Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-21, 16:07
  #25
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det här var bland det mer snurriga jag läst på FB, och det säger ju inte så lite.

Har du exempel på vilken industri du menar och vilka kända artister man tagit död på?

Poison?

Du verkar ha noll koll på musikbranchen och musikhistorien.

Makten har tagits från skivbolagen inte artisterna. Skivbolag har ju praktiskt taget ingen makt alls idag jämfört med 70- och 80-talet. Att det är skivbolagen som server radiostationer är ju inget nytt. De har de alltid gjort. Skivbolagen har dessutom alltid varit svansar. När en viss musik-genre slår så signar de allt i sikte. När det speciella musikmodet är över så dumpar de artisterna som inte sålt tillräckligt.

Skvalmusik har alltid funnits.

Exempel på trender med "ungdomsmusik" som avlöst varandra:

Rock 'n' Roll
Brittpop a la Beatles.
Progressiv musik / Glamrock
Punkrock
Heavy Metal / Synth
Pudelrock
Grunge
Nu Metal
etc...

Death Metal / Black Metal har aldrig varit större än nu.

Ghost ligger på listorna världen över med sin satanshårdpop.

Ungdomar idag lyssnar på allt men köper inga skivor. De är glada att välja något som de får via Spotify.

Din hypotes känns inte bara helt fel. Den är helt fel.

Du missuppfattar hela hypotesen. Antagligen var du inte med under grungevågen?

Det här är alltså före Internet o mobiltelefoni. Det är lätt att sitta nu i efterhand o säga att "si o så blev det". Vad som är viktigt var elitens agenda under de här åren sedan att allt inte gick i medvind är en annan frågeställning.

Alla som läser den här tråden o är konspirationsteoretiker bör fråga sig själv dessa frågor:
1. Har eliten skaffat sig överväldigande makt inom musikindustrin?
2. Om så är fallet, när skaffade sig eliten den här makten?

Jag presenterar bara en teori här o det är inte min egen teori. Som jag nämnde innan finns den här teorin bland konspirationsteoretiker i så gott som alla världsdelar.
Citera
2017-05-21, 16:21
  #26
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Du missuppfattar hela hypotesen. Antagligen var du inte med under grungevågen?

Det här är alltså före Internet o mobiltelefoni. Det är lätt att sitta nu i efterhand o säga att "si o så blev det". Vad som är viktigt var elitens agenda under de här åren sedan att allt inte gick i medvind är en annan frågeställning.

Alla som läser den här tråden o är konspirationsteoretiker bör fråga sig själv dessa frågor:
1. Har eliten skaffat sig överväldigande makt inom musikindustrin?
2. Om så är fallet, när skaffade sig eliten den här makten?

Jag presenterar bara en teori här o det är inte min egen teori. Som jag nämnde innan finns den här teorin bland konspirationsteoretiker i så gott som alla världsdelar.

Jag var med. Jag har koll. Jag var tom med när MTV startade.

1 Eliten (i form av Sony, WB, Universal, etc) har makt över musikindustrin.
2 Sedan starten.

Det är en ganska vrickad teori. Vad är syftet om de har och alltid haft makt över radiovågona? De som har pengarna styr.

Grunge är resultatet av ett par band låg rätt i tiden.

Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Pearl Jam - Alive
Alice in Chains - Man in the Box

Det gjorde att Seattle blev stekhett och band som Screaming Trees, Mudhoney och en massa andra band signades och spreds i hopp om att det skulle generera fler hits.

Det som banade vägen för Grunge var bla Metallicas svart album och Red Hot Chilli Peppers succe. Alternativ och hård musik var åter säljbar efter pudelrockens era.
Citera
2017-05-21, 16:54
  #27
Moderator
Konspirationer och alternativa teorier --> NWO, Illuminati, frimurare och ordensväsende
/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback