Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 00:37
  #1
Medlem
Hej!

För att vara kort och koncis så fick jag sparken från jobbet pga en pinsam och väldigt dum anledning. Nu ska jag söka en position på ett relativt välrenommérat bolag (bank/finans). Kreditupplysning samt "bakgrundskontroll" ska tydligen göras.
Undrar därmed, när den nya arbetsgivaren ringer och stämmer av tidigare arbetsgivare på CVt, kommer de då fråga varför min anställning avslutades mer än att endast bekräfta att jag arbetat samt hur länge?

Jag hade tänkt lägga upp någon ursäkt till att jag inte trivdes osv men ifall de synar min bluff genom att fråga varför anställningen avslutades så känns det som jag är rätt körd.

Vad tror/vet ni om detta? Vad är praxis vid bakgrundskontroll som arbetsgivare, speciellt av den striktare sorten?
Värt att tillägga är att jag ej kommer ha senaste/fd arbetsplatsen som en av två referenser (kan snacka bort det), utan endast skriva att jag arbetade där.

Tacksam för svar eller andra tips på hur jag kan lägga upp det
Citera
2017-05-20, 00:43
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dredamor
Hej!

För att vara kort och koncis så fick jag sparken från jobbet pga en pinsam och väldigt dum anledning. Nu ska jag söka en position på ett relativt välrenommérat bolag (bank/finans). Kreditupplysning samt "bakgrundskontroll" ska tydligen göras.
Undrar därmed, när den nya arbetsgivaren ringer och stämmer av tidigare arbetsgivare på CVt, kommer de då fråga varför min anställning avslutades mer än att endast bekräfta att jag arbetat samt hur länge?

Jag hade tänkt lägga upp någon ursäkt till att jag inte trivdes osv men ifall de synar min bluff genom att fråga varför anställningen avslutades så känns det som jag är rätt körd.

Vad tror/vet ni om detta? Vad är praxis vid bakgrundskontroll som arbetsgivare, speciellt av den striktare sorten?
Värt att tillägga är att jag ej kommer ha senaste/fd arbetsplatsen som en av två referenser (kan snacka bort det), utan endast skriva att jag arbetade där.

Tacksam för svar eller andra tips på hur jag kan lägga upp det

Beror ju självfallet på position och arbetsgivare. Risken är stor att de kontrollerar med senast angivna arbetsgivare.
Citera
2017-05-20, 00:45
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ja, alltså, av vilken anledning fick du sparken? Känns rätt svårt att göra en prognos på vad chefen kommer att säga om dig med infon att anledningen till din uppsägning var dum och pinsam.
Citera
2017-05-20, 00:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Beror ju självfallet på position och arbetsgivare. Risken är stor att de kontrollerar med senast angivna arbetsgivare.
Kommer troligtvis gå tillbaka till en ännu tidigare arbetsgivare under tiden, kanske bör lösa problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, alltså, av vilken anledning fick du sparken? Känns rätt svårt att göra en prognos på vad chefen kommer att säga om dig med infon att anledningen till din uppsägning var dum och pinsam.
Gick in berusad på kontoret under nattetid med en kompis..
Citera
2017-05-20, 00:58
  #5
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dredamor
Gick in berusad på kontoret under nattetid med en kompis..



Du ska inte ha något jobb.
Citera
2017-05-20, 01:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Du ska inte ha något jobb.
Kan vi hålla det on topic?
Citera
2017-05-20, 02:27
  #7
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dredamor


Gick in berusad på kontoret under nattetid med en kompis..
Måste bara fråga om du bara gick in där och lallade eller porrsurfade på företagets datorer?
Citera
2017-05-20, 03:15
  #8
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dredamor
Gick in berusad på kontoret under nattetid med en kompis..
Omöjligt för oss att säga nåt om hur din eventuella nya AG reagerar på det. Frågan som uppstår är om du är en person med dåligt omdöme och dålig impulskontroll. Själv hade jag tagit ett samtal med dig och försökt få en bild av varför du gjorde som du gjorde och om det indikerar dåligt omdöme och dålig impulskontroll.
Citera
2017-05-20, 08:45
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dredamor
Hej!

För att vara kort och koncis så fick jag sparken från jobbet pga en pinsam och väldigt dum anledning. Nu ska jag söka en position på ett relativt välrenommérat bolag (bank/finans). Kreditupplysning samt "bakgrundskontroll" ska tydligen göras.
Undrar därmed, när den nya arbetsgivaren ringer och stämmer av tidigare arbetsgivare på CVt, kommer de då fråga varför min anställning avslutades mer än att endast bekräfta att jag arbetat samt hur länge?

Jag hade tänkt lägga upp någon ursäkt till att jag inte trivdes osv men ifall de synar min bluff genom att fråga varför anställningen avslutades så känns det som jag är rätt körd.

Vad tror/vet ni om detta? Vad är praxis vid bakgrundskontroll som arbetsgivare, speciellt av den striktare sorten?
Värt att tillägga är att jag ej kommer ha senaste/fd arbetsplatsen som en av två referenser (kan snacka bort det), utan endast skriva att jag arbetade där.

Tacksam för svar eller andra tips på hur jag kan lägga upp det

Svårt att ge något generellt svar, men jag hade kollat upp det. Nu vet jag ju inte exakt vad du gjorde när du gick in på kontoret nattetid eller om det är skillnad i just finansbranschen, men för min del (om du nu inte gjorde något olagligt) så är det ingen big deal. Har du inte gjort något olagligt, utan t.ex. bara hämtat en kvarglömd sak så är det inte ens skäl till uppsägning.

Hur som helst så ska du inte försöka bluffa på något sätt för då säter du dig bara i skiten ännu mer. Då har du ju helt plötsligt gjort TVÅ fel och två fel gör inte ett rätt.
Citera
2017-05-20, 09:59
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dredamor

Gick in berusad på kontoret under nattetid med en kompis..

Om du förstörde saker, skämde ut dig inför kunder eller kollegor, eller liknande kan du räkna med att chefen tar upp det inför din nya AG. Bättre att ge andra referenser.
Citera
2017-05-20, 10:39
  #11
Medlem
Är det så illa får du väl göra ett undantag och förfalska dina referenser. Uppge ett nummer som går till någon polare, som låtsas vara din förra arbetsgivare.
Citera
2017-05-20, 15:43
  #12
Medlem
Hur ofta rings referens nummer upp ungefär?
när man lämnar referens tel. nummer
Om man skriver man haft en fast tjänst i 2 år på ett hyfsat känt företag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback