Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 09:14
  #1
Medlem
Hej! Jag vill gärna bli kontaktperson i Stockholm. Jag hade en bekant som berättade en gång om ett företag men schyssta vilkor och dyl som inte var familjehem eller socialtjänsten. Jag vet inte riktigt vad skillnaden mellan olika företag är och minns tyvärr inte vad det var för företag som bekanten nämnde. Jag undrar nu vad det finns för olika aktörer att läsa på om. Google tar mig bara till Sos och familjehem
Citera
2017-05-20, 10:35
  #2
Medlem
Ifall du vill vara kontaktperson inom den ideella sektorn finns t.ex. Maskrosbarn, Äldrekontakt, Mentor, Frisk & Fri, etc.
Citera
2017-05-20, 11:27
  #3
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tror inte att det finns några avlönade tjänster som kontaktperson, faktiskt. Varken hos soc eller på något privat företag. "kontaktperson" är ju inte ett yrke, utan det är en tjänst som en medmänniska gör för en annan. Man brukar få utgifterna betalda, d.v.s. entréer, resor, fika. Inte mycket mer än så.

Det du ska tänka på också är att kontaktpersoner lätt kan bli väldigt viktiga för ensamma människor. Du ska inte ta på dig det här om du inte vill vara kontaktperson för den personen i många år. Det är inte OK att bara sluta, eller börja dra sig ur och inte ringa - jag känner människor som har blivit väldigt sårade av sådant.
Citera
2017-05-20, 16:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror inte att det finns några avlönade tjänster som kontaktperson, faktiskt. Varken hos soc eller på något privat företag. "kontaktperson" är ju inte ett yrke, utan det är en tjänst som en medmänniska gör för en annan. Man brukar få utgifterna betalda, d.v.s. entréer, resor, fika. Inte mycket mer än så.

Det du ska tänka på också är att kontaktpersoner lätt kan bli väldigt viktiga för ensamma människor. Du ska inte ta på dig det här om du inte vill vara kontaktperson för den personen i många år. Det är inte OK att bara sluta, eller börja dra sig ur och inte ringa - jag känner människor som har blivit väldigt sårade av sådant.
jag är kontaktperson åt 3 människor och det är ganska givande. "lönen" är cirka 560 kr/månad och sen kommer en skattebefriad del som är 550 kr.
Citera
2017-05-20, 19:46
  #5
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
jag är kontaktperson åt 3 människor och det är ganska givande. "lönen" är cirka 560 kr/månad och sen kommer en skattebefriad del som är 550 kr.


hur mycket lägger du ner tid på varje pers?
560 per pers eller för alla 3?
Citera
2017-05-20, 22:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
hur mycket lägger du ner tid på varje pers?
560 per pers eller för alla 3?
Det varierar, vissa är trevligare än andra. De siffrorna jag angav är för varje person. dvs 560x3 och den skattebefriade delen 550x3.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback