Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 18:28
  #1
Medlem
dumbuks avatar
Tänkte växla ca 10K till euro, vart bör jag växla för att få ut det maximala utav mina stålar?

Tacksam för alla tips och svar som kommer!
Citera
2017-05-19, 19:28
  #2
Medlem
Absolut mest.

Kort fran bank som ej har valutapaslag och ta ut i bankomat pa resmalet.
Skicka EU betalning till ett konto i bank pa resmalet (om du kan)
Kort med lagt valutapaslag och ta ut i bankomat pa resmalet.

Absolut minst

Vaxla sek till fysiska eur sedlar i sverige hos forex/bank
Vaxla sek till fysiska eur sedlar pa resmalet
Ta ut eur i bankomat i sverige.
Citera
2017-05-19, 19:42
  #3
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Absolut mest.

Kort fran bank som ej har valutapaslag och ta ut i bankomat pa resmalet.
Skicka EU betalning till ett konto i bank pa resmalet (om du kan)
Kort med lagt valutapaslag och ta ut i bankomat pa resmalet.

Absolut minst

Vaxla sek till fysiska eur sedlar i sverige hos forex/bank
Vaxla sek till fysiska eur sedlar pa resmalet
Ta ut eur i bankomat i sverige.

Helst att jag har sedlarna innan jag reser då jag inte vill tjabbla till det där borta om det inte är nödvändigt.

Hur mycket skillnad pratar vi om på ett ca? om jag då skulle ta ut 1000 euro här i fysiska sedlar eller fixa ett kort utan valutapåslag och dra ut pengarna där?
Citera
2017-05-19, 20:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Helst att jag har sedlarna innan jag reser då jag inte vill tjabbla till det där borta om det inte är nödvändigt.

Hur mycket skillnad pratar vi om på ett ca? om jag då skulle ta ut 1000 euro här i fysiska sedlar eller fixa ett kort utan valutapåslag och dra ut pengarna där?

Ska jag gissa sa sager jag ungefar 10% dvs 1000sek eller 100eur du forlorar. Du kan ju rakna sjalv pa vad tex forex saljer eur for och vad avistakursen (oanda.com eller text tv sid 230) ar.

Valutapaslag pa kort ar oftast runt 1.5% pa avista.
Citera
2017-05-19, 21:14
  #5
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ska jag gissa sa sager jag ungefar 10% dvs 1000sek eller 100eur du forlorar. Du kan ju rakna sjalv pa vad tex forex saljer eur for och vad avistakursen (oanda.com eller text tv sid 230) ar.

Valutapaslag pa kort ar oftast runt 1.5% pa avista.

Så att dra sitt handelsbanken/nordea kort i deras automater utomlands är det billigaste alltså?
Citera
2017-05-19, 23:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Så att dra sitt handelsbanken/nordea kort i deras automater utomlands är det billigaste alltså?

Svar ja.

OBS Forutsatter att landet du ska till anvander eur. Da kostar ett bankomatuttag 0kr. Aker du tex till Bulgarien far du betala ca 40kr for varje uttag. Vart att tanka pa sa du tar ut ordentligt en gang.

Nordea/Handelsbanken har nog bagge runt 1.5% valutapaslag. Pa 1000eur gor det ca 150kr. Kanns inte vart tiden att oppna ett nytt konto hos en bank med 0% bara for en enda resa....
Citera
2017-05-19, 23:18
  #7
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Svar ja.

OBS Forutsatter att landet du ska till anvander eur. Da kostar ett bankomatuttag 0kr. Aker du tex till Bulgarien far du betala ca 40kr for varje uttag. Vart att tanka pa sa du tar ut ordentligt en gang.

Nordea/Handelsbanken har nog bagge runt 1.5% valutapaslag. Pa 1000eur gor det ca 150kr. Kanns inte vart tiden att oppna ett nytt konto hos en bank med 0% bara for en enda resa....

Tack för mycket god info.

Men, vilken kurs går bankomt uttag på? alltså hur vet jag att jag inte går back på att dra ut pengarna från en bankomat tillskillnad ifrån om ja hade växlat på ett kontor?
Citera
2017-05-20, 00:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Tack för mycket god info.

Men, vilken kurs går bankomt uttag på? alltså hur vet jag att jag inte går back på att dra ut pengarna från en bankomat tillskillnad ifrån om ja hade växlat på ett kontor?

Visa/Mastercards kurs. Vilket brukar vara mycket nara avista,kanske 0.25% paslag. Sedan tillkommer din banks paslag. Sa sag runt 2% totalt.
Citera
2017-05-20, 01:05
  #9
Medlem
Kan verifiera att uttag utomlands är bättre. Inför resa till Mallorca förra året tog jag ut lite innan resan och resten på plats. Minns inte skillnaden men det var märkbart.

Viktigt är att INTE välja med växlingskurs i bankomaten utomlands, om alternativet finns. Du blir eventuellt tillfrågad om du vill växla till en angiven kurs eller göra ett uttag. Det är uttag du vill för att komma åt ditt korts kurser.
Citera
2017-05-24, 22:54
  #10
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Kan verifiera att uttag utomlands är bättre. Inför resa till Mallorca förra året tog jag ut lite innan resan och resten på plats. Minns inte skillnaden men det var märkbart.

Viktigt är att INTE välja med växlingskurs i bankomaten utomlands, om alternativet finns. Du blir eventuellt tillfrågad om du vill växla till en angiven kurs eller göra ett uttag. Det är uttag du vill för att komma åt ditt korts kurser.

Hur vet jag om bankomaten kör me angiven kurs eller kortets kurs om det inte står något? eller finns sånna? dum fråga kanske men men..helt okunnig som sakt har tidigare växlat här i sverige, endast.
Citera
2017-05-24, 23:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hur vet jag om bankomaten kör me angiven kurs eller kortets kurs om det inte står något? eller finns sånna? dum fråga kanske men men..helt okunnig som sakt har tidigare växlat här i sverige, endast.
Aldrig stött på en sådan bankomat men gissningsvis är det då kortets kurser som råder för annars måste du ju meddelas vilka kurser som gäller. Det jag är van med är att man väljer uttag och sedan utan växlingskurs. Tekniskt sett är det ju inte utan växlingskurs då du har kortets kurser, men utan bankomatens kurser. Det jag sett är också ett en varning ges för att växla "utan växlingskurs" då du inte vet hur mycket du får ut men det är mest bara skrämseltaktik för att välja bankomatens egna kurser som är högre.
Citera
2017-05-24, 23:12
  #12
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Aldrig stött på en sådan bankomat men gissningsvis är det då kortets kurser som råder för annars måste du ju meddelas vilka kurser som gäller. Det jag är van med är att man väljer uttag och sedan utan växlingskurs. Tekniskt sett är det ju inte utan växlingskurs då du har kortets kurser, men utan bankomatens kurser. Det jag sett är också ett en varning ges för att växla "utan växlingskurs" då du inte vet hur mycket du får ut men det är mest bara skrämseltaktik för att välja bankomatens egna kurser som är högre.

Förstår, tack för förklaring.

Har VISA, är jag skyddad om något skulle hända och pengarna inte kommer ut ur bankomaten? hände nämligen en polare som skulle dra ut några lax men inte fick ut något så fick han dra igen och då hade det dragits dubbelt ifrån hans kort, vet dock inte hur det slutade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback