Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 21:31
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar om ni tycker att det är värt att läsa till samhällskunskapslärare.

Mina egna frågor

Kan man komma över 40k?
Kan man läsa mer än 5 år?
Är det svårt att komma in?
Citera
2017-05-19, 21:50
  #2
Medlem
1. Nej, inte enbart som ämneslärare.
2. Ja, utbildningen på Uppsala universitet är 5.5 år.
3. Medel, ungefär 16-18 i meritpoäng.
Citera
2017-05-19, 21:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleStyle
Hej!

Jag undrar om ni tycker att det är värt att läsa till samhällskunskapslärare.

Mina egna frågor

Kan man komma över 40k?
Kan man läsa mer än 5 år?
Är det svårt att komma in?

Dina frågor är smått relativa, då svaret beror på olika faktorer.

Kan man komma över 40k?
Förmodligen. Gymnasiet ger mer pengar än Högstadiet i regel, samt är lönen högre i större städer. Sen kan du med tiden arbeta upp lönen och som det ser ut idag kan det bli en allmän lönehöjning för läraryrket.

Kan man läsa mer än 5 år?
Att man kan. 5 år tar det om du ska läsa två ämnen som gymnasielärare, något kortare tid ifall du siktar på högstadiet. Sen kan du läsa ännu längre för att breda kompetensen och eventuell få ett tredje undervisningsämne.

Är det svårt att komma in?
Nej, det skulle jag inte säga. Samhället skriker efter lärare, och universitet som Mittuniversitetet har öppnat distansutbildningar för lärarprogrammen. Så sök om du har kompetensen och intresse, du bör komma in.

Slutligen, är det värt att läsa till lärare? Tänker du på mycket pengar i lön, nej. Har du ett intresse att göra skillnad och samtidigt erhålla mycket ansvar, så ja. Se till att du har en verklig ambition att bli lärare, och bli inte en av dem som utbildar sig "bara för att" och gör sen ett taskigt jobb, vilket sänker den svenska skolan ännu mer. Jag läser själv till lärare, så du kan fråga mig om du har specifika frågor.
Citera
2017-05-19, 21:54
  #4
Medlem
Är du inte en idealist så bör du undvika detta. Dålig lön och arbetsvillkor. Möjligtvis på sikt kan det bli lite bättre.
Citera
2017-05-19, 21:59
  #5
Medlem
Du måste vara en marxist eller annan pk-vurmare dock. Jag antar att utbildningen sköter den delen.
Citera
2017-05-20, 00:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleStyle
Hej!


Mina egna frågor

1. Kan man komma över 40k?
2. Kan man läsa mer än 5 år?
3. Är det svårt att komma in?

1. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

2. Du kan väl läsa i oändlighet, men programmet i sig är 5 år.

3. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Som vissa skriver bör du vara PK-idealist och flyktingvurmare. Befolkningen MÅSTE ÖKA!!!

SD är djävulen. Är du SD-are kommer du bli kortlivad.

Män är svin.

Det finns 500 olika kön, allt annat är sexism.

Bli inte detta yrke...
Citera
2017-05-20, 19:36
  #7
Medlem
Tack för alla svaren!
Citera
2017-05-21, 00:15
  #8
Medlem
JehovasFittslems avatar
Om du börjar plugga nu så kommer 40k vara en ganska normal lön i Stockholm när du går ut.

Grejen med utbildningens längd är att den normalt sett är 5 år, men om du läser just ämneskombinationen svenska och samhällskunskap för gymnasiet så blir det 5,5 år. Anledningen till detta är att det krävs 120 hp i förstaämnet och 90 hp i andraämnet, men för svenska och samhällskunskap krävs ALLTID 120 hp så man blir då tvungen att läsa en termin extra.
Citera
2017-05-21, 09:07
  #9
Medlem
Kan man inte läsa ett ämne bara? Eller måste jag läsa två ämnen?
Citera
2017-05-21, 13:02
  #10
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleStyle
Kan man inte läsa ett ämne bara? Eller måste jag läsa två ämnen?

Om du först läser in ämneskunskaperna (120 hp) och sedan KPU (kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp) så år det möjligt. Det är dock inte säkert att du kommer bli antagen till KPU med enbart ett ämne som inte är ett utpräglat bristämne. Men det beror lite på vilken högskola du läser vid också och kan ändras i framtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback