Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 13:56
  #1
Medlem
Lord_Autos avatar
Tjena!
Ska lämna löneanspråk om en vecka angående en tjänst som webbutvecklare/systemutvecklare.
Jag har googlat en del på detta och det verkar ligga på 25k och upp beroende på erfarenhet, ålder etc..

Lite om mig...
30 år gammal.
Har en examen från en .NET-utbildning.
Haft 22veckor praktik inom området på olika företag.
Jag kan alltså det mesta om dom "relevanta bitarna" inom .NET. Vill påstå att jag är en fullstack idag. PHP-utveckling har jag även blivit vassare på efter diverse praktik. Ja...Jag kan babbla om allt möjligt...Javascript, C#, databaser... Ni har väl en ungefärlig bild av mig nu.

Hur mycket bör jag tjäna 2017?
__________________
Senast redigerad av Lord_Auto 2017-05-20 kl. 14:04.
Citera
2017-05-20, 14:10
  #2
Medlem
Resanhems avatar
Krävs mer information. Vilken stad gäller det? Har några kompisar som jobbar på större företag i Stockholm och de har ungefär 2 år erfarenhet. Den ena har 29k och den andra har 32k. Båda är fullstackare.

Sen har man hört ryktesvägen om folk som fått 29k som ingångslön i Örebro. Detta var dessutom en person som sökt jobb i nästan ett år efter utbildningen.
Citera
2017-05-20, 14:11
  #3
Medlem
Idittfejss avatar
Net utbildningar, är det en YT utbildning då? ej universitet?
Citera
2017-05-20, 14:24
  #4
Medlem
Lord_Autos avatar
Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Vilken stad gäller det?
Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Net utbildningar, är det en YT utbildning då? ej universitet?
Ja precis. YH eller vad det nu kallas idag..
Valde detta framför Universitet eftersom att praktik ingick.
Citera
2017-05-20, 15:27
  #5
Medlem
Idittfejss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Auto
Tack för svar!


Göteborg.


Ja precis. YH eller vad det nu kallas idag..
Valde detta framför Universitet eftersom att praktik ingick.

Ok, du kommer inte få samma lön som en utbildad systemutvecklare från ett universitet. Får du många jobberbjudande föresten?
Citera
2017-05-20, 16:17
  #6
Medlem
Lord_Autos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Ok, du kommer inte få samma lön som en utbildad systemutvecklare från ett universitet.
Aha, där ser man. Det trodde jag inte inom en marknad som söker så mycket arbetskraft.

Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Får du många jobberbjudande föresten?
Har själv inte sökt några jobb.. än..
Jobberbjudandet som jag ska ha nästa vecka är från ett företag via en av mina tidiga praktiker.
Har också fått 3-5 erbjudande via LinkedIn.
Citera
2017-05-20, 18:49
  #7
Medlem
27-30k?

Du har ingen konkret erfarenhet utanför dina 22 veckor, så har svårt att se att du ska få mer än 30k.

Säg inte att du är fullstack developer heller. "Jack of all trade, master of none"
Citera
2017-05-20, 23:49
  #8
Medlem
Brunbeverns avatar
Vet inte riktigt om årtalet är särskilt relevant i frågan, då jag har hört samma siffror nu av både arbetsgivare, nyanställda och från universitet ända sedan 2007. Då menar jag inte siffror som en konstant att "såhär mycket får man", för det går ju inte styra efter, utan att man efter en IT-inriktad kandidatexamen på högskolan kunnat räkna med att gå in på ungefär 26-28k. Dessa siffror verkar helt enkelt vara exakt samma nu även 10 år senare.
Citera
2017-05-20, 23:54
  #9
Medlem
Göteborg har lite lägre konsultpriser också eftersom Volvo har pressat ner dom en aning.
Därför blir lönerna lite lägre där än på flera andra ställen i Sverige.
Citera
2017-05-22, 08:15
  #10
Medlem
Är själv 25 och sitter med php, javascript & mysql. Jobbar i storstad med 7 års arbetslivserfarenhet, utan högskola eller gymnasiebetyg. Har 31k i lön just nu, gick dock in på 14.8k

Vi skulle värdera någon som arbetat 3 år över de som gått en utbildning samma period, tar ett tag innan nyexade blir produktiva och det återspeglas i lönen. Vi skulle nog inte erbjuda mer än 25 i ingång, sen kan det snabbt gå uppåt för dom som presterar.
Citera
2017-05-22, 10:07
  #11
Medlem
23k är normal ingångslön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback