Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 10:24
  #1
Medlem
Hej, igår när jag satt vid datorn så frös allting, kunde inte göra nått åt det så stängde av datorn via powerknappen sen ville den inte starta igen. Och powerknappen brukar lysa även när datorn är av men det gör den inte heller. Nån som vet vad felet kan va?
Citera
2017-05-20, 10:33
  #2
Medlem
VWazzs avatar
Något säger mig att det ät en bärbar dator? Hur var temperaturen på datorn senast du använde den? Var den väldigt varm?
Citera
2017-05-20, 10:45
  #3
Medlem
Det är en stationär temperaturen var normal, som den brukar va
Citera
2017-05-20, 10:53
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det vara vad som helst då din beskrivning på felet är urusel. Inga detaljer eller annat om datorn gör det omöjligt att svara på din fråga[a].

Är du händig? Har du en multimeter hemma?
Citera
2017-05-20, 11:04
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolizz
Hej, igår när jag satt vid datorn så frös allting, kunde inte göra nått åt det så stängde av datorn via powerknappen sen ville den inte starta igen. Och powerknappen brukar lysa även när datorn är av men det gör den inte heller. Nån som vet vad felet kan va?

Har det varit problem innan?

Vilken ändring har gjorts på datorn en tid innan?

Ofta brukar det vara drivis problem så uppdatera dem.
Citera
2017-05-20, 12:44
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Kan vara PSU'n ibland skiter sig 5v eller 12v och man kan få vissa saker och lysa och andra inte... men startar gör den inte...
Citera
2017-05-20, 13:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolizz
Hej, igår när jag satt vid datorn så frös allting, kunde inte göra nått åt det så stängde av datorn via powerknappen sen ville den inte starta igen. Och powerknappen brukar lysa även när datorn är av men det gör den inte heller. Nån som vet vad felet kan va?

Startknappens kontakt med moderkortet kanske sitter löst, kolla om den sitter i där längst ner på moderkortet till höger.

Om du har ett moderkort som man kan starta med en egen startknapp så kan det ju vara ett sätt att testa också.
Citera
2017-05-20, 13:50
  #8
Medlem
Nätaggregatet kanske har gått?
Citera
2017-05-20, 14:01
  #9
Medlem
Nätaggregatet ligger rätt högt på listan över möjliga fel.

Om moderkortet har en LED som brukar lysa när datorn är avstängd och den inte lyser nu så är det ju inte någonting som beror på någon startknapp eller liknande.

Vad händer om du drar ur nätkabeln i 10 sekunder och sedan sätter i igen? Modernare nätaggregat har ett självhållande skydd så om något fel (överlast etc) upptäcks så stänger de av och fortsätter var avstängda tills extern matning har kopplats från.
Citera
2017-05-20, 14:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolizz
Hej, igår när jag satt vid datorn så frös allting, kunde inte göra nått åt det så stängde av datorn via powerknappen sen ville den inte starta igen. Och powerknappen brukar lysa även när datorn är av men det gör den inte heller. Nån som vet vad felet kan va?

1. Öppna lådan. Gör en kontroll. Lyser lampor, lampor som inte lyser, spinner fläktar när du trycker på knappen. ( verkar som du börjat lite lätt med det) . Luktar de bränt från någon komponent. Moderkort o nätagg är främst de jag tänker på nu. Kolla så de inte e något uppenbart fel helt enkelt. Dåliga kondensatorer tex

2 har du delar hemma ? Hade varit bra o fått testa en nytt nätagg. Men de kan också vara moderkortet. CPU går sällan sönder så de e la uteslutet. Annars kan de vara vad som helst.
Börja där
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-05-20 kl. 14:32.
Citera
2017-05-20, 15:42
  #11
Medlem
Sweeper80s avatar
Dra ur strömkabeln.
Vänta en minut.
Håll inne startknappen i 30 sekunder - alltså låtsas sätta på den.
Sätt i strömkabeln. Prova att starta den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback