Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-20, 00:35
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Om vi tar tex vad som händer med vårt medvetande när vi dör/"livet" efter döden eller hur stort är universum/hur fungerar det?

Om vi tar dessa två exempel, vilken fråga är egentligen mest komplicerad att svara på? vad som händer efter döden borde ju aldrig gå att svara på egentligen.
Och man kan ju inte säga med säkerhet vad som händer. Så jag tror att det är en svårare fråga än vilken fråga som helst angående universum.
Citera
2017-05-20, 00:40
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Om vi tar tex vad som händer med vårt medvetande när vi dör/"livet" efter döden eller hur stort är universum/hur fungerar det?

Om vi tar dessa två exempel, vilken fråga är egentligen mest komplicerad att svara på? vad som händer efter döden borde ju aldrig gå att svara på egentligen.
Och man kan ju inte säga med säkerhet vad som händer. Så jag tror att det är en svårare fråga än vilken fråga som helst angående universum.



De finns människor som dött och kommit tillbaka... Frågan är ju om vi ska lita på vad de säger.

Jag tror det är väldigt lätt, när vi dör så DÖR vi. Det finns inget mer, vi är borta och hjärnan slutar fungera...

Universum vet vi om, men vi vet inte vad som finns där ute.
Citera
2017-05-20, 00:45
  #3
Medlem
Jag tycker att frågan om döden är väldigt banal.

Det är inget magiskt eller särskilt okänt med medvetandet. Vi kan väl idag beskriva det mesta som rör medvetandet? Det är en kemisk process som pågår. När processen upphör så upphör medvetandet. Inget konstigare än så.

Universum är ju så otroligt mycket djupare och häftigare. Det beskriver dessutom vad som händer "efter" döden. Eftersom tiden är relativ så kommer tiden innan döden alltid att pågå. Ur det perspektivet lever man för evigt.

De svåraste frågorna måste ju röra universum – allt. Jag skulle vilja fråga vad den mest grundläggande sanningen är. Vilken är den mest grundläggande lag som kan finnas och samtidigt ge upphov till allt?

Det måste ha funnits någon sanning. Kanske är det "möjligheten"?

Om möjligheten finns att kvantfluktationer uppstår så kommer de att finnas i den möjligheten.
Så det blir simuleringar, och vad som kör simuleringarna är möjligheten självt. Ain't that cool?

När möjligheten finns så måste det ju kunna representeras på något sätt, och den representationen är allt som räcker.


"Energi kan finnas"
Så fanns det!



Nåja, detta är bara mina tankar. Men detta är den stora frågan. Den svåra frågan. Vad är liksom allt?
__________________
Senast redigerad av Stunni 2017-05-20 kl. 00:50.
Citera
2017-05-20, 00:50
  #4
Medlem
.Horus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Jag tycker att frågan om döden är väldigt banal.

Det är inget magiskt eller särskilt okänt med medvetandet. Vi kan väl idag beskriva det mesta som rör medvetandet? Det är en kemisk process som pågår. När processen upphör så upphör medvetandet. Inget konstigare än så.

Universum är ju så otroligt mycket djupare och häftigare. Det beskriver dessutom vad som händer "efter" döden. Eftersom tiden är relativ så kommer tiden innan döden alltid att pågå. Ur det perspektivet lever man för evigt.

De svåraste frågorna måste ju röra universum – allt. Jag skulle vilja fråga vad den mest grundläggande sanningen är. Vilken är den mest grundläggande lag som kan finnas och samtidigt ge upphov till allt?

Det måste ha funnits någon sanning. Kanske är det "möjligheten"?

Om möjligheten finns att kvantfluktationer uppstår så kommer de att finnas i den möjligheten.
Så det blir simuleringar, och vad som kör simuleringarna är möjligheten självt. Ain't that cool?

När möjligheten finns så måste det ju kunna representeras på något sätt, och den representationen är allt som räcker

Håller inte med om att vi kan svara på vad medvetandet är. Finns många olika teorier...
Citera
2017-05-20, 00:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Horus.
Håller inte med om att vi kan svara på vad medvetandet är. Finns många olika teorier...
Annat än språkliga frågor så tror jag inte att det finns någon osäkerhet.

Vad är det du menar råder osäkerhet kring?
Citera
2017-05-20, 00:52
  #6
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
De finns människor som dött och kommit tillbaka... Frågan är ju om vi ska lita på vad de säger.

Jag tror det är väldigt lätt, när vi dör så DÖR vi. Det finns inget mer, vi är borta och hjärnan slutar fungera...

Universum vet vi om, men vi vet inte vad som finns där ute.


Nej det finns inga människor som dött och kommit tillbaka. Det är helt omöjligt. När hjärnans alla celler är döda, då kan man inte komma tillbaka. Dom som "kommit tillbaka" har kommit tillbaka till en färsk hjärna(som inte varit död).

Sen så är det inte så lätt som du säger. Jag förstod att folk skulle skriva "dör vi så dör vi" eller "vi upphör" .. problemet är att folk skriver det som en vetenskap när det inte är en vetenskap. Det är snarare så att vi vet ingenting om vad som händer när vi dör. Vi vet bara att kroppen är förbrukad, men vi vet ingenting om vad som händer med medvetandet/jaget.

Det är t o m så att vi inte ens vet säkert vad medvetandet är och var det kommer ifrån.
__________________
Senast redigerad av Gubbelisa 2017-05-20 kl. 00:54.
Citera
2017-05-20, 00:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Vi vet bara att kroppen är förbrukad, men vi vet ingenting om vad som händer med medvetandet/jaget.
Jo, det vet vi ju. Vi vet ju att alla processer som skapar medvetandet/jaget upphör. Så medvetandet/jaget upphör att fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Det är t o m så att vi inte ens vet säkert vad medvetandet är och var det kommer ifrån.
Det kommer ifrån våra neurala nätverk
__________________
Senast redigerad av Stunni 2017-05-20 kl. 00:56.
Citera
2017-05-20, 00:56
  #8
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Jo, det vet vi ju. Vi vet ju att alla processer som skapar medvetandet/jaget upphör. Så medvetandet/jaget upphör att fungera. Det blir lika aktivt som en sten.


Jag tror du har missat nånting. Mänskligheten har inte kommit på ens vad medvetandet är. Det finns ingen förklaring till hur medvetandet uppstår. Bara teorier.

Om du inte visste det så är det en av den största frågan i mänsklighetens historia, det är därför folk blir religiösa.
Citera
2017-05-20, 00:56
  #9
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Nej det finns inga människor som dött och kommit tillbaka. Det är helt omöjligt. När hjärnans alla celler är döda, då kan man inte komma tillbaka. Dom som "kommit tillbaka" har kommit tillbaka till en färsk hjärna(som inte varit död).

Sen så är det inte så lätt som du säger. Jag förstod att folk skulle skriva "dör vi så dör vi" eller "vi upphör" .. problemet är att folk skriver det som en vetenskap när det inte är en vetenskap. Det är snarare så att vi vet ingenting om vad som händer när vi dör. Vi vet bara att kroppen är förbrukad, men vi vet ingenting om vad som händer med medvetandet/jaget.



Så du tror det finns något som en själ? Något utöver hjärnan?

Hjärnan är vad som driver oss och när den dör så är det färdigt.

Jag vet att vi sitter på Filosofi, men varför tror du att det skulle hända något när vi dör?
Citera
2017-05-20, 00:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Jag tror du har missat nånting. Mänskligheten har inte kommit på ens vad medvetandet är. Det finns ingen förklaring till hur medvetandet uppstår..
Min uppfattning är att det bara är språkliga frågor.

Ganska ointressant, enligt mig. Personligen så bryr jag mig inte särskilt mycket vad någons definition av någonting är så länge vi kan kommunicera.

Det är ointressanta (och enligt mig ytliga) frågor som "Vad är medvetande?", "Var går gränsen för medvetande?", "Kan ett träd vara medveten?" och dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Om du inte visste det så är det en av den största frågan i mänsklighetens historia, det är därför folk blir religiösa.
Haha ja, precis. Det är ju för att vi varit okunniga väldigt länge. Men nu vet vi. Det finns ingen anledning att vara religiös på det sättet längre.

"Guden av hålrum" ser jag inte som särskilt övertygande. Jag tror inte att det finns en gud bara för att vi har ett hålrum i någon kunskap.

Dessutom har vi ju faktiskt kunskap om medvetandet, så religion känns ju inte sådär jätterelevant längre
__________________
Senast redigerad av Stunni 2017-05-20 kl. 01:02.
Citera
2017-05-20, 01:00
  #11
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Så du tror det finns något som en själ? Något utöver hjärnan?

Hjärnan är vad som driver oss och när den dör så är det färdigt.

Jag vet att vi sitter på Filosofi, men varför tror du att det skulle hända något när vi dör?


Jag tror det finns nånting som vi inte förstår fullt ut. Själ kan man ju kalla det om man vill. Kroppen ändras ju, alla celler i kroppen har bytts ut efter ca 7 år. Men medvetandet är detsamma. Alltså är medvetandet och kroppen två skilda ting. Eller?
Citera
2017-05-20, 01:02
  #12
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Haha ja, precis. Det är ju för att vi varit okunniga väldigt länge. Men nu vet vi. Det finns ingen anledning att vara religiös på det sättet längre.


Fast vi vet ju inte? vi vet inte om vi "bara försvinner" när vi dör. Vi vet heller inte om det finns nån Gud som styr allt. Vi vet helt enkelt inte. Så du kan inte skriva att vi vet för det stämmer inte.

Därför placerar jag denna fråga som svårare än universum.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback