Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 22:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAtomicBomb
Jag menade att jag inte tror på det som om det vore fakta, i och med att det är pseudovetenskap. Men man kan väl inte helt och hållet avfärda ett påstående om det varken finns bevis eller motbevis för att det är sant? Hade inte det varit en ignorant sak att göra?



Jaså? Vad har du för stjärntecken, om man får fråga?



Astrologer påpekar dock att ett trettonde stjärntecken inte existerar inom västerländsk astrologi. ”Leading astrological experts say that NASA’s discovery won’t change things at all. That’s because Western astrology strictly adheres to the tropical zodiac, which is fixed to seasons. The sidereal zodiac, observed in the East, is the one affixed to constellations, and is thus the one that would change,”
Det är alltså den österländska astrologin som har förändrats, inte den västerländska. Så du är fortfarande jungfru och jag är fortfarande Skytte.
Ormbäraren är inget stjärntecken, det är endast en stjärnkonstellation. Som t.ex. Karlavagnen och Lilla Björnen. En stjärnkonstellation behöver inte vara ett stjärntecken. Denna artikel förklarar detta mer ingående; https://zodiacrealm7.wordpress.com/c...-not-the-same/



Du menar alltså att alla kan relatera någorlunda till vilket stjärntecken som helst i och med att de flesta har någon eller vissa av egenskaperna som finns med på de olika stjärnteckenbeskrivningarna? Det är faktiskt ett starkt argument. För det finns ju ett psykologiskt fenomen (Barnum effekten) som påstår att ett allmängiltigt och vagt uttalande som därför passar in på vem eller vad som helst, gör att den som vill och anstränger sig får påståendena att bli till en sanning, även om det är omedvetet. Jag har också tänkt på det.
Men poängen med astrologi är ju att man ska få en fullständig, ingående och djup beskrivning av sin personlighet, och inte bara kunna relatera någorlunda till olika stjärntecken. Och om man kombinerar en moon sign beskrivning med en sun sign beskrivning så får man ju en rätt så ingående beskrivning av en personlighet som inte kan appliceras på vem som helst.

Och det här med att olika astrologiska rörelser motsäger varandra har väl ingenting med saken att göra? Alltså man kan ju inte tro på två olika astrologiska rörelser samtidigt. Antingen så tror man på det ena eller det andra. Hade man trott på både Västerländsk och Österländsk astrologi så hade det varit som att både tro på både Kristendomen och Islam, typ. Makes no sense, med andra ord.



Men hur kan du säga att det är 100% trams när det varken blivit vetenskapligt bevisat att det är sant eller falskt? Det är ju typ som att säga att Gud inte existerar, trots att det varken finns bevis för att han existerar eller inte existerar.
det är trams på samma vis som alkemi och mäta skallar, dessutom är det du som hävdar detta vilket innebär att du har bevisbördan.
Citera
2017-05-21, 02:48
  #14
Medlem
MissAtomicBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Men då kan vi ju säga att det står två osynliga rosa enhörningar i ditt sovrum, såvida du inte kan motbevisa det. I alla fall kan du inte säga att det är 100% trams.

Din poäng är alltså att det är helt orimligt och galet att tro på att det finns en möjlighet att astrologi innehåller en gnutta sanning, när du nu jämför det med två osynliga rosa fantasidjur? Tycker du att låter orimligt/galet på lika hög grad?

Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
det är trams på samma vis som alkemi och mäta skallar, dessutom är det du som hävdar detta vilket innebär att du har bevisbördan.

Hävdar vadå exakt? Det är ju inte jag som hävdar det som står i artikeln som jag länkade, exempelvis. Så bevisbördan ligger väl på astrologerna, inte på mig. Jag försöker inte ens bevisa något, jag försöker ju bara finna sanningen.
Citera
2017-05-21, 03:37
  #15
Medlem
Man kan likna astrologi som ett frö som du bär in med dig in i det här livet. Det här fröet har olika förutsättningar / egenskaper och det är upp till dig att välja hur du själv vill använda detta frö.
Citera
2017-05-21, 04:54
  #16
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAtomicBomb
Din poäng är alltså att det är helt orimligt och galet att tro på att det finns en möjlighet att astrologi innehåller en gnutta sanning, när du nu jämför det med två osynliga rosa fantasidjur? Tycker du att låter orimligt/galet på lika hög grad?
I vetenskaplig bemärkelse så är det ju exakt lika rimligt/orimligt. Om vi däremot bortser från vetenskap och enbart utgår efter hur många som tror så kan man väl säga att astrologi är mer rimligt. Precis som Gud, tomtar, troll, rymdödlor eller att jorden är platt.
Citera
2017-05-21, 07:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAtomicBomb
Din poäng är alltså att det är helt orimligt och galet att tro på att det finns en möjlighet att astrologi innehåller en gnutta sanning, när du nu jämför det med två osynliga rosa fantasidjur? Tycker du att låter orimligt/galet på lika hög grad?



Hävdar vadå exakt? Det är ju inte jag som hävdar det som står i artikeln som jag länkade, exempelvis. Så bevisbördan ligger väl på astrologerna, inte på mig. Jag försöker inte ens bevisa något, jag försöker ju bara finna sanningen.
Du sa själv att man kan inte avfärda astrologi helt eller hur? Det innebär att du innerst inne tror
på detta nonsens och jag vill att du erkänner det.
Citera
2017-05-21, 08:06
  #18
Avstängd
Givetvis påverkar det personligheten vilken tid på året man är född.
Solljus, mammans kostvanor under viktiga delar av fostrets utveckling osv påverkas ju av årstiderna.
Och tänk bara vilken skillnad på att alltid vara äldst bland sina klasskamrater, än att vara yngst.
__________________
Senast redigerad av brokigare 2017-05-21 kl. 08:11.
Citera
2017-05-21, 09:25
  #19
Medlem
jenny1990s avatar
ja absolut.
förra året började jag läsa om astrologi och allt stämde.
dem skrev vad som skulle hända för mig hela året och allt har varit rätt det som hände på riktigt.
även mitt tecken stämmer in på mig hur jag är
Citera
2017-05-21, 09:43
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jaha men om ditt stjärntecken ändras då, stämmer det fortfarande då? NASA har gjort en
uppdatering gällande stjärntecken för första gången på 2 000 år så enligt deras beräkningar
har cirka 86% fått ett nytt stjärntecken. Jag personligen har gått från våg till jungfru. Nu kommer
du att fundera på detta och behandla det som det trams det är eller kommer du att ånga på som
vanligt i din magiska värld av smurfer och enhörningar? Det har också tillkommit ett nytt tecken
ormbäraren, hur förhåller du dig till det?
Det där är fake news.
Citera
2017-05-21, 11:34
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Det där är fake news.
Nej det är det inte, det är ett faktum att solsystemet rör sig runt galaxens centrum och så gör
andra solsystem också så det är klart att stjärntecken ändras.
Citera
2017-05-21, 14:23
  #22
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny1990
ja absolut.
förra året började jag läsa om astrologi och allt stämde.
dem skrev vad som skulle hända för mig hela året och allt har varit rätt det som hände på riktigt.
även mitt tecken stämmer in på mig hur jag är
Självuppfyllande profetior? Säg att förutsägelsen är att under året kommer du få nya utmaningar och hitta kärleken. Då söker du nytt jobb/utbildning och registrerar dig på dejtingsidor. Då är det ju inte konstigt om du får nya utmaningar och hittar en ny partner. Även om du inte tycker att du själv gjort något för att få dessa saker uppfyllda, så kanske du ändå undermedvetet är mer öppen för jobbförslag/andra utmaningar och mer mottaglig om någon visar romantiskt intresse.
Citera
2017-05-21, 19:04
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAtomicBomb
Men hur kan du säga att det är 100% trams när det varken blivit vetenskapligt bevisat att det är sant eller falskt? Det är ju typ som att säga att Gud inte existerar, trots att det varken finns bevis för att han existerar eller inte existerar.
Om det inte hade varit trams är sannolikheten rätt hög för att det vid det här laget hade varit en accepterad vetenskap.
Citera
2017-05-21, 19:42
  #24
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Astrologi? När det förs på tal och jag hittar till den diskussionen har jag för vana att tänka på mina favoritcitat (på engelska) gällande astrologins sanningshalt:

Citat:
Astrology is the sheerest hokum. This pseudoscience has been around since the day of the Chaldeans and Babylonians. It is as phony as numerology, phrenology, palmistry, alchemy, the reading of tea leaves, and the practice of divination by the entrails of a goat. No serious person will buy the
notion that our lives are influenced individually by the movement of distant planets. This is the sawdust blarney of the carnival midway.

--James J. Kilpatrick, Universal Press Syndicate


Citat:
[Astrology is] 100 percent hokum, Ted. As a matter of fact, the first edition of the Encyclopaedia Britannica, written in 1771 -- 1771! -- said that this belief system is a subject long ago ridiculed and reviled. We're dealing with beliefs that go back to the ancient Babylonians. There's nothing there.... It sounds a lot like science, it sounds like astronomy. It's got technical terms. It's got jargon. It confuses the public....The astrologer is quite glib, confuses the public, uses terms which come from science, come from metaphysics, come from a host of fields, but they really mean nothing. The fact is that astrological beliefs go back at least 2,500 years. Now that should be a sufficiently long time for astrologers to prove their case. They have not proved their case....It's just simply gibberish. The fact is, there's no theory for it, there are no observational data for it. It's been tested and tested over the centuries. Nobody's ever found any validity to it at all. It is not even close to a science. A science has to be repeatable, it as to have a logical foundation, and it has to be potentially vulnerable -- you test it. And in that astrology is reqlly quite something else.

-- Astronomer Richard Berendzen, President, American University, on ABC News "Nightline," May 3, 1988
__________________
Senast redigerad av AbortRetryIgnore 2017-05-21 kl. 19:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback