Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 14:47
  #1
Medlem
Fittheligeandes avatar
Vad ljög ni om?

Blev ni genomskådade?

Vad ledde det till slut till?
Citera
2017-05-20, 14:54
  #2
Medlem
RadikalFails avatar
Nej. Har jag inte gjort. Ser inte vitsen med det.
Citera
2017-05-20, 14:57
  #3
Medlem
Logisksvensks avatar
Det gör väl alla

"Jag är en go get:er"

"Sjukt ambitiös"

"Det finns ingen i Sverige som är bättre på det är området än vad jag är"

"Anställer du mig så kommer jag arbeta stenhårt varje dag för att bevisa att ni gjort rätt beslut"

"Det spelar ingen roll att jag är outbildad, är man driven så kan man bli vad man vill och det kommer jag göra allt jag kan för att uppnå, ge mig bara chansen"




Dessa ord säljer som smör i arbetsintervjuer
Citera
2017-05-20, 15:00
  #4
Medlem
Idittfejss avatar
Ja, ljög mig till att jobba som webbutvecklare. Hade tagit en kurs på nätet i någon vecka och kollat lite youtube videos.

Detta var utomlands också, hade en referens som var min kompis. Dom ringde upp honom där han blåljög då han var med på detta.

Efter 2 veckor upptäcker arbetskamraterna att jag inte har en jävla aning om vad jag höll på med och chefen tog in mig i ett rum och samtala med mig. Forsatt att ljuga och lovade att skärpa mig, men det spelade ingen roll då jag inte visste vad jag höll på med. Fick sparken 2 dagar senare.

Hade nog fått sparken tidigare men första veckan var ganska soft.

Annars ljuger man alltid på intervjuer. Eller överdriver extremt.
Citera
2017-05-20, 18:31
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Vad gör det att du VILL ljuga? Så du har råd att köpa rysk kaviar?
Citera
2017-05-20, 19:42
  #6
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Inte mer än vad man normalt gör på intervjuer, man vill ju presentera sig så väl som möjligt.

Har däremot varit med om sökande som uppenbarligen blåljugit, minns speciellt en, han sökte en tjänst som webutvecklare (värt att nämna att detta var utomlands), han verkade rätt grön men lämnade en god referens som intygade att han var en tillgång för företaget.

Tog väl två veckor innan kollegorna upptäckte att han inte hade en jävla aning om vad han höll på med, åkte på ett samtal med chefen och fick en chans till men två dagar senare åkte han ut.
Citera
2017-05-20, 19:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Naj. I stället för att ljuga så har jag arbetat upp mina meriter. Fantastiskt, va?

Vad stolt du måste vara. Snart är det nedskärningar och gissa vem som ryker? Du

Och inte han som ljög om sina meriter och som chefen trodde på. Hårt va?
Citera
2017-05-20, 20:45
  #8
Medlem
Har provat en gång att köra på motsatsen. Jag var helt ärlig. På frågan varför jag ville arbeta där, svarade jag att jag inte visste att jag ville det. Men att det med stor sannolikhet inte skiljer så jäkla mycket mellan de olika företagen, och att det var inom mitt kompetensområde. De frågade om utbildningen jag gått, och jag utvärderade den, hårt :-D. Så där fortsatte jag, och fick jobbet. Kommentaren jag fick efteråt var, att det aldrig hade träffat någon så ärlig.
Citera
2017-05-20, 21:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Ja, ljög mig till att jobba som webbutvecklare. Hade tagit en kurs på nätet i någon vecka och kollat lite youtube videos.

Detta var utomlands också, hade en referens som var min kompis. Dom ringde upp honom där han blåljög då han var med på detta.

Efter 2 veckor upptäcker arbetskamraterna att jag inte har en jävla aning om vad jag höll på med och chefen tog in mig i ett rum och samtala med mig. Forsatt att ljuga och lovade att skärpa mig, men det spelade ingen roll då jag inte visste vad jag höll på med. Fick sparken 2 dagar senare.

Hade nog fått sparken tidigare men första veckan var ganska soft.

Annars ljuger man alltid på intervjuer. Eller överdriver extremt.
Hjälte!!
Citera
2017-05-21, 01:17
  #10
Medlem
RobinFromHoods avatar
Har lagt till jobb jag aldrig haft på CV. Falska referenser från bekanta med.
Citera
2017-05-21, 01:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Vad stolt du måste vara. Snart är det nedskärningar och gissa vem som ryker? Du

Och inte han som ljög om sina meriter och som chefen trodde på. Hårt va?
Du har nog rätt. Bortsätt från två års tjänstledighet så har jag 15 års fast anställning. Ett tips. Försök aldrig bli chef.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback