Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 14:29
  #1
Medlem
adressandrings avatar
Förra året köpte jag sockrade munkar på en liten lokal ICA-butik. Munkarna låg i en genomskinlig plastförpackning som såg ut som en stor äggkartong. På baksidan minns jag att jag läste att de var tillverkade i Finland eller om bageriet var finskt eller liknande.

Munkarna var lite mindre i storlek och påminde i smak om färska munkar man kan köpa på festivaler / karnevaler. Skillnaden var att dessa var fabrikstillverkade men smakade lika gott som dessa färska.

Jag har inte lyckats hitta dessa på någon ICA-butik i närheten av mig.

Någon som känner igen beskrivningen och känner till märket?
Citera
2017-05-20, 18:29
  #2
Moderator
rotadents avatar
Det fanns åtminstone för några år sen sockrade minimunkar på exempelvis ICA som jag har för mig var från Finland. Jag tyckte dock inte att de var så goda. De låg i ett plasttråg. Minns inte vad de hette, har inte sett dem på länge heller.
Citera
2017-05-21, 09:48
  #3
Medlem
arnekos avatar
https://finskabutiken.wordpress.com/tag/munkar/ vet inte om de är dom du menar, menar.
Tips , kola in finska butiker .
Citera
2017-05-22, 00:25
  #4
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det fanns åtminstone för några år sen sockrade minimunkar på exempelvis ICA som jag har för mig var från Finland. Jag tyckte dock inte att de var så goda. De låg i ett plasttråg. Minns inte vad de hette, har inte sett dem på länge heller.

Dessa! Helt rätt! Synd att de inte finns längre.

Kan du rekommendera några som smakar bättre än Dunkin i Sverige, men som är mer lättillgängliga än festivalmunkar?
Citera
2017-05-22, 01:30
  #5
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Dessa! Helt rätt! Synd att de inte finns längre.

Kan du rekommendera några som smakar bättre än Dunkin i Sverige, men som är mer lättillgängliga än festivalmunkar?

Jag tycker att det är ont om goda munkar i Sverige, köper aldrig munkar från Dunkin. Ibland köper jag munkar från Willys (den med choklad och strössel på). Men Lidl har munkar men då kanske man måste vara där rätt tidigt om man inte vill ha munkar som har legat länge. Men jag har för mig att City Gross hade munkar i plastförpackning förut, men vet inte om det är samma som du söker.
Citera
2017-05-22, 01:50
  #6
Medlem
På ICA-Matmäster, Folkungagatan höga nummer i Sthlm, säljs munkar i tvåpack i (så vitt jag minns) genomskinliga påsar - i detta nu - (170521). Har för mig att det är någon form av extrapris kopplat till dessa munkar. De ser ut att vara i normal storlek. Har dock aldrig smakat på dem.
Citera
2017-05-22, 21:51
  #7
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Dessa! Helt rätt! Synd att de inte finns längre.

Kan du rekommendera några som smakar bättre än Dunkin i Sverige, men som är mer lättillgängliga än festivalmunkar?

Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag tycker att det är ont om goda munkar i Sverige, köper aldrig munkar från Dunkin. Ibland köper jag munkar från Willys (den med choklad och strössel på). Men Lidl har munkar men då kanske man måste vara där rätt tidigt om man inte vill ha munkar som har legat länge. Men jag har för mig att City Gross hade munkar i plastförpackning förut, men vet inte om det är samma som du söker.

Håller med, det är halvrisigt utbud i Sverige generellt. Så länge de är färska kan matbutiks-munkar vara helt okej, men det är ju det där med färska... Lidl har generellt bra utbud på butiksbakat bröd och de kör väl 2-3 omgångar om dagen åtminstone, så det är hyfsad chans att det är riktigt färskt. Jag har aldrig köpt deras munkar dock utan mest matbröd.

City Gross handlar jag aldrig på länge eftersom jag bor rätt långt från någon av deras butiker numera. Men på den tiden jag handlade mycket där hade de rätt mycket knasigt fikabröd. Rätt mycket pajer, munkar, wienerbröd och liknande. Vissa grejer som var butiksbakade och annat som kom från bageri.
Citera
2017-05-28, 21:08
  #8
Moderator
rotadents avatar
Jag var på Picard i dag och de har munkar som liknar de där finska:
http://www.picard.se/12-mini-munkar.html

Jag har inte testat dem, men Picard brukar hålla hög klass så de är säkert bra. Eller ja, så bra som icke nyfriterade munkar kan bli
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback