Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 10:35
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska åka på en roadtrip genom USA inom en snar framtid med mina vänner. Vi tänkte börja på östkusten och beta av lite ställen där sen flyga till Florida och köra mot västkusten. Tanken är att vi ska vara borta maxtiden på 90 dagar och sen flyga direkt till Kanada om vi får visum där så vi kan arbeta i ett år.

Nu till min fråga, jag har läst lite på reseforum att för att komma in i USA behöver man ha en returbiljett ut från landet inom dessa 90 dagar och den måste vara ut från Nordamerika?? Tycker detta var märkligt för isåfall kan vi ju inte åka till Kanada direkt från USA?
Citera
2017-05-20, 15:08
  #2
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowardCrane
Hej!

Jag ska åka på en roadtrip genom USA inom en snar framtid med mina vänner. Vi tänkte börja på östkusten och beta av lite ställen där sen flyga till Florida och köra mot västkusten. Tanken är att vi ska vara borta maxtiden på 90 dagar och sen flyga direkt till Kanada om vi får visum där så vi kan arbeta i ett år.

Nu till min fråga, jag har läst lite på reseforum att för att komma in i USA behöver man ha en returbiljett ut från landet inom dessa 90 dagar och den måste vara ut från Nordamerika?? Tycker detta var märkligt för isåfall kan vi ju inte åka till Kanada direkt från USA?

Det finns ju av naturliga skäl en hel del krav som ska uppfyllas för att resa utan visum (resa på ESTA). Det går ju så klart att istället åka på visum som har andra krav.
Man får helt enkelt antingen anpassa sina resor eller söka det visum som passar ens planer.
Citera
2017-05-22, 04:00
  #3
Medlem
Precis som ovanstående skrev så är att resa till USA inte lika enkelt som att resa inom Europa. En del av reglerna vi kan tycka är helt dumma är regler som ändå måste respekteras när man ska in i landet.

Egentligen är det så att du får vara i landet under 90 dagar i ett svep på ett ESTA. Vad de oftast vill få koll på är huruvida man planerar att stanna/jobba i USA eller inte. En väldigt enkel grej för dem att göra då är att kolla att man har hembiljett. Visst kan man köpa en flex biljett osv. Men det kan bli problem. Jag skulle rekommendera att planera runt problemet ist eller köra med annat visum. Jag jobbar med bland annat resor osv där det blivit peoblem då dem ska in i landet för väldigt löjliga anledningar.

Lycka till
Citera
2017-05-22, 08:51
  #4
Medlem
Floridasidans avatar
Man kan ju tillägga att myndigheterna har exakt koll på alla ens flygresor så att tro att de inte vet vad man gör kan man glömma. Tredje alternativet är ju att fuska och försöka kringgå reglerna, inget jag rekommenderar och även om det kan gå så kan det lika gärna misslyckas eller få oanade konsekvenser i framtiden.
Citera
2017-05-28, 12:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrShards
Precis som ovanstående skrev så är att resa till USA inte lika enkelt som att resa inom Europa. En del av reglerna vi kan tycka är helt dumma är regler som ändå måste respekteras när man ska in i landet.

Egentligen är det så att du får vara i landet under 90 dagar i ett svep på ett ESTA. Vad de oftast vill få koll på är huruvida man planerar att stanna/jobba i USA eller inte. En väldigt enkel grej för dem att göra då är att kolla att man har hembiljett. Visst kan man köpa en flex biljett osv. Men det kan bli problem. Jag skulle rekommendera att planera runt problemet ist eller köra med annat visum. Jag jobbar med bland annat resor osv där det blivit peoblem då dem ska in i landet för väldigt löjliga anledningar.

Lycka till

Tjena!
Räcker det inte att dem har en in i USA och sen en ut, till Kanada då? det kan dom ju bevisa i tullen isf.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2841298

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback