Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 22:50
  #1
Medlem
Hej

Ska hyra in mig på en salong och ha en enskild firma. Inkomsterna blir kunder, utbildningar och produkter. Och kommer köpa produkter från utlandet.

Jag har läst på lite, men det verkar vara en djungel med att fixa årsbokslut och så. Kanske är onödigt rädd?

Men är Visma ett BRA sätt för mig? Räcker det??? Eller är det värt priset att ha en revisor? Eller bör man ha en blandning?

Mvh
Citera
2017-05-19, 23:02
  #2
Medlem
För enskild firma behövs ingen revisor. Men om du är helt blåbär på det här med bokföring så kan det vara värt att ta hjälp av en redovisningsbyrå med en "bokföringstant" som sköter det åt dig, det är billigare än revisor.
Citera
2017-05-19, 23:15
  #3
Medlem
MADs avatar
Speedledger är bra också.
Citera
2017-05-19, 23:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
För enskild firma behövs ingen revisor. Men om du är helt blåbär på det här med bokföring så kan det vara värt att ta hjälp av en redovisningsbyrå med en "bokföringstant" som sköter det åt dig, det är billigare än revisor.

Mellanting: Gör löpande bokföring själv, överlåt till en redovisningskonsult att göra bokslut och deklaration.
Citera
2017-05-20, 00:10
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
För enskild firma ska du liksom inte behöva en extern byrå. Behöver du det ska du inte driva en enskild firma utan ett aktiebolag. Det handlar om omsättning där om du måste redovisa moms varje månad eller en gång per år. Om du nu behöver redovisa så mycket som varje månad är det en förlustaffär oftast då att inte ha aktiebolag.

Det är inga större svårigheter med att redovisa. Bara skriv nu vad nu får in och vad det kostar. Årsbokslut för en enskild firma blir sedan då bara vad nu du har över sett till intäkter kontra kostnader. Du fick in säg 350000 i reda pengar (moms redovisas för dig). Sedan 100000 i olika utgifter och avdrag osv. Din förtjänst av aktiv näringsverksamhet 250000 kr. Sedan skatt på detta.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2017-05-20 kl. 00:12.
Citera
2017-05-20, 09:45
  #6
Medlem
Visma var en evig betalkarusell vad jag kommer ihåg och deras filer var inte av standardformat så att de gick att köra i ett annat redovisningsprogram. Jag skulle leta efter ett freeware redovisningsprogram för svårare är det inte. Låsa fast sig för att betala avgifter till Visma regelbundet är inget vidare.
Enda fördelen med aktiebolag är att du kan göra konkurs. I en enskild firma blir du aldrig av med skulderna.
Citera
2017-05-20, 09:57
  #7
Medlem
Eftersom du hyr in dig i en salong så finns det väl andra som hyrt in sig där också. Ta hjälp av dem. De har ju redan stött på det mesta som du kommer stöta på.
Citera
2017-05-20, 09:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master-King
Hej

Ska hyra in mig på en salong och ha en enskild firma. Inkomsterna blir kunder, utbildningar och produkter. Och kommer köpa produkter från utlandet.

Jag har läst på lite, men det verkar vara en djungel med att fixa årsbokslut och så. Kanske är onödigt rädd?

Men är Visma ett BRA sätt för mig? Räcker det??? Eller är det värt priset att ha en revisor? Eller bör man ha en blandning?

Mvh

Läs på om programmet Visma E ekonomi, enkelt, ger förslag till dig, håller reda på tidpunkter för olika saker automatiskt osv. Billigt och man jobbar över nätet från vilken plattform som helst. Man gör även årsbokslut i e ekonomi om man köper till den modulen.
Citera
2017-05-20, 10:03
  #9
Medlem
Jofs avatar
Sett i stort. Är det ju bara att skriva ned vad du får in och vad du köper. Och sen minska det och skatta för vinsten.
Men lite grejer med deklarationen. Så jag brukar anlita en som tittar på det. Men jag är dålig på ekonomi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback