Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-19, 13:45
  #1
Medlem
Skulle du fortfarande jobba kvar på samma arbete om du fick samma lön?

Vi säger att du jobbar på ICA, men om du fick samma betalt som en apotekare, jurist eller civilekonom (tror inte många gillar dessa yrken innerst inne så jag tar det som exempel). Skulle du fortfarande jobba kvar på ICA som någon form av chef trots att du tjänar lika mycket som dessa andra yrken utan att behöva ta CSN lån?

Om tanken är att du ska jobba i 20-30 år.
__________________
Senast redigerad av Falukorvkuk 2017-05-19 kl. 13:48.
Citera
2017-05-19, 14:12
  #2
Medlem
Nej. Om alla jobb ger lika lön hade jag försökt hitta ett lugnare jobb med mindre stress och resor.
Citera
2017-05-19, 14:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Nej. Om alla jobb ger lika lön hade jag försökt hitta ett lugnare jobb med mindre stress och resor.
Ja ett lugnare jobb är dessa akademiska yrken, men du hatar dessa jobb lika mycket.
Citera
2017-05-19, 14:25
  #4
Medlem
Jag skulle helt klart kunna jobba på mitt jobb resten av livet OM lönen var bättre.
Som det är nu så har jag redan börjat söka mig mot jobb med bättre lön.
Citera
2017-05-19, 14:41
  #5
Medlem
Frågan är lite otydlig, men antar att du menar huruvida man hade stannat kvar på ett jobb maninte trivs på, om lönen varit högre.

I så fall, nej, det hade jag inte. Hellre bra arbetsmiljö än hög lön
Citera
2017-05-19, 14:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombichristarN
Frågan är lite otydlig, men antar att du menar huruvida man hade stannat kvar på ett jobb maninte trivs på, om lönen varit högre.

I så fall, nej, det hade jag inte. Hellre bra arbetsmiljö än hög lön
Nej som jag skrev, du hatar alla dessa jobb lika mycket och tjänar lika mycket.
Citera
2017-05-19, 14:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Nej som jag skrev, du hatar alla dessa jobb lika mycket och tjänar lika mycket.

Jag hade inte lagt 5 år på att utbilda mig i ett ämne jag hatar bara för att få en lugnare arbetsdag, om det är frågan.
Citera
2017-05-19, 14:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombichristarN
Jag hade inte lagt 5 år på att utbilda mig i ett ämne jag hatar bara för att få en lugnare arbetsdag, om det är frågan.
Det svarar frågan, tack.
Citera
2017-05-19, 14:58
  #9
Medlem
två jobb som ger lika mycket betalt. jag skulle valt det som var minst svettigt
Citera
2017-05-19, 15:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
två jobb som ger lika mycket betalt. jag skulle valt det som var minst svettigt
Tänk också på att du måste studera 4-5 år med CSN lån med något du hatar.
Citera
2017-05-19, 15:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Ja ett lugnare jobb är dessa akademiska yrken, men du hatar dessa jobb lika mycket.
Jag skulle vilja påstå att akademiska yrken är betydligt mer stressiga än icke-akademiska. I akademiska yrken har man i regel ett stort ansvar, deadlines, ansvar utanför arbetstid, projekt o.s.v. I icke-akademiska jobb går man bara dit under kontorstid och kan sedan släppa jobbet helt. De kan vara "stressiga" fysiskt men generellt sett inte psykiskt.
Citera
2017-05-19, 15:06
  #12
Medlem
Hade jag fått samma lön som jag har på mitt nuvarande jobb hade jag nog blivit butiksbiträde eller nåt, jobb där man får promenera omkring en del.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback