Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 21:11
  #109
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Missionerande? Herregud, att begära en nyanserad bild, att ifrågasätta något är väl inte samma som att missionera? Eller känner du dej så hotad av att bli ifrågasatt? Sådant tyder ju verkligen på osäkerhet, och ev att du bara helt enkelt har fel.

Nyanserad bild? Läser man din inläggshistorik framgår det tydligt att du är antroprosof och vaccinmotståndare, men du döljer det genom förmenta trådfrågor vilket är en oärlig debattstil.
Hotad känner jag mig inte men jag har svårt att förhålla mig neutral till det som jag uppfattar som fakta resp. humbug.
Om humbuget dessutom hotar folks hälsa så känner jag mig lite skyldig att ta del i debatten och opponera mig mot tramset.
Citera
2017-05-23, 21:14
  #110
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Ja, du har såklart rätt till din åsikt. Intressant ordval: "neka". Det är ju inte direkt så att ungen står och säger - snälla, vaccinera mej!

Nej det gör dem inte givetvis, men det är ändå till för barnets bästa.

Citat:
OK, så du anser att man helt ska bortse från individuella skillnader hos barnet när man vaccinerar. Och bara göra undantag vid immunssuppresion.

Svar ja.

Citat:
Hur ser du på att i vissa fall senarelägga vaccination hos barn? Dvs att man gör den, fast skjuter upp den om barnet anses svagt tex? Eller om föräldrarna önskar att barnet ska vara lite äldre innan det är dags?

Senareläggning av vaccin vore inte bra eftersom det då finns då risk att barnet hinner insjukna.
Citera
2017-05-24, 21:35
  #111
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Det är intressant att ingenstans i Wiki artikeln står det att man vetenskapligt har vederlagt Wakefields studie.
...
Det slår mig just att du inte förstår hur processen fungerar. Det är inte så att man tittar på Wakefields studie och sen gör en egen studie om Wakefields studie som sen döps till "Wakefields study is a fraud: a randomized controlled study". Nej det granskas av kontrollgrupper med varierande sammansättning, oftast bl.a. forskare. Ett sätt att identifiera falsk forskning är att se om artikeln har dragits tillbaka.. vilket hände med Wakefields.
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
...
"Oavsett kontroversen runt Dr. Wakefield så finns det över 130 forskningsrapporter[8] som stödjer hypotes om att det kan finnas samband mellan vaccinets innehåll och autism i barn.

En annan omtalad skandal är gällande Dr. Poul Thorsen från Danmark. Dr. Poul Thorson är en av medförfattarna och data manager för två ledande utländska studier som används av CDC (folkhälsomyndigheten i USA) som grund för sina påståenden att vacciner inte orsakar autism. Dr. Poul Thorson är anklagad för bedrägeri och penningtvätt där han lurat till sig över 1 miljoner dollar genom falska bidragsansökningar för sina studier. År 2009 blev han utskämd och ombedd att avgå från sin position på Aarhus Universitet[9] och är i nuläget efterlyst av interpool och finns med på OIG Most Wanted Fugitives[10] . Studier gjorda av Dr. Poul Thorson är kontroversiella där man ifrågasätter dess trovärdighet och anklagar dom för att vara fabricerade."


Så oavsett om man fäller Wakefield så finns det uppenbarligen 130 forskningsrapporter som går på samma linje som hans.
130 studier alltså. Wow... vann du nu? Om jag påstår att det finns 500 studier som visar att vaccin är säkra, vann jag då istället? Fattar du verkligen ingenting? Vinner verkligen den som kan skrapa ihop mest artiklar? Du kan ju inte ens läsa en Wikipediasida, vem ska sitta och läsa dina 130 skitstudier? Du vet inte vilka de är och om de är irrelevanta. Så skit på dig med dina 130 studier.

Och Poul Thorsen... En medförfattare på två av alla studier som talar emot autismsambandet råkar vara en ekonomisk bedragare. Då skiter vi i innehållet då. Varför förstår aldrig såna som du att det är innehållet, inte budbäraren, som är det viktiga.
Citera
2017-05-25, 19:27
  #112
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Fortfarande är din källa en antroposofisk bias länk med vad jag kan se källlösa diagram som säger intet.

Epidemier har kraftiga utbrott och däremellan mindre insjuknande. Vill man se en korrekt bild ska man titta på https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ner-a-o/polio/ där ett diagram visar
visar utbrott i Sverige över tid och avsaknaden av några fluktuationer efter man införde vaccinering. Naturligtvis utmärker sig en grupp i Järna där fall uppdagades och där många icke vaccinerade och symtomfria bar på viruset.

Så din länk är en bedräglig länk enkom att försöka sprida desinformation.
All statistik i länken kommer från ”Allmän hälso- och sjukvård”, ”Svensk epidemistatistik”, ”Tjänsteläkarerapporten”, Epid. avd. SBL. ”Dödsorsaksregistret”, Statistiska centralbyrån och Socialstyrelsen.
Tillgängligt för alla.
Dina försök till smutskastning ändrar tyvärr inte fakta.
Poängen är att man kan se både på antal insjuknade och på antalet dödsfall.
Inte bara på antalet insjuknande.

Jag börjar förstå ditt nick nu. Det är inte att du är källkritisk, du är bara kritisk till källor du inte gillar.
Citera
2017-05-25, 20:05
  #113
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
All statistik i länken kommer från ”Allmän hälso- och sjukvård”, ”Svensk epidemistatistik”, ”Tjänsteläkarerapporten”, Epid. avd. SBL. ”Dödsorsaksregistret”, Statistiska centralbyrån och Socialstyrelsen.
Tillgängligt för alla.
Dina försök till smutskastning ändrar tyvärr inte fakta.
Poängen är att man kan se både på antal insjuknade och på antalet dödsfall.
Inte bara på antalet insjuknande.

Jag börjar förstå ditt nick nu. Det är inte att du är källkritisk, du är bara kritisk till källor du inte gillar.

Ja för de skriver det, de som har bloggen, varför inte länka direkt till folkhälsoinstitutet

Att du inte ens reflekterar över min länk visar på att allt handlar om allt annat än nyanserad, du läser deras felslut och länkar till deras påståenden.

Och att du inte kommenterar utbrotten i Järna hos icke vaccinerade trots deras goda ekonomi, hygigen mm visar på att fakta talar emot dig men det klarar du inte av att hantera. Snacka om att sila mikrober och svälja kamelhjorder.
Citera
2017-05-26, 08:38
  #114
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ja för de skriver det, de som har bloggen, varför inte länka direkt till folkhälsoinstitutet

Att du inte ens reflekterar över min länk visar på att allt handlar om allt annat än nyanserad, du läser deras felslut och länkar till deras påståenden.

Och att du inte kommenterar utbrotten i Järna hos icke vaccinerade trots deras goda ekonomi, hygigen mm visar på att fakta talar emot dig men det klarar du inte av att hantera. Snacka om att sila mikrober och svälja kamelhjorder.
Jag har redan sett den, den här länkats till tidigare. Den visar bara antal insjuknande, inte antal dödsfall.
Din länk är vinklad min visar hela bilden.

Jag är inte så insatt om dessa fall i Järna, berätta gärna mer. Hur många dog?
Citera
2017-05-26, 10:06
  #115
Medlem
Kan vaccinationer göra att man utvecklar pollenallergi t.ex?

Eller allergier överlag?
Citera
2017-05-26, 11:46
  #116
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Kan vaccinationer göra att man utvecklar pollenallergi t.ex?

Eller allergier överlag?
Vet inte.
Förmodligen vet ingen, men fördelarna överväger nackdelarna?
Läs här tex:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ch-sakerhet/#3
__________________
Senast redigerad av Freixenet 2017-05-26 kl. 11:57.
Citera
2017-05-26, 12:19
  #117
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Jag har redan sett den, den här länkats till tidigare. Den visar bara antal insjuknande, inte antal dödsfall.
Din länk är vinklad min visar hela bilden.

Jag är inte så insatt om dessa fall i Järna, berätta gärna mer. Hur många dog?

Nu handlar ju tråden om för och nackdelar med vaccination, men nu är det ett fokus på döda??? Och du pratar om vinklad!! Flytta målstolparna när faktan inte passar.

Att folk dör i vissa sjukdomar, som man vaccinerar sig mot idag, korrelerar till en del med allmäna hälsotillståndet och hygien men det är inget lika med tecken mellan detta. Även välnärda renliga personer kan dö. Men tydligen gäller bara diveristet hos människor bara när det gäller mot biverkningar av vaccination, inte när den hjälper. Så smittsama sjukdomar kan döda personer, vaccinerar man får de inte sjukdomen och dör inte av det.

Sedan har dessa sjukdomar risken att ge följdpåverkan som inte heller kan sättas likhetstecken med välnärda och renlighet utan det drabbar oavsett. Och det är just lidandet själva smittan innebär men också följdsjukdomar som kan ge permamenta skador.

Mig veterligen dog ingen i Järna men det visar att smitta och insjuknande för en hel del sjukdomar korrelerar inte med näringsrikhet eller hygien utan detta uppstår även under de bästa förhållanden.
Citera
2017-05-26, 13:09
  #118
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Kan vaccinationer göra att man utvecklar pollenallergi t.ex?

Eller allergier överlag?

Nej inga studier visar på något samband mellan dessa, exempelvis så tar man upp detta i australien om avsaknaden av koppling mellan dessa http://www.ncirs.edu.au/assets/provi...fact-sheet.pdf
Citera
2017-05-30, 12:12
  #119
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Nyanserad bild? Läser man din inläggshistorik framgår det tydligt att du är antroprosof och vaccinmotståndare, men du döljer det genom förmenta trådfrågor vilket är en oärlig debattstil.
Hotad känner jag mig inte men jag har svårt att förhålla mig neutral till det som jag uppfattar som fakta resp. humbug.
Om humbuget dessutom hotar folks hälsa så känner jag mig lite skyldig att ta del i debatten och opponera mig mot tramset.
Det är väl mer att du ser det som ditt begränsade intellekt klarar av att ta in.
Det finns ju människor som inte lever i samma svartvita värld som du, där man kan tillåta sej att undersöka andra saker än det som mainstreamsamhället håller för sant. Alla har inte ditt desperata behov av att stoppa in företeelser och folk i fack.
Citera
2017-05-30, 12:17
  #120
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Exakt.. det är väldigt få i forskarvärlden som vill gå emot strömmen, då det är väldigt stor chans att det skadar deras karriär.

När text på nätet och riktlinjer blir mer viktigare än vad våra mest utbildade och kunniga inom området berättar för oss högutbildade i verkliga livet, så innebär det en stor risk att vem som än kontrollerar informationsflödet också kontrollerar vad som är sant eller inte. Oavsett om det är sanningen.

Vilka källor ska man länka till liksom ? när allt blivit sönderhackat, eller helt enkelt inte finns där eftersom pro-vaccinationsvågen krossar vem som än vill finna ut om det finns en dålig sida eller inte.

Men som sagt.. den text jag skrev på 1:a sidan om biverkningar, alla är 100% sanna. Det är vad professorer inom infektionssjukdomar/immunologi lär ut till läkarstudenter på universitet. Att det finns folk som skippat viss kunskap eller haft oförmåga att ta till sig den kunskap som lärs ut på universitet är inte mitt problem, de får väl ta några kvällskurser.
Ja man kan debattera frågor som vaccination på anonyma debattforum, men om man är offentlig i forskarvärlden får man passa sej och inte tänka utanför boxen. Annars blir man snart "borttagen".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback