Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 18:15
  #109
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solodris
Hade du övertygat människor på ett internetforum att reinkarnation är på riktigt, öppnar du nya dörrar för människor med sämre psykiskt mående.

Jag kanske är trög men det här gjorde inte saken mer begriplig. Försök igen; varför är reinkarnation nonsens?
Citera
2018-05-12, 01:14
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag kanske är trög men det här gjorde inte saken mer begriplig. Försök igen; varför är reinkarnation nonsens?

Ber om ursäkt. Reinkarnation kan vara nonsens, men reinkarnation kan möjligen också inte vara nonsens.

Nonsens är osammanhängande begrepp som undviks vid konversation. Sammanhängande begrepp ska användas i konversation om det är fakta, ger nöje, ges vid rätt tidpunkt och är ofarligt.
Citera
2018-05-12, 03:43
  #111
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Solodris
Nonsens är osammanhängande begrepp som undviks vid konversation. Sammanhängande begrepp ska användas i konversation om det är fakta, ger nöje, ges vid rätt tidpunkt och är ofarligt.

Om jag ska förändra mitt sätt att leva, förväntar jag mig att korrekt fakta presenteras på ett trevligt sätt vid rätt tidpunkt, som mina föräldrar gjorde och som QI eller valfri popstjärna gör.

Korrekt fakta är egentligen inte så viktigt, och nöjet kan lika gärna vara ett gemensamt uppbyggande av motstånd eller hat mot en annan person eller grupp.

Men så länge man får något farligt verka mindre farligt, är det väl inget fel? Tidpunkten tror jag inte man behöver bekymra sig om. Gud kan använda den minsta detalj när någon blir redo.
Citera
2018-05-12, 08:16
  #112
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solodris
Ber om ursäkt. Reinkarnation kan vara nonsens, men reinkarnation kan möjligen också inte vara nonsens.

Nonsens är osammanhängande begrepp som undviks vid konversation. Sammanhängande begrepp ska användas i konversation om det är fakta, ger nöje, ges vid rätt tidpunkt och är ofarligt.

Du anser alltså att reinkarnationstanken är farlig? På vilket sätt?
Citera
2018-07-31, 16:34
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Om en person begår ett brott eller inte så är det en fråga om fakta. Men om personen straffas för detta skulle bero på karma då kan vi inte enbart tala om den anklagades karma, vi måste även tala om varje involverad individs karma inklusive hela världens karma.
Man har att börja nånstans. Jag började med ett exempel. Därifrån hade diskussionen kunnat fortsätta med andra exempel, ev. från samma sammanhang, om det fanns några som var villiga att föra en vettig diskussion om det. Det var min önskan i det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Tycker du det verkar rättssäkert?
Varför skulle det inte vara det? Jag har ju skrivit detta under religion, inte under samhälle. Tycker du det finns anledning att sätta samhälle i konflikt med religion? Jag håller inte med dej i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Ska vi då anta att karma bräcker rättsstaten och att alla som i sin inkompetens dömde fel bara följde sin karma? Ska vi då anse att alla som blir felaktigt dömda förtjänar det?
Nej på båda frågorna. Trodde du verkligen jag menade det!?
Citera
2018-07-31, 16:42
  #114
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag tror på nåt slags karma, men det måste ju inte innebära att allt som händer i ens liv har med karma att göra...
Citera
2018-07-31, 17:59
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag tror på nåt slags karma, men det måste ju inte innebära att allt som händer i ens liv har med karma att göra...
Hur ser du skillnad ?
Citera
2018-07-31, 18:40
  #116
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur ser du skillnad ?
Det går nog inte att riktigt se skillnaden, man får väl lita på sin intuition eller bara gissa, men för det mesta tänker man väl inte så mycket på om livets olika händelser kan bero på karma eller ej...

Men i grova drag, om man råkar ut för samma typ av svårigheter med jämna mellanrum under flera perioder av sitt liv så finns det nog någon slags karmatisk bakgrund till sådana återkommande problem... T.ex. om någon ständigt drabbas av nån form av diskriminering under stora delar av sitt liv så har denne troligtvis varit en mycket intolerant person i ett tidigare liv, det är alla fall en möjlig förklaring till problemen...
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-07-31 kl. 18:44.
Citera
2018-07-31, 19:20
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Det går nog inte att riktigt se skillnaden, man får väl lita på sin intuition eller bara gissa, men för det mesta tänker man väl inte så mycket på om livets olika händelser kan bero på karma eller ej...

Men i grova drag, om man råkar ut för samma typ av svårigheter med jämna mellanrum under flera perioder av sitt liv så finns det nog någon slags karmatisk bakgrund till sådana återkommande problem... T.ex. om någon ständigt drabbas av nån form av diskriminering under stora delar av sitt liv så har denne troligtvis varit en mycket intolerant person i ett tidigare liv, det är alla fall en möjlig förklaring till problemen...
Hmm, låter som en dålig förklaring. Eller i alla fall en förklaring utan belägg, eller.... ?
Och om det är sant så är det riktigt hemskt, då jag inte kan rå för vad jag gjort i tidigare liv.
Citera
2018-07-31, 19:28
  #118
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hmm, låter som en dålig förklaring. Eller i alla fall en förklaring utan belägg, eller.... ?
Självfallet finns det inga "bevis" för att karma verkligen existerar och påverkar våra liv, men för somliga av oss känns dessa idéer intressanta och väl värda att begrunda...
Citat:
Och om det är sant så är det riktigt hemskt, då jag inte kan rå för vad jag gjort i tidigare liv
Det du har gjort i tidigare liv är självfallet fortfarande ditt eget ansvar, även om du hade en annan, lite annorlunda identitet då...
Citera
2018-07-31, 19:56
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Självfallet finns det inga "bevis" för att karma verkligen existerar och påverkar våra liv, men för somliga av oss känns dessa idéer intressanta och väl värda att begrunda...

Det du har gjort i tidigare liv är självfallet fortfarande ditt eget ansvar, även om du hade en annan, lite annorlunda identitet då...
Ja, allt beror på om jag var jag i mitt tidigare liv. Och var jag inte det, då blir det som att jag straffas för någon annans brott/synder.

Tja, spekulera om karma är väl helt ok. Däremot gör det ju ingen nytta, förutom att det kanske känns bättre. Men det kan också få folk att ha vidriga åsikter om andra människor.
Citera
2018-07-31, 20:22
  #120
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, allt beror på om jag var jag i mitt tidigare liv. Och var jag inte det, då blir det som att jag straffas för någon annans brott/synder.
Du var givetvis dig även i ditt tidigare liv, men en annan version av dig kan man kanske säga...

Alltså att själva kärnan av ens väsen är intakt i liv efter liv, medans den lite mer "ytliga" personligheten varierar beroende på vilken fysisk kropp man för närvarande har och vilken familj, bekantskapskrets, stad, nation och kultur man tillhör och påverkas av...
Citat:
Tja, spekulera om karma är väl helt ok. Däremot gör det ju ingen nytta, förutom att det kanske känns bättre. Men det kan också få folk att ha vidriga åsikter om andra människor.
Syftar du på att cyniska rövhål ibland hävdar att mindre lyckligt lottade människor förtjänar sina problem och sitt lidande p.g.a karma...?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback