen värt mellan 172 och 265 miljoner dollar? tillräckligt med människor tycker tydligen det men frågar du mig så är det någonting som inte står rätt till här. Eller så är det bara jag som är gammalmodig och inte fattar att meme magic är på riktigt.

Man kanske skulle börja en valuta. Vad sägs om den officiella fidgetspinnervalutan?
__________________
Senast redigerad av dogecoinToTheMoon 2017-05-21 kl. 14:39.
Citera
2017-05-21, 15:00
  #9
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja, men man får hålla tungan rätt i mun med vad man menar. Sett från köpkraft så är det i någon mening ett nollsummespel. Köpkraften är fördelad bland alla världens människor, när någon får mindre köpkraft så fördelas den på något sätt på världens andra människor per definition. Sen ligger ekonomin som ett lager ovanpå detta. Det finns olika valutor, man utsätts för inflation osv osv. Allting samverkar, men det man egentligen är intresserad av är vilken köpkraft man har, dvs hur mycket varor kan jag byta mina pengar mot, jämfört med andra.
OK, tack. Jag får uppenbarligen ta och läsa på lite om begreppet köpkraft och dess definition.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vet inte om det var en allmän fråga eller riktad till mig. Begreppet bubbla är egentligen bara semantik som inte intresserar mig. Men visst, halveras priset utan att återhämta sig inom en nära framtiden så är det väl vad man brukar kalla för en bubbla.
Gott så. Då är vi nog överens.
Citera
2017-05-21, 15:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm

Kan det inte vara en "bubbla" på samma sätt som det var en bubbla när priset toppade ut på drygt $1200? Kanske "började det" när det spräckte en-dollars-gränsen. Det var ju helt hutlöst att folk betalade över en dollar för en speciell siffra på internet, eller hur?

Absolut, historien kan mycket väl upprepa sig. Att blockchain-branchen nu ser en andra spik uppåt ger ju extra kredd till dess värde. Förrra gången i slutet av 2013 låg market cap på hela branchen på ca 15 miljader dollar som högst för att sedan rasa ner till ca 4 på lite mer än ett år, men branchen överlevde. Om det bara fanns bitcoin och inga andra valutor så skulle jag nog ha mer insatt i branchan än vad jag har idag. Men det finns inga garantier för att det är bitcoin som kommer att stå segrande om 20 år
Citera
2017-05-21, 15:22
  #11
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogecoinToTheMoon
Absolut, historien kan mycket väl upprepa sig. Att blockchain-branchen nu ser en andra spik uppåt ger ju extra kredd till dess värde. Förrra gången i slutet av 2013 låg market cap på hela branchen på ca 15 miljader dollar som högst för att sedan rasa ner till ca 4 på lite mer än ett år, men branchen överlevde.
Därför att "branchen" inte är samma sak som kursen på valutan bitcoin.

Citat:
Ursprungligen postat av dogecoinToTheMoon
Om det bara fanns bitcoin och inga andra valutor så skulle jag nog ha mer insatt i branchan än vad jag har idag. Men det finns inga garantier för att det är bitcoin som kommer att stå segrande om 20 år
Jag vet inte om "segrare" ens är relevant. Finns inte bitcoin kvar om 20år finns troligtvis inte några andra kryptovalutor heller (i alla fall inte några Bitcoin-derivat).

Det finns dock en starka nätverk- och "first mover"-effekter att tänka på här. Blir andra valutor stora är det för att de löser något annat än bitcoin. De kommer inte bli det på bekostnad av bitcoin. Jag tror snarare det är tvärt om, ju mer dynamisk och framgångsrika olika alternativa kryptovalutor och distribuerade applikationsplattformar blir, desto starkare kommer bitcoin bli.
Citera
2017-05-21, 15:59
  #12
Medlem
lyzzs avatar
Många som talar om cryptobubblan verkar opålästa eller saknar förståelse för vad blockchain teknik egentligen är. Till viss del kan man säga att just BTC är i lite av en bubbla nu då den har varit relativt parabolisk de senaste månaderna. MEN, cryptobubblan kommer inte spricka så länge internet är relevant, det mesta kommer köras via blockchainteknik så småningom om. Bankerna, www, val, omröstningar osv. Decentraliserat är framtiden.

Bifogar några teknologiska bubblor som tidigare nej-sägare har propagerat för nedan:
  • AUTOMOTIVBUBBLAN
  • ELEKTRONIKBUBBLAN
  • KYLSKÅPSBUBBLAN
  • TVBUBBLAN
  • TELEFONIBUBBLAN
  • ITBUBBLAN

som ni ser så oavsett bubbla eller ej så är tekniken fortfarande relevant än i dag och folk kommer fortsätta kapitalisera på det en bra tid framöver så, ja, välj själva om ni vill investera i crypto eller inte men det är långt ifrån att vara en utdöende teknik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback