Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 16:15
  #1
Medlem
Hej, en kompis till min kompis pluggar just nu till körkortet, nu kommer vi till problemet. Han kan inte det svenska språket. Teorifrågorna kan han översätta till sitt språk men under körlektionerna har han lite svårt att förstå vad läraren säger. Läraren bad honom att gå och lära sig språket innan han får köra, då kommer vi till min fråga, får han bli erbjuden tolk eller måste han gå och lära sig språket innan han får ta körkort?

EDIT: tydligen har han med sig en tolk men läraren vägrar då han tycker att han själv ska svara när läraren "undervisar"
__________________
Senast redigerad av nereeren 2017-05-20 kl. 16:20.
Citera
2017-05-20, 16:28
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Det verkar fan rimligt att en person som skall få förtroendet med svenskt körkort begriper språket?
Citera
2017-05-20, 16:31
  #3
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nereeren
Hej, en kompis till min kompis pluggar just nu till körkortet, nu kommer vi till problemet. Han kan inte det svenska språket. Teorifrågorna kan han översätta till sitt språk men under körlektionerna har han lite svårt att förstå vad läraren säger. Läraren bad honom att gå och lära sig språket innan han får köra, då kommer vi till min fråga, får han bli erbjuden tolk eller måste han gå och lära sig språket innan han får ta körkort?

EDIT: tydligen har han med sig en tolk men läraren vägrar då han tycker att han själv ska svara när läraren "undervisar"
Det lär ju vara upp til körskolan att besluta om det är okej att din kompis vill ha en tolk i bilen. Dock kan jag förstå om det hela blir mycket problematiskt. Om läraren vrålar "Bromsa för i helvete!" är det nog viktigt att din kompis förstår vad läraren vill utan att det först måste översättas. Så, din kompis får antingen leta runt efter körskolor som tillåter tolk under körningen eller mycket riktigt lära sig språket först.
Citera
2017-05-20, 18:05
  #4
Medlem
MyLittleTonys avatar
En körskola i Malmö kan vara vad din vän söker, där körskoleläraren både kan lära ut körkort, och prata diverse blattespråk.
Citera
2017-05-20, 18:33
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Följer tolken med sen och översätter alla skyltar när personen kör bil?
Citera
2017-05-20, 20:05
  #6
Medlem
Det värsta som finns är invandrarkvinnor som har sitt förklä....sin man med sig i baksätet för att "tolka". Håller han inte truten under körningen när jag undervisar åker han ut. Annars har jag ingen aning om vad han säger till sin fru, åsså helt plötsligt gör hon nåt helt idiotiskt eftersom hon ju inte vågar säga emot sin man.
Citera
2017-05-21, 00:56
  #7
Medlem
Kompisen bör byta lärare. Kan kompisen lära sig trafikreglerna och tillräcklig svenska för att tolka de förekommande vägmärkena så är det fullt tillräckligt. Allt annat är överkurs. Visst kan det var lämpligt att lära sig svenska för att bosätta sig i Sverige men det är knappast ett krav för att kunna skaffa körkort och köra bil. Skilj på äpplen och päron!
Citera
2018-04-07, 15:53
  #8
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Det verkar fan rimligt att en person som skall få förtroendet med svenskt körkort begriper språket?

Bara i Sverige.
Inte fan får man tolk när man ska ta körkort i USA. 😂
Citera
2018-04-07, 16:31
  #9
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Följer tolken med sen och översätter alla skyltar när personen kör bil?
Vad är det för skyltar som måste översättas menar du? De flesta skyltar som har med trafiksäkerhet att göra är ganska internationella och hyfsat tydliga med vad som avses. De skyltar som har text är väl vanligtvis för att orientera sig och det är väl i så fall upp till föraren att på ett eller annat sätt göra detta?
Jag kan t.ex. inte många ord tyska, men kan/får ändå köra bil i Tyskland.

Att det sedan kan tyckas vara lämpligt att kunna språket i det land man valt att leva i är en annan fråga, men för att köra bil ser jag inget hinder om man inte kan språket.
Citera
2018-04-14, 23:54
  #10
Medlem
JoelSUOMIs avatar
(FB) Nekas tolk - klarar inte uppkörningen



Dålig idé!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback