Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 14:51
  #1
Medlem
Vilka jobb som bara kräver gymnasiet kan man göra karriär på ganska enkelt?

Till exempel jobbar man mycket som butiksbiträde och har bättre resultat än alla andra... Klart man snabbt blir avdelningschef eller liknande sedan mellanchef osv...

Nu blir frågan, vilka andra yrken kan man göra en sån här karriär som är lönsamt med pengar och som man kan klättra i karriärstegen? Klart det kan vara tråkigt men nu funderar jag bara på pengarna.
__________________
Senast redigerad av Falukorvkuk 2017-05-19 kl. 14:54.
Citera
2017-05-19, 15:02
  #2
Medlem
Gianellos avatar
Du kan göra karriär inom nästan alla jobb med bara en gymnasieexamen, allt handlar om din personlighet och hur hårt du anstränger dig.
Citera
2017-05-19, 15:20
  #3
Medlem
Jag gick fordon och är bil mekaniker... Bara 2 år sen nu men ändå ! Chefen gick fordon för 45 år sen och har ett väl etablerat företag med många anställda. Och han började själv, så litet blir vad man gör det😉
Citera
2017-05-19, 15:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gianello
Du kan göra karriär inom nästan alla jobb med bara en gymnasieexamen, allt handlar om din personlighet och hur hårt du anstränger dig.
Ja men dom flesta yrken är det bara en chef och resten arbetare... Ungefär som i en cafeteria, en är chef och resten arbetare.
Citera
2017-05-19, 16:32
  #5
Medlem
Skulle säga säljare. Många talanger som börjat med telemarketing och gått vidare och säljer lite mer lukrativare produkter.
Citera
2017-05-19, 16:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Skulle säga säljare. Många talanger som börjat med telemarketing och gått vidare och säljer lite mer lukrativare produkter.


Butiksförsäljning och handel också. Som butikschef kan man tjäna grova pengar (fast dem flesta förblir drönare förstås).
Citera
2017-05-19, 17:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Butiksförsäljning och handel också. Som butikschef kan man tjäna grova pengar (fast dem flesta förblir drönare förstås).

Grova och grova. De allra flesta butikschefer tjänar väl inte speciellt bra?
Citera
2017-05-19, 22:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Grova och grova. De allra flesta butikschefer tjänar väl inte speciellt bra?

Nej. Otydlg. Men om man driver egen butik. Ex en ica stormarknad. Inte som anställd buriksxhef
Citera
2017-05-19, 22:39
  #9
Medlem
Alla jobb inom IT-branchen kan du "göra karriär" på utan utbildning, iallafall några chefssteg.
Citera
2017-05-19, 23:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Nej. Otydlg. Men om man driver egen butik. Ex en ica stormarknad. Inte som anställd buriksxhef
En mellanchef på en stormarknad tjänar ca 45.000-50.000/månad.
Citera
2017-05-22, 06:25
  #11
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenigaStenen
Alla jobb inom IT-branchen kan du "göra karriär" på utan utbildning, iallafall några chefssteg.

Jag har gått den vägen. Gick N-linjen på gymnasiet, sedan en ettårig påbyggnadskurs i programmering (inom gymnasieskolan i Stockholm). Det är all formell utbildning jag har. Nåja, för ett år sedan tog jag två kurser på mitt lokala Community College mest på skoj och för att lära mig lite nytt, eftersom jobbet ändå betalade. Men det räknas knappast.
Efter gymnasiet jobbade jag med kundsupport och som lärare i C-programmering och Unix fram tills det var dags för lumpen. Efter lumpen fick jag jobb som programmerare igen. Efter två år där, när företaget gick i konkurs, så fick jag jobb som journalist och skrev om IT. Sedan flyttade jag till USA och blev utvecklare igen. Och här är jag, seniorkonsult på ett mindre företag utanför Dallas. Tjänar helt okay efter snart 30 år i IT-branschen, och förmodligen snuskigt bra med svenska mått.

Så om man jobbar hårt så går det att få en bra karriär inom IT. Jag satt 3-5 timmar per dag i datorrummet i skolan under högstadiet och gymnasiet. Jag lärde mig programmering på egen hand, skrev program efter program för att lära mig olika tekniker, tittade på andras program, etc. Det blev ganska många timmar på 6 år. :-) Sedan jag jag fortsatt, man blir ju aldrig färdiglärd. Jag lär mig fortfarande nya saker nästan dagligen. Jag ägnar nog runt 10-12 timmar i veckan åt att lära mig nya saker eller skriva kod antingen för skojs skull eller vid sidan om jobbet (har en liten firma tillsammans med min fru).
Citera
2017-05-22, 10:20
  #12
Medlem
Alla jobb. Bli undersköterska, finns massvis med jobb inom det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback