Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-25, 13:55
  #145
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Norge har laglig rätt att agera i Syrien om de gör det för att försvara Irak mot IS och har den irakiska regeringens godkännande. Allt enligt artikel 51 i FN-stadgan. Detta utgör inte aggression mot Syrien så länge det riktar sig mot IS.

Problemet med Norges invasion av Syrien är just att den inte riktar sig mot IS, utan mot den syriska regeringen. Det finns inga IS-förband i al-Tanf.

Däremot finns de så kallade "moderata" islamisterna där, som saudierna och Qatar stöder, och nu även USA och Norge. De har ockuperat al-Tanf för att skära av huvudvägen mellan Damaskus och Bagdad, som går genom al-Tanf.

Att det är detta som är målet med invasionen bekräftas av att USA bombade de syriska förband (inte IS) som närmade sig al-Tanf förra veckan.

Se också vad Geir Ulfstein och Pål Steigan skrev om detta, som jag citerade tidigare i tråden:

http://www.flashback.org/p60810137#p60810137

http://www.flashback.org/p60811265#p60811265
__________________
Senast redigerad av Regulus 2017-05-25 kl. 14:02.
Citera
2017-05-25, 14:22
  #146
Medlem
Zeta9s avatar
I Nya Tider som kom i går finns en utförlig artikel om konflikten kring den syriska gränsövergången al-Tanf.

(Hela artikeln på nätet endast för prenumeranter)

https://www.nyatider.nu/kapplopning-...gransovergang/


Styrkan med USA-allierade som gått in i södra Syrien leds från ett amerikanskt högkvarter utanför Jordaniens huvudstad Amman. Norska styrkor nämns inte specifikt i artikeln, men det står att det finns sambandsofficerare från många länder på plats, bland annat jordanska, brittiska, israeliska och saudiska.

"Intrånget i Syrien syftar till att hindra syriska regeringsstyrkor från att öppna landförbindelsen mot Irak. Syriska arabiska armén med allierade miliser inledde sin offensiv österut utefter motorvägen den 7 maj med al-Tanf och gränsövergången som mål. Det tog USA en vecka att sätta ihop en styrka och besluta att skicka in den i Syrien för att kontra offensiven. Inte minst är det Israel som har pressat USA att förhindra ett syriskt återtagande av al-Tanf, eftersom vägen då skulle vara öppen för iranskt stöd till Syrien."

Ett klart folkrättsbrott, anser jag. Al-Tanf ligger på syrisk mark och ISIS finns inte just där.

"Konflikten kan snabbt trappas upp, då USA och Ryssland förser respektive sida med flygunderstöd"




Om USA:s attack mot syriska styrkor den 18 maj.

"Russians furious after US attack on Syrian forces"

http://freewestmedia.com/2017/05/20/...syrian-forces/
__________________
Senast redigerad av Zeta9 2017-05-25 kl. 14:26.
Citera
2017-05-25, 14:43
  #147
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Citat:
Visst. USA:s olika "koalitioner" brukar inte vara identiska med NATO. I de två krig jag nämnde - kriget mot Serbien och kriget mot Afghanistan - spelade dock NATO en formell roll. Det var NATO som beslutade om angreppet mot Serbien, och i Afghanistan tog NATO över ansvaret för den multinationella insatsen efter USA:s invasion.

Ja det kan mycket väl stämma, men har på något sätt för mig att det USA ensamt i princip (just när det gäller Serbien som startade det hela) och NATO blev lite som en efterkonstruktion. Afghanistan var väl USA från början till slut med dess allierade? NATO är väl mer eller mindre förbjudet att föra ett en preemptive attack. Det är hur som helst komplicerat, USA enbart eller USA samt allierade (NATO länder samt NATO partners) eller FN ledd med stöd av NATO osv osv... en soppa...

Citat:
Fast formellt deltog vi i angreppet på Libyen även om vår roll var obetydlig. Att hjälpa till med flygspaning så att andra kan bomba är också en krigshandling.

Ja visst är det så men tycker ändå det blir svårt att påstå att Sverige invaderade Libyen. Även om du inte drog den slutsatsen själv utan var mitt exempel.

Citat:
Det var nog framför allt Clinton som var pådrivande i hybridkrigen mot Libyen och Syrien. Obama var betydligt mer tveksam till att starta nya krig.

Clinton i form av Hillary japp det kan mycket väl vara så, jag har ögnat igenom en del brev ifrån Wikileaks som skulle vara hennes "privata" (vilket det visar relativt snabbt är bara BS men hur som helst) och i ett kan man läsa om en av hennes rådgivare som i princip skrev så här:
Jag har varit i Syrien och där träffade jag en vän som berättade att de som slåss emot regimen är vanliga moderata toleranta muslimer och behöver all hjälpt dom kan få bla bla bla... Det var helt sjukt... Det var alltså en av hennes rådgivare som dessutom visade sig vara röd feminist... de hade många konversationer. Det kan liksom inte bli mer fel än så...

Citat:
Trump är helt enkelt oberäknerlig. Jag tror inte att det låg någon djupare analys bakom hans agerande.

Ja det verkar helt klart så, det han gjorde var i princip helt det motsatta han gick till val på om man säger så. Fullständigt ologiskt.

Citat:
Turkiet är fortfarande elefanten i rummet. USA måste förr eller senare försöka få en deal med Erdogan om de vill behålla Turkiet i NATO. Och det kan de inte utan att svika kurderna.

Ja Turkiet... dom skulle kastats ut ifrån NATO när bandinspelningen kom som visade hur deras försvarsminister och generaler diskuterade hur det skulle starta krig emot Syrien. Det var ju fullkomligt sjukt, de skulle få några av deras FSA allierade att skjuta raketer över gränsen till Turkiet så dom kunde gå in med full styrka och NATO i ryggen... det skulle varit droppen.

Dra in Armenien i NATO gemenskapen istället det ligger hyfsat bra strategiskt även om det skulle givetvis uppröra Ryssland återigen... och sedan ställ högre krav på Turkiet eller bara uteslut dem.
Armenien är dessutom inga muslimer.

Citat:
De europeiska länderna spelade dock en jämförelsevis stor roll inför angreppet mot Libyen. Framför allt den franska presidenten Sarkozy var pådrivande. Så just den flyktingkatastrofen bär vi européer ett större ansvar för än flyktingkatastroferna i Afghanistan, Irak och Syrien.

Ja så är det helt klart!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback