Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 21:46
  #1
Medlem
PropusGhandis avatar
Uppstickarpartiet Medborgerlig Samling ger rätt rejäla svador för att vara ett mer normalt borgerligt parti. Nedanstående är ändå ovanligt hårt uttryckt om den gedigna besvikelse och ilska många ändå känner.

Fråga: Tror ni att detta är för hårt för genomsnittliga svenssons ute i stugorna, eller är det precis vad en stor del knutna nävar vill höra? Jag gillar det, men vi lever alla i olika bubblor. Men går de över gränsen? Rubriken är ju "Hur hårt kan ett seriöst parti uttrycka sig idag? " men kan också ändras till hur svagt ett parti kan uttrycka sig.

Citat:
I och med att ID-kontrollerna avskaffats så tätt inpå terrordådet i Stockholm står det klart att politikerna fullkomligt struntar i vad som förr var en av deras främsta uppgifter: att värna om det svenska folket. Gårdagens politiker var sällan moraliska föredömen, men de var nästan alltid ansvarsfulla vuxna som agerade utifrån bestämda planer och långsiktiga mål, med fötterna förankrade i partiideologisk mylla och ett stadigt getöga på folkets bästa. Även om det ibland skar sig lyckades de alltid hitta en balans mellan parti och folk.

Detta gjorde att Sverige under stora delar av 1900-talet var ett av världens bästa länder – kanske till och med det bästa landet att leva i. Politikerna var sådana för att det var andra tider då, men också för att vi hade media (och i viss mån ett folk) som ställde dem till svars om de misskötte sig. De hade även respekt för sitt ämbete, något som bottnade i insikten om att de arbetade för något större än de själva.

Istället för ansvarstagande vuxna utgörs dagens politikerskrå av barn som agerar impulsivt utifrån spelteoretiska modeller, mediala åsiktskorridorer och en personlig jakt på moralisk njutning grundad i en på Södermalm hopsnickrad moralfilosofi. Vi ser det inte bara i beslutet om gränskontrollernas avskaffande, vi såg det även i Stockholms stadshus häromveckan, där en enkel kostnadsfråga fick fullvuxna människor, arvoderade av skattebetalare att använda förnuftet, att låta sina känslor flöda i en primalterapeutisk session.

Det första är att acceptera att vi för tillfället styrs av människor som inte vill oss väl. Det är en besk medicin, särskilt för oss som länge trott att politiker är rationella vuxna, men den måste ner. Ner måste också insikten att staten inte längre är vad den varit. Oavsett hur mycket skattepengar vi öser ner i den försämras de statliga funktionerna en efter en, ett direkt resultat av emotionella politiker och aktivistiska tjänstemäns längtan efter mening i sina tomma liv. Staten är i grunden en god företeelse som möjliggör fred, frihet och lycka, men i nuvarande tillstånd tar den vår frihet och försvårar vår väg till lyckan.

Fortsättningsvis måste vi inse att det är upp till oss själva om något ska ske. Vi, alla tänkande vuxna som vill att våra barn ska växa upp i ett samhälle som åtminstone bitvis påminner om det vi själva växte upp i. Vi som drivs av kärlek till den västerländska civilisationen, som kan skilja på sak och person, som vördar förnuftet och respekterar känslan, som tycker om andras åsikter eftersom de får en att utveckla ens egna, som älskar yttrandefrihet och personlig frihet men erkänner behovet och nyttan av hierarkier, som blickar framåt med historien som bas.

Att engagera sig politiskt är en bra början. Det är bara vi själva som kan ersätta barnpolitikerna med vuxna dito.

https://medbloggen.se/2017/05/19/bar...ttas-av-vuxna/
Citera
2017-05-20, 22:05
  #2
Avstängd
Tror det är på pricken så där som de flesta resonerar.
Citera
2017-05-20, 22:33
  #3
Medlem
Ett lands gränser är inte ristade i sten.

Det kommer en tid då ett land är så pass splittrat så regelrätta krig uppstår mellan befolkningen.
Efter det kan landsgränserna ritas om.

Jag personligen ser fram emot det.
Citera
2017-05-22, 07:38
  #4
Medlem
Ett parti kan uttrycka sig hur hårt det vill så länge de vänder sig mot "rätt" grupp.

Att klaga på vita, heterosexuella, medelålders män är riskfritt. Att klaga på övriga grupper är att ge sig ut på ett minfält och riskerar att orsaka att man får ett mediadrev emot sig.
Citera
2017-05-22, 08:53
  #5
Medlem
smoerreboms avatar
Jag är mkt positivt inställd till det där partiets bakomliggande ideologi, det är precis vad svensk borgerlighet behöver, ett liberalkonservativt miljömedvetet parti som faktiskt bygger sin politik på en ideologi om individens ansvar och inte bara egoistiska skattesänkningar.

Tyvärr tror jag det är en del fraser i det där som går lite över gränsen IMHO för att det ska kunna tilltala en större grupp. Det är bl.a. lite för mkt onödigt fördomsfulla formuleringar bl.a. om södermalm och lite väl fördömande mot nuvarande politiker. Jag hade mer uttryckt det så att dagens politiker inte agerar som om de hade samhällets bästa för ögonen snarare än att beskriva dem som onda. Hänvisningen till vad som hände i stockholms stadshus var nästan akademiskt formulerad och lär gå de flesta förbi.
Citera
2017-05-22, 09:44
  #6
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag är mkt positivt inställd till det där partiets bakomliggande ideologi, det är precis vad svensk borgerlighet behöver, ett liberalkonservativt miljömedvetet parti som faktiskt bygger sin politik på en ideologi om individens ansvar och inte bara egoistiska skattesänkningar.

Tyvärr tror jag det är en del fraser i det där som går lite över gränsen IMHO för att det ska kunna tilltala en större grupp. Det är bl.a. lite för mkt onödigt fördomsfulla formuleringar bl.a. om södermalm och lite väl fördömande mot nuvarande politiker. Jag hade mer uttryckt det så att dagens politiker inte agerar som om de hade samhällets bästa för ögonen snarare än att beskriva dem som onda. Hänvisningen till vad som hände i stockholms stadshus var nästan akademiskt formulerad och lär gå de flesta förbi.

Intressant. Den enda referens till Södermalm som jag hittar i det citerade är: "en på Södermalm hopsnickrad moralfilosofi". Kan du ge exempel på vad du anser är "onödigt fördomsfulla formuleringar" och exempel där de enl. dig är "lite väl fördömande mot nuvarande politiker"? Hur borde de enl. dig ha skrivit för att inte gå över gränsen? Vad kan man inte säga utan att gå över gränsen?

-----

PS Jag har inte någon som helst ambition att försvara "Medborgerlig Samling". Mitt intryck är, att det är ett parti som är beredda att bryta ett verbalt konsensus (betr. vad svenska politiker blundar för) - men inte i handling göra ngr större avsteg (från vad svenska politiker ignorerar). Mycket snack och lite verkstad, som man brukar säga.

(Med "bryta ett verbalt konsensus (betr. vad svenska politiker blundar för)" menar jag tala klarspråk. Med "i handling göra avsteg (från vad svenska politiker ignorerar)" menar jag framföra förslag på politiska beslut, som skulle kunna ha någon större effekt på problem, som partiet har identifierat.)
Citera
2017-05-22, 20:35
  #7
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Intressant. Den enda referens till Södermalm som jag hittar i det citerade är: "en på Södermalm hopsnickrad moralfilosofi". Kan du ge exempel på vad du anser är "onödigt fördomsfulla formuleringar" och exempel där de enl. dig är "lite väl fördömande mot nuvarande politiker"? Hur borde de enl. dig ha skrivit för att inte gå över gränsen? Vad kan man inte säga utan att gå över gränsen?

-----

PS Jag har inte någon som helst ambition att försvara "Medborgerlig Samling". Mitt intryck är, att det är ett parti som är beredda att bryta ett verbalt konsensus (betr. vad svenska politiker blundar för) - men inte i handling göra ngr större avsteg (från vad svenska politiker ignorerar). Mycket snack och lite verkstad, som man brukar säga.

(Med "bryta ett verbalt konsensus (betr. vad svenska politiker blundar för)" menar jag tala klarspråk. Med "i handling göra avsteg (från vad svenska politiker ignorerar)" menar jag framföra förslag på politiska beslut, som skulle kunna ha någon större effekt på problem, som partiet har identifierat.)
Vet inte exakt vad den där texten ska användas till men om det ska vara på nån hemsida eller i ett partiprogram etc. som ska locka så mkt väljare som möjligt tror jag texten vara mer allmängiltig och strömlinjeformad liksom, det är lite väl akademiskt språk oxå, lite på samma sätt som dumvänstern när de snackar om rasistiska strukturer o sånt. vad är primalterapeutisk liksom?

det var det där med på södermalm ihopsnickrad moralfilosofi som jag tyckte var onödigt, det är "stockholmssnack", innestadsreferenser, det är ingen i Örnsköldsvik som bryr sig om sånt där, inte ens de som läst på Umeå Uni.

Jag tycker hela det stycket handlar om att man ifrågasätter huruvida dagens politiker är förmögna att ta ansvar för det samhälle som de är valda för att förvalta och hur deras agerande verkar vara motiverat av andra överväganden och som bottnar i att de inte behöver ta några konsekvenser av sina beslut eftersom de inte lever i det samhälle som de beslutar om.

Nu var ju frågan om vi tycker att man går "för långt" och då tyckte jag bl.a. det som står om att dagens politiker inte vill oss väl, att de inte är vuxna, är barnpolitiker och att de med sin aktivism vill fylla sina tomma liv är över gränsen. Det är rätt allvarliga anklagelser väl och lite fördomsfullt? Räcker det inte med att bara säga att konstatera att deras politik och deras agerande är ansvarslöst och skadar delar av samhället utanför deras bakgård och att förr i tiden var politiker inte på det sättet utan de var riktiga statsmän med samhällets bästa för sig etc.

Jag gillar att man anlägger ett historiskt perspektiv och påminner om att det inte alltid varit såhär, (det går tio Annie Lööf eller Tomas Tobé på en Ingvar Carlsson o då var han ändå sosse ) Jag gillar oxå att man betonar att det är upp till oss själva etc. man bör använda lite från libertariankittet eftersom nannystate-sverige blir alltmer parodiskt. De borgerliga partierna har ju släppt det där helt, till och med L.

Istället för att prata om barn o att de inte är vuxna kan man kanske ta in mer försiktiga antydningar om att det är karriärpolitiker och att det är mammon som styr. Jag för min del tror att det är mer sådant som är orsaken till problemen. Det går oxå att förklara mkt av det som bara är ett spel i dagens politik med att det är pengar som styr. Jag avskyr oxå verkligen flera av de hycklande vänstermänniskorna vars godhet består i att de står upp för att staten ska bekosta välgörenhet åt dem på bekostnad av samhällsfunktioner som de inte har behov av så att de kan sova gott, men jag tror inte man vinner några röster på att utveckla det utan man bör fokusera på effekterna av dagens politik och presentera lösningar.
Citera
2017-05-24, 22:45
  #8
Medlem
Har ingen större betydelse hur ett parti uttrycker sig så länge de håller sig till sanningen om det de har en åsikt om.
Som gammal politiker från 1960-1990, och med en politisk åsikt som till stor del överensstämmer med som nämns i inlägget.
Politiker av idag har ingen annan åsikt än det som för dagen är populärt, i morgon kan de ha en helt motsatt uppfattning.
Flera partier på den borgerliga sidan överdriver också "problemen" som finns, och har funnits, så länge jag kommer ihåg, och det är oftast just de borgerliga som orsakat problemen.
"öppna våra hjärtan" är just ett exempel på detta, alltså den så kallade arbetskraftinvandring, där man avskaffade fackets vetorätt som tidigare fanns. Innan skulle kompetensen man efterlyste saknas i Sverige innan man genom förhandling fick ta in utanför Sveriges gränser.
Citera
2017-05-25, 08:16
  #9
Medlem
pinger99s avatar
Bra skrivet och sunda resonemang, men det kommer inte att bli något av det.

Partiet kan få mindre än 1000 röster, aldrig bli omnämnt och läggas ner något år efter valet.

Om man mot förmodan lyckas bryta igenom barriären så kommer partiet bli kapat av virrpannor
vilket vi sett några gånger tidigare. (Piratpartiet?)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback