Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-20, 12:10
  #1
Medlem
Kan någon berätta historia om pirater och dess levene?

Fanns dem?
Är bilden om dem som vi framställer dagens vikingar, med horn, flugsvamp och allt?
Idag finns det "pirater" hur långt bak i tiden har de funnits? Var vikingarna "pirater"?

Ja ni förstår.. Capten sparow och hans gäng i verkligheten...
Citera
2017-05-20, 12:48
  #2
Medlem
Idittfejss avatar
Mycket av pirater är överdrivet eller stereotypiska föreställningar. Skulle jämnföra dom med dagens ISIS. Se hur ISIS lever, så levde dom. Fattigt och djälvulsk liv.
Citera
2017-05-20, 14:23
  #3
Medlem
Ördögs avatar
Här är en gammal diskussion om den populärkulturella bilden av pirater och dess förankring i verkligheten.

(FB) Varför hade pirater krok, träben, lapp för ögat & papegoja på axeln?
Citera
2017-05-20, 14:51
  #4
Medlem
Här har piraterna ritat ut skatten med ett x på en karta gjord av kex - och man anförtror papegojan att bevaka kartan

https://flimspringfield.files.wordpr...sons-parot.gif
Citera
2017-05-20, 16:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Kan någon berätta historia om pirater och dess levene?

Fanns dem?
Är bilden om dem som vi framställer dagens vikingar, med horn, flugsvamp och allt?
Idag finns det "pirater" hur långt bak i tiden har de funnits? Var vikingarna "pirater"?

Ja ni förstår.. Capten sparow och hans gäng i verkligheten...
Vikingarna hade inte horn på hjälmarna och de var i första hand handelsmän. Gällande sjörövare
på 16-1700 talet var det väldigt blandat från rena galningar som L Óllonais till hyfsade typer som
Edward England.
Citera
2017-05-20, 17:23
  #6
Medlem
Moramannens avatar
Sjörövare har funnits ända sen människan började bygga båtar, eller större skepp i alla fall. Redan i antika grekiska och romerska texter nämns pirater. Julius Caesar blev i sin ungdom tillfångatagen av pirater och svor att utrota detta Medelhavets gissel. Romarna fick med tiden bukt med piraterna, men minns jag rätt försvann de inte helt förrän efter Caesars tid.
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Mycket av pirater är överdrivet eller stereotypiska föreställningar. Skulle jämnföra dom med dagens ISIS. Se hur ISIS lever, så levde dom. Fattigt och djälvulsk liv.
Fast pirater hade ingen ideologi eller statsbyggande tanke, även om en del sjörövarkaptener stundtals hade kungliga kaparbrev. Drivkraften var i första hand ekonomisk, inte religiös eller ideologisk. Den enda likheten är att pirater och jihadister båda lockades/lockas av drömmer om ära, äventyr och berömmelse samt ofta var/är brutala mot sina fiender. De delar rekryteringsbas i att båda fick/får ny personal från sina tiders respektive utanförskapsområden (slummen i hamnstäder, betongförorter), men dessa ytliga likheter återfinns i nästan alla arméer/gerillor/rövarband/terrorcellor m.m. i alla tider.

Jag skulle nästan säga att en pirat och en jihadist är varandras motsatser (även om nyanser och motiv hos individer i båda läger säkert överlappar då och då): Piraten ville göra vad som föll honom in, ta vad han ville ha, och slippa slicka diverse styrande i baken. Jihadisten vill istället skapa ett samhälle där ingen får göra vad den vill och där man konstant måste underkasta sig koranen, sharia, imamer, kalifen och Allah. Jihadisten menar att det är så man får ett gott liv efter döden. Piraterna var mer intresserade av att få ut det mesta möjliga av livet före döden.
Citera
2017-05-20, 18:02
  #7
Medlem
Idittfejss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Sjörövare har funnits ända sen människan började bygga båtar, eller större skepp i alla fall. Redan i antika grekiska och romerska texter nämns pirater. Julius Caesar blev i sin ungdom tillfångatagen av pirater och svor att utrota detta Medelhavets gissel. Romarna fick med tiden bukt med piraterna, men minns jag rätt försvann de inte helt förrän efter Caesars tid.

Fast pirater hade ingen ideologi eller statsbyggande tanke, även om en del sjörövarkaptener stundtals hade kungliga kaparbrev. Drivkraften var i första hand ekonomisk, inte religiös eller ideologisk. Den enda likheten är att pirater och jihadister båda lockades/lockas av drömmer om ära, äventyr och berömmelse samt ofta var/är brutala mot sina fiender. De delar rekryteringsbas i att båda fick/får ny personal från sina tiders respektive utanförskapsområden (slummen i hamnstäder, betongförorter), men dessa ytliga likheter återfinns i nästan alla arméer/gerillor/rövarband/terrorcellor m.m. i alla tider.

Jag skulle nästan säga att en pirat och en jihadist är varandras motsatser (även om nyanser och motiv hos individer i båda läger säkert överlappar då och då): Piraten ville göra vad som föll honom in, ta vad han ville ha, och slippa slicka diverse styrande i baken. Jihadisten vill istället skapa ett samhälle där ingen får göra vad den vill och där man konstant måste underkasta sig koranen, sharia, imamer, kalifen och Allah. Jihadisten menar att det är så man får ett gott liv efter döden. Piraterna var mer intresserade av att få ut det mesta möjliga av livet före döden.

Menade mer levnadssättet, att bli pirat eller åka ned till mellanöstern och joina ISIS. Vad dom stod idelogisk och motiv är inte vad jag antyder på. Att båda livsvalen att bli pirat eller jihadist är romantiserad.
Citera
2017-05-20, 18:30
  #8
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Menade mer levnadssättet, att bli pirat eller åka ned till mellanöstern och joina ISIS. Vad dom stod idelogisk och motiv är inte vad jag antyder på. Att båda livsvalen att bli pirat eller jihadist är romantiserad.
Då är jag med. Men som jag skrev, samma romantisering gäller även främlingslegionärer, svarta och gröna baskrarna, vikingarna, Waffen-SS-frivilliga, andra världskrigets motståndsrörelser, internationella brigaderna under spanska inbördeskriget, samt kurdiska grupper som bl.a. PKK och YPG/YPJ. Att åka utomlands för att strida har i alla tider haft ett romantiskt skimmer över sig av olika anledningar.
Citera
2017-05-20, 20:17
  #9
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Kan någon berätta historia om pirater och dess levene?

Fanns dem?
Är bilden om dem som vi framställer dagens vikingar, med horn, flugsvamp och allt?
Idag finns det "pirater" hur långt bak i tiden har de funnits? Var vikingarna "pirater"?

Ja ni förstår.. Capten sparow och hans gäng i verkligheten...

Ursprunget till de moderna stereotyperna är en bok från 1724 med titeln, "A General History of the Robberies and Murders of the most notorious Pyrates".

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Gene...of_the_Pyrates

Det är en klart läsvärd bok och passar bra som sängläsning Man kan ta en pirat om dagen innan det är dags att sova. Boken finns på ett antal bibliotek.

Säkerligen fanns det folk som såg ut som i berättelserna, men ofta kan de nog ha varit avsevärt mer städade.

De mest udda piraterna tror jag man finner tidigt i Karibiens historia, när Europa ännu inte hade så stor kontroll.

Pirater har funnits i alla tider, och överallt. Några som inte har nämnts är moropiraterna från Sulusultanatet. De härjade långt in på 1800-talet och före det kan man säga att de härskade över farvattnen runt Filippinerna. Förutom försök att utrota dem kan förändrade handelsmönster orsakade av ny fartygsteknik vara huvudorsaken till att de försvann.
Citera
2017-05-22, 14:54
  #10
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=pFYp...ViSwRsnF6yp2wm

Epic how to. Det är intressant att dom var så liberala och demokratiska, men ja Pirater betraktades som den tidens terrorister. Å andra sidan var hela det samhället en enda stor blöt örfil. I bästa fall.
Citera
2017-05-22, 21:36
  #11
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Sjörövare har funnits ända sen människan började bygga båtar, eller större skepp i alla fall. Redan i antika grekiska och romerska texter nämns pirater. Julius Caesar blev i sin ungdom tillfångatagen av pirater och svor att utrota detta Medelhavets gissel. Romarna fick med tiden bukt med piraterna, men minns jag rätt försvann de inte helt förrän efter Caesars tid.
Det fanns kvar pirater i Medelhavet efter romarna. Bl.a. längst dalmatinska kusten.

I Karibien så var det väl lite som i filmerna, dock förskönat i det senare fallet. Jag tänker mer på att man kunde "pirata" med kronans välsignelse, men det kunde stå en dyrt om kronan ändrade sig.

Kronan = britterna.
Citera
2017-05-22, 22:18
  #12
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Det fanns kvar pirater i Medelhavet efter romarna. Bl.a. längst dalmatinska kusten.

I Karibien så var det väl lite som i filmerna, dock förskönat i det senare fallet. Jag tänker mer på att man kunde "pirata" med kronans välsignelse, men det kunde stå en dyrt om kronan ändrade sig.

Kronan = britterna.
Det var inte bara i Storbritannien som kronan utfärdade kaparbrev. I princip alla sjöfararnationer, inklusive Sverige, gjorde det. Höll man sig till reglerna var det inga problem, men om man som kapare överskred sina befogenheter gjorde man sig skyldig till sjöröveri och riskerade därmed dödsstraff, ja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback