Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-19, 18:11
  #1
Medlem
Ett medieaktuellt exempel:
I fallet Kevin fanns det en tendens till att alla såg till att två oskyldiga barn dömdes för något dom knappast kände till alls, verkar det. Varför?

Om man tror på karma kan man anta att båda två antingen varit skyldiga till att de som dömde dom råkat ut för detsamma (eller åtminstone liknande) i tidigare liv, och/eller att dessa som dömde de två nu har en karma skuld till dom!

Men det tror jag många tycker verkar vara en krystad förklaring. För det heter ju ofta att det är varje handling som behandlas reciprokt av karma. Och den serie av rättsövergrepp som finns i fallet Kevin, den verkar ju inte så trolig som någon som var och en av de två pojkarna har gjort ens rättså precis detsamma i tidigare liv. Men det är samtidigt just rättsövergreppen som verkligen kan tas som att dom på nåt sätt var ofrånkomligen där emot dom. Det verkar inte som att alla andra kan drabbas, utan man kan tycka det måste vara dom två som är speciellt känsliga. Och tro på karma brukar innebära att man förklarar just såna företeelser med karmaskuld.

Vad jag tror är däremot att det är felaktigt att karman skulle gälla specifika handlingsmönster - för det är, tycker jag, det som tycks göra att det märks som krystat. I stället hänger det på attityder i tidigare reinkarnationer, tror jag: De två pojkarna kan ha en karmaskuld i att hoppas på att förtal ska kunna fungera. Sen är karmaskuld inte specifik om vad för slags förtal som drabbar just dom - till dess att dom ger sej om att ha förtalsvänlig attityd, verkar det, tycker jag.

Är inte detta - att karma inte behöver vara så specifik, eller konkret, tror jag - vad som saknas för att karma ska kunna användas som egentligt bra förklaring?!

Kanske både i fallet Kevin, och rent ut sagt allmänt!?!
Citera
2017-05-19, 18:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Ett medieaktuellt exempel:
I fallet Kevin fanns det en tendens till att alla såg till att två oskyldiga barn dömdes för något dom knappast kände till alls, verkar det. Varför?

Om man tror på karma kan man anta att båda två antingen varit skyldiga till att de som dömde dom råkat ut för detsamma (eller åtminstone liknande) i tidigare liv, och/eller att dessa som dömde de två nu har en karma skuld till dom!

Men det tror jag många tycker verkar vara en krystad förklaring. För det heter ju ofta att det är varje handling som behandlas reciprokt av karma. Och den serie av rättsövergrepp som finns i fallet Kevin, den verkar ju inte så trolig som någon som var och en av de två pojkarna har gjort ens rättså precis detsamma i tidigare liv. Men det är samtidigt just rättsövergreppen som verkligen kan tas som att dom på nåt sätt var ofrånkomligen där emot dom. Det verkar inte som att alla andra kan drabbas, utan man kan tycka det måste vara dom två som är speciellt känsliga. Och tro på karma brukar innebära att man förklarar just såna företeelser med karmaskuld.

Vad jag tror är däremot att det är felaktigt att karman skulle gälla specifika handlingsmönster - för det är, tycker jag, det som tycks göra att det märks som krystat. I stället hänger det på attityder i tidigare reinkarnationer, tror jag: De två pojkarna kan ha en karmaskuld i att hoppas på att förtal ska kunna fungera. Sen är karmaskuld inte specifik om vad för slags förtal som drabbar just dom - till dess att dom ger sej om att ha förtalsvänlig attityd, verkar det, tycker jag.

Är inte detta - att karma inte behöver vara så specifik, eller konkret, tror jag - vad som saknas för att karma ska kunna användas som egentligt bra förklaring?!

Kanske både i fallet Kevin, och rent ut sagt allmänt!?!
Varför skulle karma vara en förklaring öht?
Citera
2017-05-19, 18:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför skulle karma vara en förklaring öht?

Därför att karma har med orsaker att göra, orsaker i tidigare reinkarnationer.

(Säger du "öht" så där för att du spelar dum? Larvar du dej bara, eller undrar du på riktigt?)
Citera
2017-05-19, 18:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Därför att karma har med orsaker att göra, orsaker i tidigare reinkarnationer.

(Säger du "öht" så där för att du spelar dum? Larvar du dej bara, eller undrar du på riktigt?)
Nej, jag tror inte på karma som svar. Är det larvigt? Snarare tvärtom borde det vara.
Citera
2017-05-19, 19:51
  #5
Medlem
jenny1990s avatar
Ja det kanske finns på riktigt verkar lite så. Har aldrig trott det. Men då tror jag inte på reinkarnationer tror mer om man gör något elakt så blir man tillslut straffad för det, men även att oskyldiga kan bli straffade i början
Citera
2017-05-20, 08:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenny1990
Ja det kanske finns på riktigt verkar lite så. Har aldrig trott det. Men då tror jag inte på reinkarnationer tror mer om man gör något elakt så blir man tillslut straffad för det, men även att oskyldiga kan bli straffade i början
Jag gillar ditt svar, det att du tänkt till.
Citera
2017-05-20, 11:16
  #7
Medlem
Bogomils avatar
Nja, det är ju väldig spekulativt och forutsättar en hel del ad hoc-premissande ... men är inte särskild fakta-baserat.
Citera
2017-05-20, 11:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Jag gillar ditt svar, det att du tänkt till.
Är "att tänka till", lika med att ge ett svar att det kankse är på ett flertal vis? Ja, kanske det...
Citera
2017-05-20, 13:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nja, det är ju väldig spekulativt och forutsättar en hel del ad hoc-premissande ... men är inte särskild fakta-baserat.
Nej, det är ju inte - eller åtminstone knappast - konkreta fakta, i fråga om tidigare liv, som vi har tillgång till. Det är inte heller söka efter fakta man säkert har all rätt att hålla på så där hemskt mycket med! Men det som går att checka med ens egen verklighet är ju om ens attityder verkar bygga på sådant som stämmer med att man har haft sådant i tidigare reinkarnationer.
__________________
Senast redigerad av frevelm 2017-05-20 kl. 14:02. Anledning: La till " - eller åtminstone knappast - "
Citera
2017-05-20, 13:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är "att tänka till", lika med att ge ett svar att det kankse är på ett flertal vis? Ja, kanske det...
Del av att tänka till om något nytt är ju ofta att se andra perspektiv än det man är van vid. Du kanske tycker man bör vara dogmatisk och endast tänka utifrån sina egna ståndpunkter, med typ en strategisk rättshaverism?
Citera
2017-05-20, 14:04
  #11
Medlem
jenny1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Jag gillar ditt svar, det att du tänkt till.
Tack. Ja det har jag gjort. Tror inte man ska tänka att man förtjänar att straffas för
Något man kanske gjort i ett tidigare liv .
Jag har aldrig trott på det som jag skrev trodde bara snälla människor straffas och elaka tar ett övertag med art vara elaka, o så är det alltid så och förändras inte.
Men egentligen vill man ju att de elaka ska straffas o man ska belönas om man gör något bra. Men så har det aldrig blivit, bara de som är mest på att ljuga och manipulera som tjänar mest.
Sen om det händer att folk börjar ogilla dem så kan det förändras. Eller gäller det bara att bra tillräckligt elak så har man kvar makten,
Citera
2017-05-20, 14:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Del av att tänka till om något nytt är ju ofta att se andra perspektiv än det man är van vid. Du kanske tycker man bör vara dogmatisk och endast tänka utifrån sina egna ståndpunkter, med typ en strategisk rättshaverism?
Nej, jag ser ofta från andras perspektiv. Vissa trådar "kräver" ju att Gud existerar, t.ex. Då utgår jag från det. Men i trådar som denna, då utgår jag från mitt eget perspektiv. Dock kan jag ju bli övertygad av andras åsikter, och upptäcka att min kanske var fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback